„Inventar” de argumente
Numărul 48, 8-14 dec. 2020 » La început a fost cuvântul...
E
Nu mai puțin inadecvate sunt repetările care însoțesc unele argumente. De pildă, un participant la o dezbatere televizată a spus, între altele: „Evident, era clar că faptele autentice, care sunt palpabile, pledează pentru utilizarea unor teste de încercare”. Păi, dacă este vorba despre „evidențe”, textul citat conține mai multe erori. Ceea ce este „clar” este și „evident”, după cum „faptele autentice” le includ pe cele „palpabile”. De asemenea, „o pledoarie” nu poate fi decât… „pentru” ceva sau cineva. În sfârșit, care ar fi deosebirea dintre „test” și „încercare”?
În aceeași serie de erori se înscrie și un comentariu radiodifuzat, care a conținut următoarea aserțiune: „Performanța și calitatea predicției se verifică abia atunci când nu apare nevoia de a reveni ulterior asupra considerațiilor emise de autor”. În legătură cu această frază se impun, cel puțin, trei observații: 1) „calitatea”, indiferent dacă avem de-a face cu bunuri materiale sau idei, nu poate fi despărțită de „performanță” (este, aici, raportul dintre parte și întreg); 2) nu se poate „reveni” decât „ulterior” unui act, unei fapte; 3) dacă n-ar fi fost „emise”, considerațiile autorului n-ar mai fi făcut obiectul respectivului comentariu. Așa că, aglomerarea de cuvinte, în cazurile prezentate, se constituie în argumente solide în favoarea unei comunicări „clare”, deoarece maximum de idei se poate exprima și prin minimum de vorbe. (T.B.)
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Cartea pentru copii, de la „Cenușăreasă” la podiumul premianților
Monumentele istorice, comori pentru eternitate
La MNAR, filmul de artă este la el acasă
România devine un hub cultural-artistic atestat și de un important festival cinematografic
Lectura, ca mod de viață atestat și de o stație de metrou
Corul Madrigal. Concerte ale valorilor muzicale la superlativ
Expozițiile, gazde primitoare pentru arte și profesii
Voluntariatul, act de voință în sprijinul culturii și artei