Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 13 decembrie 2021

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 13 decembrie 2021

Numărul 47, 15-21 dec. 2021  »  Direct de la sursă

Comisia Europeană ia în calcul preluarea unei părți din veniturile generate de Pilonul I pentru bugetul UE

Având în vedere că taxa digitală a UE este anulată oficial, Comisia Europeană reflectă asupra unor surse alternative de venituri pentru bugetul UE. Potrivit celor mai recente informații date publicității, CE analizează preluarea unei porțiuni din veniturile generate de acordul OCDE privind impozitarea pentru a ajuta la rambursarea planului european de redresare. Pilonul I al reformei, de la care se așteaptă să se realoce 125 de miliarde de dolari profituri la nivel mondial, ar fi baza pentru o nouă taxă europeană, care ar putea fi anunțată la 22 decembrie ca parte a pachetului UE de resurse proprii. Totuși, cota-parte pe care UE ar putea să o pretindă prin Pilonul I rămâne incertă. Comisia intenționează să prezinte o propunere de implementare la nivelul UE a Pilonului I anul viitor în iunie. Pachetul de resurse proprii ar trebui să conțină alte două taxe pe baza unui mecanism de ajustare la frontieră a emisiilor de dioxid de carbon (CBAM) și a sistemului UE de comercializare a certificatelor de emisii de carbon (ETS).

Franța și-a prezentat prioritățile pentru președinția Consiliului UE

Joi, 9 decembrie, președintele Franței, Emmanuel Macron, a prezentat prioritățile președinției franceze a Consiliului UE, care va prelua acest mandat în perioada 1 ianuarie – 30 iunie 2022. Sloganul președinției franceze este „relansare, putere și apartenență” și va fi structurat în jurul a trei axe: o Europă suverană, un nou model de creștere și umanismul european. Una dintre priorități va fi acordul OCDE privind impozitarea. „Până în primăvară vom aproba în consiliul competent, în special în Consiliul Ecofin, textele care permit implementarea acestor doi piloni, finalizând astfel demersurile pentru o impozitare reală a multinaționalelor”, a declarat Emmanuel Macron. Cu toate acestea, implementarea Pilonului I depinde de concluzia unei convenții multilaterale de la OCDE, care nu este așteptată înainte de luna iunie. De asemenea, Franța plănuiește să transforme Mecanismul de ajustare la frontieră a emisiilor de dioxid de carbon (CBAM) într-o prioritate și să finalizeze proiectul în timpul președinției sale. Consultați calendarul președinției franceze aici.

Statele membre vor încheia un acord privind ratele de TVA

După aproape 4 ani de negocieri, miniștrii de finanțe ai UE au ajuns în unanimitate la un acord, marți, 7 decembrie, la ședința Consiliului Ecofin, cu privire la Directiva Consiliului ce modifică Directiva 2006/112/CE în ceea ce privește ratele taxei pe valoarea adăugată. Textul modifică Directiva privind TVA din 2006 pentru a acorda mai multă flexibilitate statelor membre în stabilirea ratelor de TVA și pentru a se asigura că toate sunt tratate egal. Potrivit textului final, statele membre vor avea acum posibilitatea de a aplica un maxim de două rate reduse de minimum 5%, o rată foarte redusă sub minimul de 5% și o excepție cu dreptul de a deduce TVA aferentă intrărilor. Fiecare stat membru va putea să aleagă 24 de elemente dintr-o listă pozitivă de produse și servicii pentru care poate fi aplicată o rată redusă și 7 elemente pentru care poate fi aplicată o rată foarte redusă sau egală cu zero. Ratele reduse de TVA pentru produsele care dăunează mediului vor fi eliminate treptat, iar textul permite ca statele membre să răspundă mai bine circumstanțelor excepționale precum pandemiile, crizele umanitare sau dezastrele naturale. Întrucât textul Consiliului se abate semnificativ de la propunerea inițială a Comisiei, se va solicita o nouă opinie a Parlamentului European înainte de adoptarea formală a directivei de către Consiliu.

Revizuirea Codului de conduită în domeniul impozitării întreprinderilor, blocată în Consiliul UE

Marți, 7 decembrie, miniștrii de finanțe ai UE nu au reușit să convină asupra revizuirii Codului de conduită din 1997, prin care se intenționează limitarea practicilor dăunătoare de impozitare a întreprinderilor în Uniunea Europeană. Având în vedere acordul OCDE privind impozitarea, revizuirea extinde Codul de conduită la caracteristicile generale de impozitare ale unui stat membru ce generează oportunități de a dubla neimpozitarea sau care pot conduce la utilizări multiple ale beneficiilor fiscale. Președinția slovenă a Consiliului UE a decis să transmită dosarul Consiliului Ecofin în ciuda opoziției Ungariei și a Estoniei, dar cele două state și-au menținut blocajul. Potrivit unor surse, Ungaria ar ține reforma pe loc deoarece Comisia Europeană refuză să deblocheze rambursarea de fonduri către Budapesta pe fondul preocupărilor legate de corupție. Estonia preferă să aștepte rezultatul reformei OCDE privind impozitarea înainte de a se implica în modificarea Codului de conduită. „Reforma globală privind impozitarea poate avea un impact imprevizibil asupra sistemelor de impozitare și a strategiilor de investiții, atât în interiorul, cât și în afara UE. Ar trebui să monitorizăm rezultatele implementării acesteia înainte de a lua alte măsuri”, a declarat recent ministrul de finanțe al Estoniei, Keit Pentus-Rosimannus.

Oficial CE: Simplificarea impozitării întreprinderilor încă face parte din agenda UE

În cadrul unei conferințe online referitoare la impozitarea întreprinderilor la nivelul UE, organizată de EuropeanIssuers și EY joi, 9 decembrie, directorul general pentru impozitare la Comisia Europeană, Gherassimos Thomas, a oferit asigurări că simplificarea încă face parte din agenda fiscală a UE. Cu privire la acordul OCDE privind impozitarea, oficialul a declarat că apelurile companiilor la simplificare au fost luate în considerare și că OCDE și Comisia lucrează la acest aspect. Ca răspuns la lipsa de implicare a companiilor în elaborarea noilor norme, Gherassimos Thomas a afirmat că OCDE are o structură în care companiile sunt implicate și că în trecut au existat multe consultări la care au participat companiile, recunoscând în același timp că unele dintre schimbările recente necesită o colaborare suplimentară cu acestea. Acesta a mai amintit că, pe baza acestui acord, Comisia intenționează ca în 2023 să vină cu o propunere pentru un cadru numit Întreprinderile din Europa: Cadru pentru impozitarea veniturilor (Business in Europe: Framework for Income Taxation – BEFIT), ce va simplifica regimul impozitării întreprinderilor pentru companiile care activează în UE.

Negocierile privind pachetul de măsuri de combatere a spălării banilor (AML), în atenția miniștrilor de finanțe ai UE

Marți, 7 decembrie, miniștrii de finanțe ai UE au evaluat progresul negocierilor privind pachetul de măsuri de combatere a spălării banilor (AML), prezentat în iulie de Comisia Europeană. Potrivit unui raport de progres întocmit de președinția slovenă a Consiliului UE, în timpul primelor discuții referitoare la propunerea pentru o nouă Autoritate europeană împotriva spălării banilor (AMLA), unele state membre au exprimat îngrijorări semnificative cu privire la sarcinile AMLA de supraveghere a sectorului nefinanciar și au adus în discuție faptul că puterile asupra autorităților organismelor autoreglementate ar putea afecta independența profesioniștilor din domeniul juridic, cum ar fi avocați, consilieri fiscali și auditori.

Comisia ECON a adoptat raportul privind impactul reformelor fiscale naționale asupra economiei UE

Luni, 6 decembrie, Comisia ECON a Parlamentului European a adoptat raportul referitor la impactul reformelor fiscale naționale asupra economiei UE, redactat de eurodeputatul Markus Ferber (Partidul Popular European, Germania). Textul final subliniază că, deși statele membre sunt libere să decidă asupra propriilor politici fiscale, un anumit grad de coordonare este, totuși, de dorit pentru a preveni problemele cum ar incertitudinea juridică, birocrația sau riscul de dublă impozitare. Raportul sprijină viitoarea propunere a Comisiei referitoare la cadrul numit Întreprinderile din Europa: Cadru pentru impozitarea veniturilor (BEFIT), o indemnizație pentru reducerea tendinței de favorizare a îndatorării (DEBRA) și un sistem la nivelul UE de reținere a impozitului la sursă. Potrivit documentului, Comisia ar trebui să analizeze dacă unele state membre distorsionează competiția prin scăderea artificială a ratei de impozitare marginală reală, fiind evidențiată necesitatea unei înțelegeri comune a statelor membre privind modul de gestionare a stimulentelor fiscale pentru cercetare și dezvoltare.

Thomas Westphal, desemnat director general pentru ECOFIN în Secretariatul General al Consiliului

Joi, 9 decembrie, Consiliul UE l-a desemnat pe Thomas Westphal în funcția de director general pentru afaceri economice și europene (ECOFIN) în cadrul Secretariatului General. Thomas Westphal este un economist cu o carieră îndelungată în administrația publică a Germaniei în domeniul finanțelor, economiei și al politicilor europene. În prezent, acesta ocupă funcția de director general pentru politică europeană în cadrul Ministerului Federal german de Finanțe și este director la Banca Europeană de Investiții. În acest nou rol, el se va ocupa, printre altele, de sprijinirea ședințelor Eurogroup ale miniștrilor de finanțe ai statelor membre din zona euro și de sprijinirea activității președintelui Consiliului European. Thomas Westphal îl va înlocui pe Carsten Pillath, care se va pensiona la sfârșitul lui 2021.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.