Percepție și interpretare
Numărul 12, 30 mar. - 5 apr. 2022 » La început a fost cuvântul...
Volumul uriaș de informații, difuzat de mass-media, impune, pentru o bună receptare, nu numai o selecție riguroasă, ci și un efort deosebit de evaluare, de interpretare, iar demersurile în acest sens ar fi mai percutante dacă s-ar găsi în toate împrejurările cele mai potrivite forme de exprimare. Or, din păcate, se înregistrează prea des derapaje lingvistice și logice. Așa, de exemplu, într-un comentariu din presa locală se afirma că „în actul managerial, corectitudinea morală și verticalitatea permit să se procedeze cu discernământ în percepția corectă a evenimentelor actuale”. „Corectitudinea morală” este exact echivalentul termenului de „verticalitate”; prin urmare, nu avem de-a face cu două noțiuni diferite. La fel, „discernământul” reprezintă o dovadă a unei „percepții corecte”, deci, nici în acest caz, nu este vorba despre diferențe de conținut, de sens.
Erori asemănătoare s-au „comis” și într-o intervenție televizată. Unul dintre participanți a spus, între altele: „Fiecare board de conducere are obligația de a interpreta datele realității în mod just, fezabil și durabil”. În afară de faptul că noțiunea de „board” definește tocmai o echipă de conducere, trebuie remarcat că o „atitudine justă” implică „abordări fezabile și durabile”. Aici, evident, s-a încălcat raportul dintre parte și întreg.
Același raport a fost ignorat și de moderatorul unei emisiuni de radio, prin fraza următoare: „Actul decizional și adoptarea planurilor de afaceri au marcat demarajul unei acțiuni bazate pe dovezi obiective”. Constatăm că orice „acțiune” implică un „act decizional”, iar acesta, la rândul lui, are drept componentă „elaborarea planurilor”, după cum „dovezile” sunt, prin însăși natura lor... „obiective”. Putem, deci, conchide că erorile de exprimare asemenea celor prezentate au propriile cauze „obiective”, respectiv deficitul de preocupare pentru o comunicare publică „fezabilă”. (T.B.)
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Actuala „ofensivă” a cărții înregistrează noi victorii pe „frontul” lecturilor de calitate
Susținere financiară suplimentară pentru protejarea „Tezaurului Uman Viu”
ArtSafari: cinci expoziții de excepție cu opere ale marilor artiști plastici români
Istoria Teatrului, o „scenă” pentru eternitate
Cartea pentru copii, de la „Cenușăreasă” la podiumul premianților
Monumentele istorice, comori pentru eternitate
La MNAR, filmul de artă este la el acasă
România devine un hub cultural-artistic atestat și de un important festival cinematografic