Opțiuni și soluții
Numărul 49, 14-20 dec. 2022 » La început a fost cuvântul...
Concentrarea atenției presei tipărite și audiovizuale asupra temelor de mare importanță din perioada actuală ar avea mult de câștigat sub aspect calitativ dacă, în toate cazurile, s-ar respecta riguros regulile lingvistico-logice. Bunăoară, în editorialul unei reviste, se afirma: „A alege cea mai bună opțiune în vreme de criză reprezintă o abordare inteligentă și corectă~. În legătură cu această frază se pun cel puțin trei întrebări: care ar fi deosebirea dintre „a alege” și „a opta”? Dacă soluția nu este „inteligentă”, ar putea fi „corectă”? Și viceversa: o soluție „corectă” ar putea fi... „neinteligentă”?
La succesul în afaceri s-a referit și un comentator de radio în următorii termeni: „Pregătirea prealabilă a planurilor de business a facilitat o poziționare optimă în ipostaza de protagoniști principali”. Când este vorba despre „pregătiri”, evident, acestea sunt totdeauna... „prealabile”, în vreme ce „poziționarea” reprezintă echivalentul „ipostazei”. Cât privește rolul de „protagonist”, acesta nu poate fi îndeplinit de un personaj secundar. Însăși noțiunea de „protagonist” indică un rol poziționat... „principal”.
Încă un exemplu în temă a oferit, de această dată, o emisiune de televiziune, la care un participant la o dezbatere a remarcat: „În fața dificultăților se retrag înapoi numai cei care nu cunosc adevărata realitate”. Unde s-ar putea „retrage” cineva? Oare „înainte”, și nu „înapoi”? Cât despre raportul dintre „realitate” și „adevăr”, apare limpede că primul termen este sinonim cu cel de-al doilea. Desigur, în materie de comunicare publică, exprimările „incorecte” sunt o „realitate”, adică un „adevăr” cât se poate de... „real”. (T.B.)
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Actuala „ofensivă” a cărţii înregistrează noi victorii pe „frontul” lecturilor de calitate
Susţinere financiară suplimentară pentru protejarea „Tezaurului Uman Viu”
ArtSafari: cinci expoziţii de excepţie cu opere ale marilor artişti plastici români
Istoria Teatrului, o „scenă” pentru eternitate
Cartea pentru copii, de la „Cenuşăreasă” la podiumul premianţilor
Monumentele istorice, comori pentru eternitate
La MNAR, filmul de artă este la el acasă
România devine un hub cultural-artistic atestat şi de un important festival cinematografic