În proiect, modificarea și completarea regimului insolvenței pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii

În proiect, modificarea și completarea regimului insolvenței pentru instituțiile de credit și firmele de investiții

Telex » Știri 16 aprilie 2020  

Ministerul Finanţelor Publice (MFP) a publicat pe site-ul instituţiei, pentru consultare, un proiect de Ordonanța de urgență privind modificarea și completarea regimului insolvenței pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii. Elaborarea proiectului de act normativ are ca scop transpunerea Directivei (UE) 2017/2399 a Parlamentului European și a Consiliului de modificare a Directivei 2014/59/UE în ceea ce privește rangul instrumentelor de datorie negarantate în ierarhia creanțelor în caz de insolvență şi vizează modificarea Legii nr.85/2014.

Potrivit Notei de fundamentare a proiectului, principalele amendamente propuse sunt:

introducerea în ordinea de prioritate în caz de faliment al unei instituții de credit a unei noi clase de creanțe negarantate care rezultă din instrumente de datorie care îndeplinesc următoarele condiții: (a) scadența contractuală inițială a instrumentelor de datorie este de cel puțin un an; (b) instrumentele de datorie nu sunt instrumente financiare derivate, în sensul art.3 alin.(1) pct.36 din Legea nr.126/2018 privind pieţele de instrumente financiare, și nici nu au încorporate instrumente financiare derivate; (c) documentele contractuale relevante și, după caz, prospectul de emisiune a acestor instrumente de datorie precizează în mod explicit rangul inferior creanțelor negarantate obișnuite. Prin efectul acestei modificări legislative se va asigura îndeplinirea cerinței Directivei (UE) 2017/2399, în sensul ca această nouă clasă de creanțe să aibă, în ordinea de prioritate în caz de faliment, un nivel inferior celorlalte creanțe negarantate obișnuite, inclusiv a creanțelor izvorând din acte cu titlu gratuit (deoarece și acestea fac parte din categoria creanțelor negarantate obișnuite), respectiv un nivel superior creanțelor rezultate instrumentele prevăzute la art.48 alin.(1) lit.a)-d) din Directiva 2014/59/UE (corespunzător art.320 lit.a)-d) din Legea nr.312/2015).

Directiva (UE) 2017/2399 prevede cerința ca și în cazul falimentului entităților prevăzute la art.1 alin.(1) primul paragraf lit.a)-d) (din Directiva 2014/59/UE), altele decât instituțiile de credit, creanțele negarantate care rezultă din instrumente de datorie care îndeplinesc condițiile menționate anterior la pct.(i), să aibă, în ordinea de prioritate în caz de faliment, un nivel inferior celorlalte creanțe negarantate obișnuite, respectiv un nivel superior creanțelor rezultate instrumentele prevăzute la art.48 alin.(1) lit.a)-d) din Directiva 2014/59/UE (corespunzător art.320 lit.a)-d) din Legea nr.312/2015). În acest scop, prin proiectul de act normativ se completează dispozițiile Legii nr.85/2014 prin instituirea unei ordini de prioritate speciale în caz de faliment, aplicabilă entităților prevăzute la art.1 alin.(1) lit.a)-d) din Legea nr.312/2015, altele decât instituțiile de credit, care să asigure îndeplinirea cerinței Directivei (UE) 2017/2399 menționate anterior.

În ceea ce privește situațiile tranzitorii, acestea sunt reglementate în art.108 alin.(4)-(7) din Directiva (UE) 2017/2399. Dispozițiile proiectului de act normativ care transpun prevederile art.108 alin.(4) au fost elaborate ținându-se cont de faptul că din punctul de vedere al procedurii insolvenței, legea aplicabilă este cea în vigoare la momentul depunerii cererii de deschidere a procedurii de insolvență. Astfel, în articolul II al proiectului de act normativ este reglementată aplicarea noilor prevederi legale în privința creanțelor negarantate rezultate din instrumente de datorie emise de entitățile prevăzute la art.1 alin.(1) lit.a)-d) din Legea nr.312/2015 atât anterior cât și ulterior intrării în vigoare a legii raportat și la momentul deschiderii procedurii insolvenței.

Situațiile tranzitorii reglementate la art.108 alin.(5) și (7) nu necesită transpunere deoarece în legislația românească nu s-au produs modificări de tipul celor prevăzute în perioadele de referință  menționate.

Proiectul de OUG şi Nota de fundamentare pot fi consultate pe site-ul MFP, la rubrica Transparenţă decizională.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)



Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.