Parte și întreg
Numărul 2, 17-23 ian. 2024 » La început a fost cuvântul...
Continuăm prezentarea de exemple care relevă necesitatea promovării în spațiul public a unei comunicări corecte, mai ales sub aspect lingvistico-logic. Astfel, într-un articol din presa tipărită se afirma că „specialiștii din domeniul educației și profesori din învățământul preuniversitar au adus în atenția celor interesați soluții valabile și sustenabile”. Observăm, din nou, că noțiunea de „sustenabil” este folosită inadecvat, în sens de „valabil”, de „argumentat”, de „susținere”, când, în esență, este vorba despre ecologie. Dar, chiar și așa, ne punem întrebarea: „profesorii” nu sunt și ei „specialiști în domeniul educației”? Apoi, poate fi „valabil” ceva care nu este „sustenabil”?
O eroare asemănătoare a „comis” un reporter TV atunci când a spus că „acțiunea îndreptată spre reducerea pierderilor în economie continuă și în perioada următoare”. Când ar fi cu putință să „continue acțiunea” menționată altfel decât în „perioada următoare”?
La fel, o intervenție la o dezbatere radiofonică a provocat mai multe nedumeriri: „Pregătirea prealabilă a deciziilor a asigurat programului adoptat o acuratețe științifică foarte precisă”. Culmea ar fi fost ca „acuratețea” să fi fost „imprecisă”. Cât despre „pregătirea” evocată, evident, nu se putea efectua… după declanșarea acțiunii. Remarca este valabilă și pentru cei care au emis frazele incorecte. O bună „pregătire” a actului jurnalistic implică, așadar, obligatoriu, cunoașterea proprietății termenilor utilizați. (T.B.)
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
O istorie a banilor românești, reconstituită „vizual” într-un celebru muzeu
Actuala „ofensivă” a cărții înregistrează noi victorii pe „frontul” lecturilor de calitate
Susținere financiară suplimentară pentru protejarea „Tezaurului Uman Viu”
ArtSafari: cinci expoziții de excepție cu opere ale marilor artiști plastici români
Istoria Teatrului, o „scenă” pentru eternitate
Cartea pentru copii, de la „Cenușăreasă” la podiumul premianților
Monumentele istorice, comori pentru eternitate
La MNAR, filmul de artă este la el acasă