MF propune noi modificări la Codul fiscal; amendamentele vizează Titlul X, referitor la impozitul pe construcții
Numărul 11, 26 mar. - 1 apr. 2025 » Direct de la sursă
Ministerul Finanțelor (MF), propune, printr-un proiect de OUG publicat astăzi în transparență decizională, modificarea și completarea titlului X (referitor la impozitul pe construcții) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal. MF reamintește, în Nota de fundamentare care însoțește proiectul de act normativ, că, prin OUG nr.156/2024, începând cu anul fiscal 2025, s-a reinstituit impozitul pe construcții care se calculează prin aplicarea unei cote de 1% asupra valorii construcțiilor existente la data de 31 decembrie 2024 în patrimoniul contribuabililor. Potrivit cadrului normativ în vigoare, impozitul pe construcții se calculează prin aplicarea unei cote de 1% asupra valorii construcțiilor existente în patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior, din care se scade valoarea clădirilor pentru care se datorează impozit pe clădiri potrivit prevederilor titlului IX din Codul fiscal. Intră sub incidența acestor prevederi și valoarea clădirilor din parcurile industriale, științifice și tehnologice care, potrivit legii, nu beneficiază de scutirea de la plata impozitului pe clădiri. În situația construcțiilor de natura domeniului public/privat al statului sau al unităților administrativ-teritoriale, impozitul este datorat de contribuabilii care au construcțiile respective în administrare/concesiune/folosință cu titlu gratuit/închiriere.
„În aplicarea acestui cadru normativ, mediul de afaceri și organismele profesionale au evidențiat dificultăți privind determinarea bazei de impunere, respectiv a valorii construcțiilor existente în patrimoniu, întrucât, potrivit informațiilor din evidența contabilă, aceasta poate fi: valoarea de achiziție, valoarea de producție, valoarea rămasă neamortizată, valoarea de piață sau valoarea reevaluată. În același timp, s-a evidențiat faptul că impozitul are un impact considerabil asupra contribuabililor care au realizat investiții de natura construcțiilor, impact care se reflectă și în prețurile finale ale produselor și serviciilor. Din această perspectivă, sunt necesare modificări și completări care să asigure o aplicare unitară și corectă a impozitului, și să asigure menținerea proiectelor de investiții în derulare. Contribuabilii care efectuează lucrări de investiții la construcțiile închiriate/în administrare/în concesiune/în folosință cu titlu gratuit sau altele asemenea, înregistrează aceste lucrări în conturi corespunzătoare construcțiilor, aspect care necesită clarificare din perspectiva sferei de aplicare a impozitului”, se arată în Nota de fundamentare.
Un alt aspect solicitat de mediul de afaceri – spun inițiatorii proiectului – este cel legat de clarificarea sferei de impozitare a unor construcții deținute de contribuabili în străinătate. Pentru contribuabilii care încetează să existe în cursul anului fiscal, plata impozitului pe anul fiscal întreg se consideră inechitabilă, aspect pentru care s-a evidențiat necesitatea recalculării impozitului pe construcții pentru perioada din anul fiscal în care au existat. Pentru contribuabilii cu an fiscal modificat sunt evidențiate clarificări în ceea ce privește termenul de calcul, declarare și plată al impozitului.
În acest context, prin proiectul aflat în consultare publică se propun următoarele modificări/completări la Titlul X al Codului fiscal:
- introducerea unei cote de impozitare de 0,5% pentru calcularea impozitului pe construcții în cazul contribuabililor care, la data de 31 decembrie a anului anterior/în ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datorează impozitul, au în administrare/concesiune/folosință cu titlu gratuit/închiriere construcții de natura domeniului public/privat al statului sau al unităților administrativ-teritoriale, luând în considerare faptul că pentru aceste construcții nu poate fi stabilită o valoare netă;
- clarificarea bazei de impozitare prin stabilirea următoarelor valori: ▪ valoarea netă a construcțiilor pentru care nu se datorează impozit pe clădiri/taxa pe clădiri potrivit prevederilor titlului IX din Codul fiscal, existente în patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior/în ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datorează impozitul pe construcții. Se propune ca valoarea netă a construcțiilor respective să fie determinată ca diferență între valoarea evidențiată în soldul debitor al conturilor corespunzătoare construcțiilor și valoarea contabilă cumulată a amortizării acestora; ▪ valoarea construcțiilor din contractele de administrare/concesiune/folosință cu titlu gratuit/închiriere, în cazul celor de natura domeniului public/privat al statului sau al unităților administrativ-teritoriale, existente la data de 31 decembrie a anului anterior/în ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datorează impozitul pe construcții, pentru care nu se datorează taxa pe clădiri potrivit prevederilor titlului IX din Codul fiscal. În acest caz, impozitul este datorat de contribuabilii care au construcțiile în administrare/concesiune/folosință cu titlu gratuit/închiriere;
- menținerea scutirii și de la plata impozitului pe construcții pentru construcțiile scutite de impozit pe clădiri/taxa pe clădiri, potrivit prevederilor titlului IX din Codul fiscal;
- reglementarea unor prevederi pentru stabilirea bazei impozabile în cazul în care lucrările de investiții sunt efectuate de către contribuabili la construcții utilizate în baza unor contracte de administrare/concesiune/folosință cu titlu gratuit/închiriere/locație de gestiune/asociere în participațiune și altele asemenea, iar aceste investiții nu se concretizează în construcții, așa cum acestea sunt definite la art. 497 din Codul fiscal;
- stabilirea sferei de aplicare a impozitului în sensul aplicării acestuia doar pentru construcțiile situate pe teritoriul României reprezentând teritoriul delimitat de frontiera de stat a României, în conformitate cu prevederile OUG nr. 105/2001 privind frontiera de stat a României, cu modificările și completările ulterioare. Se clarifică, totodată, faptul că nu intră sub incidența impozitului construcțiile situate în marea teritorială a României astfel cum este definită de Legea nr. 17/1990 privind regimul juridic al apelor maritime interioare, al mării teritoriale, al zonei contigue și al zonei economice exclusive ale României, republicată;
- stabilirea unor reguli de calcul, de declarare și de plată a impozitului în cazul contribuabililor cu an fiscal modificat și pentru cei care încetează să existe/sunt nou-înființați, în cursul anului.
„Prevederile proiectului de act normativ de clarificare a reglementărilor cu privire la calculul bazei impozabile a impozitului pe construcții pentru contribuabilii care au în administrare/concesiune/folosință cu titlu gratuit/închiriere, de natura domeniului public/privat al statului sau al unităților administrativ-teritoriale concomitent cu diminuarea cotei de impozitare de la 1% la 0,5% generează influențe pozitive de 1,3 miliarde lei comparativ cu programul de venituri aferent impozitului pe construcții stabilit pentru anul 2025 în sumă de 1,0 miliard lei (Legea nr. 9/2025). Implementarea impozitului pe construcții în domeniul public al statului (companii/societăți naționale, regii autonome) sau al unităților administrativ-teritoriale poate conduce la diminuarea altor venituri bugetare (impozit pe profit, venituri din dividende) sau majorarea unor cheltuieli bugetare (subvenții, transferuri). Efectele cumulate pot conduce la un impact mai redus asupra ajustării deficitului bugetar”, subliniază inițiatorii proiectului în Nota de fundamentare.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Galați, octombrie 2025: epicentru al comediei teatrale românești
Festivalul Internațional de Teatru Independent, sub semnul ineditului
Două mari festivaluri într-un weekend cinematografic memorabil
Septembrie 2025, luna unor recorduri cultural-artistice
BIAS 2025, un show aviatic la superlativ
Festivalul „George Enescu”, un concert inaugural memorabil, o deschidere spre noi performanțe artistice
August 2025: oferta cultural-artistică se menține la cote înalte
Turneele artistice, mărturii despre o efervescentă vară culturală