La Târgul Gaudeamus 2022 a renăscut speranța că, în România prezentă și viitoare, cartea va ocupa locul pe care îl merită

La Târgul Gaudeamus 2022 a renăscut speranța că, în România prezentă și viitoare, cartea va ocupa locul pe care îl merită

Numărul 49, 14-20 dec. 2022  »  Eveniment

Alexandra Rizea

Incontestabil, evenimentul cultural de prim-plan din actuala perioadă a fost a XXIX-a ediție a Târgului de Carte Gaudeamus. Reluat după doi ani de întrerupere din cauza pandemiei, s-a prezentat în formatul cunoscut, atrăgând mii și mii de vizitatori în zilele de 7-11 decembrie a.c. la cel mai mare spațiu expozițional din țară, Complexul ROMEXPO din București. Târgul a fost considerat, deopotrivă, de organizatori și de cititori, drept un succes. Încă de la prima ediție, în calitate de gazdă, postul de radio România s-a remarcat prin accentul pus pe producția editorială de cea mai bună calitate, ca răspuns la cererea cititorilor. Evenimentul, care urmărește consolidarea și dezvoltarea pieței cărții, este finanțat de Ministerul Culturii, sau, altfel spus, este susținut de contribuabilii la bugetul public.

PUBLICITATE

Pe o suprafață de aproape 8.000 de metri pătrați, cu peste 200 de participanți, Târgul Gaudeamus a oferit publicului o gamă variată de produse editoriale pe diferite suporturi, adecvate tuturor vârstelor și domeniilor de interes, precum și muzică și jocuri educative. Alături de nume consacrate de zeci de ani, s-au regăsit numeroși participanți în premieră, atât edituri, cât și concepte aflate la început de drum. Toate standurile din pavilionul B2 s-au regăsit și în format virtual pe website-ul gaudeamus.ro. Au avut loc peste 600 de evenimente editoriale în șase spații special amenajate în incintă și la standurile participanților. În premieră, s-au organizat, împreună cu partenerii acestei ediții – Opera Comică pentru Copii și Asociația Versus –, două spații dedicate activităților interactive pentru cei mai tineri vizitatori.

Au mai prezentat un interes deosebit concursul național de lectură adresat liceenilor din întreaga țară, concurs desfășurat într-o formulă inedită, pe bază de eseuri, transmise în format video. Tema concursului a fost Centenar Marin Preda, organizat pentru a marca perioada care a trecut de la nașterea marelui scriitor. Un alt punct de atracție l-a constituit proiectul intitulat Invitați de nota 10. Olimpicii României, prin intermediul căruia Radio România și partenerii au recompensat și promovat elevii care au obținut rezultate excepționale la olimpiadele internaționale la cele mai diferite discipline. Mai consemnăm și proiectul Pick-up a Secret Story, inițiat și derulat în colaborare cu Fundația Hospice Casa Speranței, cea mai mare organizație specializată în îngrijirea paliativă gratuită din țara noastră. Cu sprijinul participanților și al publicului s-au strâns fonduri semnificative pentru susținerea activității curente a Fundației, prin dotarea sau achiziționarea unor pachete de cărți.

Evenimentul a prilejuit și o evaluare a situației de pe piața cărții din România. S-a demonstrat că, deși a pierdut din importanța pe care o avea în secolul trecut, cartea rămâne un mijloc fundamental de comunicare, un instrument esențial în procesul educativ, un suport solid al literaturii și al gândirii științifice. De aici și interesul față de evoluția unor indicatori specifici, care, din păcate, atestă că piața de carte, în general, și din România, în special, a fost și continuă să fie grav afectată de criza economică, astfel încât, potrivit evaluărilor Federației Editorilor din țara noastră, aproximativ două treimi din numărul editurilor românești au dispărut, iar numărul angajaților din industria cărții s-a redus la jumătate în ultimii ani. Totodată, volumul cheltuielilor pe o gospodărie destinate cărții se situează în România pe penultimul loc în Uniunea Europeană, la distanțe considerabile față de Germania, Spania, Belgia și Olanda. Această situație este rezultanta unui număr mare de factori, printre care nivelul scăzut al puterii de cumpărare a cetățenilor, destrămarea sistemului național de distribuție a cărții, reducerea dramatică a numărului de librării, slaba capacitate a sistemului de învățământ de a stimula interesul pentru lectură, locul marginal al programelor educative în agenda instituțiilor media.

Chiar și în aceste condiții, Târgul Gaudeamus a confirmat, din nou, posibilitățile practice de contracarare a acțiunii factorilor menționați, întreținând, în continuare, speranța că, în România prezentă și viitoare, cartea va ocupa locul pe care îl merită în viața concetățenilor noștri.




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.