MF propune modificarea reglementărilor prin care se incriminează ca infracțiune reținerea și neplata, în cel mult 60 de zile de la termenul de scadență prevăzut de lege, a impozitelor și/sau contribuțiilor

MF propune modificarea reglementărilor prin care se incriminează ca infracțiune reținerea și neplata, în cel mult 60 de zile de la termenul de scadență prevăzut de lege, a impozitelor și/sau contribuțiilor

Telex » Știri 18 februarie 2022  

Ministerul Finanțelor (MF) a publicat pe site-ul instituției, pentru consultare, un proiect de OUG privind modificarea art. 61 din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea și combaterea evaziunii fiscale, precum și unele măsuri bugetare destinate organizării și desfășurării celei de-a 21-a ediții a Conferinței Plenipotențiarilor Uniunii Internaționale a Telecomunicațiilor la București, în perioada 26 septembrie - 14 octombrie 2022. Elaborarea proiectului a avut loc în contextul în care, la data de 1 martie 2022, ar urma să intre în vigoare o prevedere recent introdusă în Legea nr. 241/2005, prin OUG nr.130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative. Este vorba despre un nou articol introdus în Legea nr. 241/2005, respectiv art. 61, care, la alin. (1) prevede faptul că reprezintă infracțiune și se pedepsește cu închisoare de la 1 an la 5 ani sau cu amendă reținerea și neplata, încasarea și neplata, în cel mult 60 de zile de la termenul de scadență prevăzut de lege, a impozitelor și/sau contribuțiilor care se regăsesc în anexa la lege.

Inițiatorii proiectului supus consultării publice precizează, în Nota de fundamentare care însoțește actul normativ, că, ulterior acestor modificărilor legislative menționate, „au apărut o serie de reacții în spațiul public, legate de faptul că există foarte multe situații în care contribuabilii nu-și pot achita obligațiile fiscale, inclusiv cele pe care sunt obligați, potrivit legii, să le rețină la sursă și să le plătească, din cauza neîncasării la scadență sau într-un termen rezonabil de la scadență a unor creanțe deținute de ei sau de achitarea de către aceștia a unor datorii sau efectuarea unor cheltuieli necesare continuării activității, în special pe fondul greutăților economice cu care se confruntă ca urmare a efectelor pandemiei de coronavirus. De asemenea, contribuabilul se poate afla într-una din situațiile prevăzute la art. 157 alin. (2) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, în care obligațiile lor de plată nu sunt considerate a fi obligații fiscale restante (au în derulare înlesniri la plată, au plan de reorganizare judiciară aprobat și confirmat în condițiile legii etc.)”.

În acest context – spun reprezentanții Ministerului Finanțelor –, pentru a evita sesizarea nejustificată a organelor de urmărire penală în cazurile în care contribuabilul nu poate achita impozitele și contribuțiile cu reținere la sursă nici după termenul de 60 de zile de la scadență din cauza lipsei temporare a disponibilităților bănești ca urmare a neîncasării creanțelor, inclusiv în urma derulării relațiilor contractuale cu autorități și instituții publice, prin noul proiect se propune modificarea și completarea art. 61 din Legea nr. 241/2005. Propunerea acoperă și situațiile în care contribuabilul, din disponibilitățile bănești de care dispune, își achită datoriile și efectuează plăți aferente unor cheltuieli care țin strict și sunt necesare continuării activității. De asemenea, se propune ca reținerea și neplata, respectiv încasarea și neplata impozitelor și contribuțiilor cu reținere la sursă ale contribuabilului să fie incriminate ca infracțiune, dacă nu sunt achitate după termenul de 60 de zile de la scadență, doar dacă acestea intră în categoria obligațiilor fiscale restante, așa cum sunt definite în Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare.

În acest sens, organele de control fiscal sau alte organe competente, prevăzute de lege, vor formula sesizări conform Codului de procedură penală pentru fapta de reținere și neplată, respectiv încasare și neplată a impozitelor și contribuțiilor cu reținere la sursă prevăzute de lege numai după analizarea de către acestea a situației contribuabilului, analiză în urma căreia se constată că neplata sumelor la expirarea termenului de 60 de zile nu se datorează neîncasării creanțelor, achitării unor datorii sau efectuării unor plăți aferente unor cheltuieli necesare continuării activității acestuia.

Astfel, potrivit proiectului de OUG, articolul 61 din Legea 241/2005 ar urma să aibă următorul conținut:

„Articolul 61 (1) - Constituie infracțiuni și se pedepsesc cu închisoare de la 1 an la 5 ani sau cu amendă reținerea și neplata, încasarea și neplata, în cel mult 60 de zile de la termenul de scadență prevăzut de lege, a impozitelor și/sau contribuțiilor restante prevăzute în anexa la prezenta lege.

(2) Faptele prevăzute la alin. (1) nu se pedepsesc dacă neplata sumelor la expirarea termenului de 60 de zile a fost determinată de neîncasarea creanțelor de către contribuabil, de achitarea de către acesta a unor datorii sau efectuarea unor plăți aferente unor cheltuieli, necesare continuării activității acestuia.

(3) Sesizarea formulată conform Codului de procedură penală pentru faptele prevăzute la alin. (1) se depune de organele de control fiscal sau alte organe competente, numai după analizarea de către acestea a situației contribuabilului, analiză în urma căreia se constată că neplata sumelor la expirarea termenului de 60 de zile nu se datorează neîncasării creanțelor, achitării unor datorii sau efectuării unor plăți aferente unor cheltuieli, necesare continuării activității acestuia.

(4) Prevederile prezentului articol intră în vigoare la data de 1 martie 2022.”

De asemenea, prin același proiect, se stabilește un mecanism de finanțare a acțiunilor și activităților necesare procesului de pregătire, organizare și desfășurare a Conferinței Plenipotențiarilor Uniunii Internaționale a Telecomunicațiilor al ordonatorilor principali de credite ai bugetului de stat sau unităților administrativ-teritoriale cu atribuții în organizarea și desfășurarea evenimentului din sumele virate de Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)



Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.