MOL Group Cards - adaptat nevoilor tale
Potrivit proiectului de rectificare bugetară, veniturile și cheltuielile bugetului general consolidat se diminuează cu 2,135 miliarde lei

Potrivit proiectului de rectificare bugetară, veniturile și cheltuielile bugetului general consolidat se diminuează cu 2,135 miliarde lei

Telex » Știri ieri, 9:51  

Veniturile și cheltuielile bugetului general consolidat se diminuează, pe sold, cu suma de 2,135 miliarde lei, conform proiectului de Ordonanță de Urgență cu privire la cea de-a doua rectificare bugetară din acest an, publicat joi seara pe site-ul Ministerului Finanțelor, informează Agerpres. Astfel, veniturile bugetului de stat pe anul 2025 se diminuează per sold cu suma de 2,113 miliarde lei. Influențele se reflectă, în principal, pe impozitul pe profit (+939,7 milioane lei), influență cauzată de depășirea programului stabilit pentru primele 10 luni cu 866 milioane lei. Alte impozite pe profit, venit și câștiguri din capital de la persoane juridice (-980,6 milioane lei), influență datorată nerealizării programului stabilit pentru primele 10 luni cu -984,9 milioane lei, precum și impozitului pe venit și salarii: -71,8 milioane lei, ca urmare a evoluției încasărilor comparativ cu programul stabilit, se arată în nota de fundamentare care însoțește proiectul.

De asemenea, alte influențe sunt din taxa pe valoarea adăugată (TVA), respectiv -170,1 milioane lei, reprezentând sume defalcate din TVA; taxa pe utilizarea bunurilor, autorizarea utilizării bunurilor sau pe desfășurarea de activități: -168,1 milioane lei, ca urmare a evoluției încasărilor comparativ cu programul stabilit; venituri nefiscale: +236,4 milioane lei, ca urmare a evoluției încasărilor comparativ cu programul stabilit; sume primite de la UE/alți donatori în contul plăților efectuate și prefinanțări: -244,5 milioane lei; sume aferente asistenței financiare nerambursabile alocate pentru PNRR: -1,668 miliarde lei.

În ceea ce privește cheltuielile bugetului de stat anul 2025, acestea se diminuează, pe sold, cu suma de 2,74 miliarde lei.

Potrivit proiectului, cheltuielile de personal se diminuează cu 255 milioane lei, în timp ce cheltuielile cu bunuri și servicii se majorează cu 6 milioane lei. Cheltuielile cu dobânzile se diminuează cu 1 miliard de lei, cele cu subvențiile cresc cu 442 milioane lei, transferurile între unități ale administrației publice se majorează cu 2,217 miliarde lei, în timp ce alte transferuri se diminuează cu 729,4 milioane lei.

Referitor la proiectele cu finanțare din fonduri externe nerambursabile postaderare 2021-2027, cheltuielile se diminuează cu 336,6 milioane lei, cele cu asistența socială scad cu 525,1 milioane lei, iar proiectele cu finanțare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020 și din Fondul de Modernizare se diminuează cu 326,6 milioane lei.

Totodată, alte cheltuieli cresc cu 60 de milioane lei, proiectele cu finanțare din sumele reprezentând asistența financiară nerambursabilă aferentă PNRR se diminuează cu 2,017 miliarde lei, proiectele cu finanțare din sumele aferente componentei de împrumut a PNRR se diminuează, de asemenea, cu 584 milioane lei, iar cheltuielile aferente programelor cu finanțare rambursabilă vor fi reduse cu 42,8 milioane lei. Cheltuielile de capital se majorează cu 352 milioane lei.

Ministrul Finanțelor, Alexandru Nazare, a anunțat joi că proiectul de rectificare bugetară ar putea fi discutat astăzi în ședința de guvern, acesta urmând să păstreze ținta de deficit bugetar de 8,4%.

 

♦ Credite bugetare suplimentate pentru Ministerele Sănătății, Transporturilor și Agriculturii

Ministerele Sănătății, Transporturilor și Agriculturii vor avea suplimentate creditele bugetare la cea de-a doua rectificare din acest an, în timp ce pentru majoritatea ordonatorilor de credite, printre care Ministerele Finanțelor, Muncii, Investițiilor și Fondurilor Europene, creditele bugetare vor fi diminuate.

Potrivit Notei de fundamentare care însoțește proiectul de rectificare bugetară, citat de Agerpres, creditele bugetare la Ministerul Sănătății cresc cu 1,511 miliarde de lei per sold.

„S-a asigurat suplimentarea transferurilor către bugetul Fondului Național Unic de Asigurări Sociale de Sănătate (+1,678 miliarde de lei) și s-au identificat economii la proiecte cu finanțare din sumele reprezentând asistență financiară nerambursabilă aferentă PNRR (-140 milioane lei), proiecte cu finanțare din sumele aferente componentei de împrumut a PNRR (-12 milioane lei), și cheltuieli aferente programelor cu finanțare rambursabilă (-15 milioane lei)”, se precizează în documentul citat.

La Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, creditele bugetare cresc cu 750 de milioane de lei, în vederea asigurării sumelor suplimentare pentru subvenții (+295 de milioane lei), asistență socială (+205 milioane lei) precum și pentru active financiare (+250 de milioane lei).

Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale va avea o suplimentare de 80,8 milioane lei la această rectificare, propunerea MF vizând asigurarea unei sume suplimentare pentru subvenții (+100 milioane lei).

„Având în vedere execuția cheltuielilor bugetare s-au identificat economii la cheltuielile cu bunuri și servicii (-1,2 milioane lei), proiecte cu finanțare din sumele reprezentând asistență financiară nerambursabilă aferentă PNRR (-13 milioane lei) și proiecte cu finanțare din sumele aferente componentei de împrumut a PNRR (-5 milioane lei)”, se subliniază în document.

În ceea ce privește diminuările creditelor bugetare ale ordonatorilor principali de credite, la Ministerul Finanțelor - Acțiuni Generale au fost diminuate creditele cu 2,089 miliarde de lei, din care: un miliard de lei pentru dobânzi, 800 de milioane lei Alte transferuri și 289,86 milioane lei proiecte cu finanțare din sumele aferente componentei de împrumut PNRR.

Potrivit MF, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene va pierde 1,6 miliarde de lei. „Având în vedere execuția cheltuielilor bugetare s-au identificat economii în principal la proiecte cu finanțare din sumele reprezentând asistență financiară nerambursabilă aferentă PNRR (-1 miliard de lei), proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020 și din Fondul de modernizare (-350 de milioane lei), proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare (-125 milioane lei), proiecte cu finanțare din sumele aferente componentei de împrumut a PNRR (-123 milioane lei), cheltuieli de personal (-1,8 milioane lei) precum și la bunuri și servicii (-0,8 milioane lei)”, precizează sursa citată.

De asemenea, Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului va avea diminuate creditele bugetare cu 499,2 milioane lei. Având în vedere execuția cheltuielilor bugetare s-au identificat economii la proiecte cu finanțare din sumele reprezentând asistență financiară nerambursabilă aferentă PNRR (-248,3 milioane lei), proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare (- 120 milioane lei), proiecte cu finanțare din sumele aferente componentei de împrumut a PNRR (-99,9 milioane lei), alte transferuri (-26 milioane lei) precum și la bunuri și servicii (-5 milioane lei).

La Ministerul Public rectificarea bugetară prevede credite mai mici cu 320,7 milioane lei, per sold. Având în vedere execuția cheltuielilor bugetare s-au identificat economii în principal la cheltuieli de personal (-7,3 milioane lei), proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare (-13 milioane lei), proiecte cu finanțare din sumele reprezentând asistență financiară nerambursabilă aferentă PNRR (-300 milioane lei) și active nefinanciare (-0,4 milioane lei).

Creditele bugetare la Serviciul de Telecomunicații Speciale se diminuează cu 145,1 milioane lei, per sold, potrivit MF. Astfel, se propune asigurarea unor sume suplimentare la titlul bunuri și servicii (+9 milioane lei) și la titlul active nefinanciare (+2,5 milioane lei). „Având în vedere execuția cheltuielilor bugetare s-au identificat economii în principal la titlul proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare (-14,7 milioane lei), precum și la titlul proiecte cu finanțare din sumele reprezentând asistență financiară nerambursabilă aferentă PNRR (-141,9 milioane lei)”, se menționează în document.

Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale va avea o diminuare cu 129,2 milioane lei per sold, în contextul în care s-au identificat economii la asistență socială (-755,1 milioane lei), la proiectele cu finanțare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare (-7,1 milioane lei), la proiectele cu finanțare din sumele reprezentând asistență financiară nerambursabilă aferentă PNRR (-10,8 milioane lei), cheltuieli de personal (-6,7 milioane lei) și la proiectele cu finanțare din sumele aferente componentei de împrumut a PNRR (-1,4 milioane lei).

Astfel, se propune alocarea suplimentară de sume, în principal, pentru plata ajutoarelor de încălzire cu combustibili solizi și petrolieri în baza Legii nr.226/2021 cu suma de 451,4 milioane lei; -alte cheltuieli cu suma de 3 milioane lei; transferuri din bugetul de stat către bugetul asigurărilor sociale de stat cu suma de 222,9 milioane lei.

O altă diminuare a creditelor bugetare, cu suma de 108,9 milioane lei, per sold, este prevăzută la Ministerul Finanțelor, unde s-au identificat economii în principal la cheltuieli de personal (-71 milioane lei), transferuri între unități ale administrației publice (-1 milioane lei), alte transferuri (-3 milioane lei), proiecte cu finanțare din FEN postaderare 2014-2020 (-0,7 milioane lei), proiecte cu finanțare din sumele reprezentând asistența financiară nerambursabilă aferentă PNRR (-45,0 milioane lei), active nefinanciare (-98,2 milioane lei), active financiare (-24 milioane lei) și s-au asigurat fonduri la proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile postaderare 2021-2027 (+100 milioane lei) și alte cheltuieli (+34 milioane lei).

Credite bugetare mai mici cu 66,3 milioane de lei sunt trecute și în dreptul Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor, unde s-au identificat economii la proiecte cu proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020 și din Fondul de modernizare (-1,3 milioane lei), proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare (-50 milioane lei) și cheltuieli aferente programelor cu finanțare rambursabilă (-15 milioane lei).

La Ministerul Afacerilor Interne scăderea este de 51,5 milioane lei, per sold, fiind identificate economii la cheltuieli de personal (-5 milioane lei), la proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare (-20 milioane lei), la proiecte cu finanțare din sumele reprezentând asistența financiară nerambursabilă aferentă PNRR (- 50 milioane lei) și s-au asigurat sume la titlul asistență socială (+20 milioane lei) pentru plata pensiilor militare de stat și la titlul alte cheltuieli (+3,5 milioane lei) pentru plata integrală a sentințelor definitive pronunțate de instanțele de judecată. La Curtea de Conturi creditele bugetare se diminuează cu 43,8 milioane lei per sold. Având în vedere execuția cheltuielilor bugetare s-au identificat economii la cheltuieli de personal (-13,0 milioane lei), cheltuieli cu bunurile și serviciile (- 2,milioane lei), proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare (-26,8 milioane lei) și la active nefinanciare (-2 milioane lei).

La Agenția Națională de Integritate creditele bugetare se reduc cu 21 milioane lei per sold, fiind identificate economii la cheltuieli de personal (-0,3 milioane lei), cheltuieli cu bunurile și serviciile (-0,7 milioane lei) și la proiecte cu finanțare din sumele reprezentând asistență financiară nerambursabilă aferentă PNRR (-20 milioane lei).

Secretariatul General al Guvernului va avea o diminuare de 15,2 milioane lei per sold, în condițiile în care s-au identificat economii la cheltuieli de personal de 4 milioane lei, transferuri între unități ale administrației publice (-5 milioane lei), alte transferuri (-0,4 milioane lei), alte cheltuieli (-0,8 milioane lei), proiecte cu finanțare din sumele aferente componentei de împrumut a PNRR (-52,8 milioane lei). S-au asigurat sume la titlul subvenții (+47 milioane lei) pentru susținerea exportului, a mediului afacerist a tranzacțiilor internaționale și la titlul active nefinanciare (+0,8 milioane lei) pentru achiziționare echipamente IT.

Potrivit proiectului, sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pe anul 2025 pentru finanțarea cheltuielilor bugetelor locale se majorează prin suplimentarea sumelor defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru finanțarea cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor, orașelor, municipiilor, sectoarelor și municipiului București cu suma de 170,141 milioane de lei, potrivit anexei nr.3, destinată finanțării drepturilor asistenților personali ai persoanelor cu handicap grav sau indemnizațiilor lunare ale persoanelor cu handicap grav acordate în baza prevederilor legale.

Bugetul instituțiilor/activităților finanțate integral și/sau parțial din venituri proprii se majorează atât la venituri cât și la cheltuieli cu suma de 774,5 milioane lei.

De asemenea, Bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate se majorează la venituri cu suma de 1,596 miliarde de lei și la cheltuieli cu suma de 2,233 miliarde de lei, per sold, excedentul diminuându-se cu suma de 636,9 milioane lei.

„Cheltuielile sunt suplimentate pentru asigurarea continuității în acordarea materialelor și prestărilor de servicii cu caracter medical, pentru plata influențelor salariale pentru personalul încadrat în unitățile sanitare publice și pentru acordarea și decontarea concediilor medicale și a indemnizațiilor de asigurări sociale de sănătate”, se arată în proiect.

Prin proiectul de act normativ se creează posibilitatea utilizării sumelor disponibilizate la Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului pentru finanțarea cheltuielilor curente și de capital ale ordonatorilor principali de credite.

Potrivit inițiatorilor, prin prezentul act normativ se propune creșterea plafonului privind datoria publică, conform metodologiei Uniunii Europene la nivelul de 60% din PIB, pentru sfârșitul anului 2025, care are în vedere asigurarea flexibilității în atragerea resurselor financiare necesare implementării planului de finanțare din anul 2025, dar și a prefinanțării necesităților aferente anului 2026, respectiv a menținerii rezervei în valută la dispoziția Trezoreriei Statului la un nivel confortabil.

De asemenea, se reglementează și posibilitatea efectuării de redistribuiri de credite în cadrul anumitor naturi de cheltuieli în vederea bunei desfășurări a activității ordonatorilor principali de credite.

Deficitul bugetului general consolidat în termeni cash se menține la 8,4% din PIB.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)



Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.