INS: Ponderea întreprinderilor inovatoare, în scădere

INS: Ponderea întreprinderilor inovatoare, în scădere

Numărul 8, 2-8 mar. 2022  »  Analize și sinteze

Ponderea întreprinderilor inovatoare, în totalul întreprinderilor, a scăzut, în perioada 2018-2020 față de perioada 2016-2018 cu 3,9 puncte procentuale (pp), relevă datele publicate de Institutul Național de Statistică (INS). Rezultatele provizorii ale cercetării statistice privind inovarea în întreprinderile din mediul de afaceri arată că, în perioada 2018-2020, ponderea întreprinderilor care au introdus pe piață produse sau procese de afaceri noi sau îmbunătățite, în numărul total de întreprinderi, a fost de 10,7%, ceea ce reprezintă o scădere cu 3,9 pp față de perioada 2016-2018.

În intervalul analizat, ponderea întreprinderilor inovatoare, în totalul întreprinderilor, a scăzut, față de perioada 2016-2018, atât în sectorul industriei, cât și în sectorul serviciilor, astfel: în industrie cu 2,8 pp, iar în servicii cu 1,1 pp. În schimb, dacă ne raportăm la numărul total de întreprinderi din fiecare sector, situația se schimbă în favoarea industriei, aceasta având o pondere cu 0,2 pp mai mare decât serviciile (10,8% în industrie, față de 10,6% în servicii).

Întreprinderile mari, mai inovatoare decât IMM-urile

Analiza INS relevă că, la fel ca în perioada 2016-2018, în perioada 2018-2020, per ansamblu, întreprinderile mari, cu cel puțin 250 de salariați, au fost de două ori mai inovatoare decât întreprinderile mici și mijlocii (IMM-uri). Din numărul total de întreprinderi mari, 22,6% au fost inovatoare, în timp ce IMM- urile au inovat în proporție de 10,1%. Însă, în comparație cu perioada 2016-2018, ponderea întreprinderilor inovatoare mari a scăzut cu 5,4 pp, de la 28,0% la 22,6%, iar IMM-urile inovatoare au avut aceeași tendință de scădere, cu 3,8 pp, respectiv de la 13,9% la 10,1%.

Mai multe întreprinderi inovatoare de produse

Din totalul întreprinderilor, 4,4% au fost inovatoare numai de produse noi sau îmbunătățite, 3,1% au aplicat numai pentru inovații ale proceselor de afaceri, iar 2,6% au implementat numai inovații de produse și procese de afaceri. Scăderea ponderii întreprinderilor inovatoare de produse se datorează atât scăderii ponderii
întreprinderilor inovatoare de bunuri, cât și de servicii. Ponderea întreprinderilor inovatoare de bunuri, în totalul întreprinderilor, a scăzut, în perioada 2018-2020, cu 3 pp (de la 8,0% la 5,0%). Întreprinderile inovatoare de servicii au avut și ele o scădere de 1,5 pp (de la 6,3% la 4,8%).

Mai puține produse „noi pe piață” și „noi pentru întreprindere”

Ponderea produselor „noi pe piață” și „noi pentru întreprindere” în totalul întreprinderilor a scăzut în perioada 2018-2020 comparativ cu perioada 2016-2018. Dacă ponderea întreprinderilor inovatoare care au introdus „produse noi pe piață”, în totalul întreprinderilor, a scăzut cu valori între 0,4 și 2,6 pp, în funcție de mărimea întreprinderii, în perioada 2018-2020 comparativ cu perioada 2016-2018, ponderea întreprinderilor care au introdus „produse noi pentru întreprindere” a scăzut cu valori cuprinse înte 2,2 și 6,1 pp. Scăderile semnificative au fost înregistrate de întreprinderile mari, cu cel puțin 250 de
salariați.

Întreprinderile inovatoare au cooperat mai mult între ele

În perioada 2018-2020, întreprinderile inovatoare au cooperat mai mult între ele (31,3%), în comparație cu perioada 2016-2018 (30,2%). Pe tipuri de parteneri de cooperare, raportat la numărul total de întreprinderi inovatoare, cea mai mare creștere s-a semnalat în cooperarea cu consultanți, laboratoare comerciale (+3,9 pp), clienți sau cumpărători din sectorul privat (+2,8 pp) și alte întreprinderi private (+2,7 pp).

INS menționează că termenii utilizați în acest document au următoarele definiții: ▪ inovarea – un produs sau proces nou sau îmbunătățit care diferă semnificativ de produsele sau procesele anterioare ale întreprinderii și care a fost pus la dispoziția potențialilor utilizatori sub formă de produs sau utilizat de către unitate sub formă de proces. ▪ întreprinderi inovatoare – întreprinderile care au lansat produse și/sau procese de afaceri noi sau semnificativ îmbunătățite, întreprinderi cu inovații nefinalizate sau abandonate și cele cu activități de
cercetare internă sau externă. ▪ întreprinderile non–inovatoare – acele întreprinderi care nu au avut nicio activitate inovatoare în
perioada analizată.

INS precizează că, avându-se în vedere necesitatea alinierii la cerințele noului manual Oslo și modificările metodologice în calculul indicatorilor privind activitatea inovatoare, comparațiile cu „valurile” anterioare de anchetă nu mai sunt posibile la unii indicatori, ceea ce va determina o rupere în serie a datelor.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.