
Poziția CNIPMMR față de propunerea legislativă privind Statutul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC)
Numărul 30, 25-31 octombrie 2016 » Întreprinderile mici și mijlocii, prezent și viitor
Se apreciază că documentul va avea efecte negative semnificative asupra întregului mediu de afaceri
Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR) consideră că propunerea legislativă privind Statutul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor – ANPC (votată de Camera Deputaților la 28 iunie 2016, în prezent fiind în procedura legislativă la nivelul Senatului – Cameră decizională) va avea, în forma actuală, efecte negative semnificative asupra întregului mediu de afaceri: va genera închiderea unor întreprinderi viabile, concedieri de personal, pierderea veniturilor bugetare din taxe, impozite, contribuții obligatorii, inclusiv creșterea cheltuielilor bugetare aferente ajutorul de șomaj și asistenței sociale, precum și blocarea investițiilor.
Proiectul include prevederi precum:
☑ Recunoașterea statutului de autoritate administrativă autonomă de specialitate cu personalitate juridică, independentă, care coordonează și realizează strategia și politica în domeniul protecției consumatorilor, care acționează pentru prevenirea și combaterea practicilor care dăunează vieții, sănătății, securității și intereselor economice ale consumatorilor;
☑ Neîngrădirea activității ANPC de nicio altă autoritate;
☑ Măsuri preventive și sancțiuni aplicate de ANPC, între care:
- Art. 28. – (3) În raport de gravitatea și durata faptei, ANPC poate sancționa contravenientul cu amendă de la 0,5% la 10% din cifra de afaceri totală realizată în anul financiar anterior sancționării faptei săvârșite cu intenție sau din neglijență de întreprinderi sau asociații de întreprinderi.
- Art. 29. – (1) Cifra de afaceri prevăzută la art. 28 este suma veniturilor realizate din vânzările de produse și/sau din prestările de servicii realizate de întreprindere în cursul ultimului exercițiu financiar, din care se scad sumele datorate cu titlu de obligații fiscale și valoarea contabilizată a exporturilor efectuate direct sau prin mandatar, inclusiv a livrărilor intracomunitare.
- Art. 31. – (1) Odată cu aplicarea sancțiunii amenzii contravenționale, agentul constatator poate propune una dintre următoarele sancțiuni complementare:
a) închiderea temporară a unității pe o durată de cel mult 6 luni;
b) închiderea temporară a unității pe o durată de la 6 luni la 12 luni;
c) închiderea definitivă a unității;
d) suspendarea sau retragerea definitivă, după caz, a avizului, acordului sau a autorizației de exercitare a unei activități. - Art. 33 - (2) Decizia se comunică contravenientului în termen de 24 h de la data întocmirii acesteia și poate fi contestată în termen de 24 h la instanța de contencios administrativ competentă. Instanța de judecată, prin derogare de la dispozițiile art. 200 din Codul de Procedură Civilă, se pronunță prin încheiere asupra legalității deciziei în termen de 48 h de la înregistrarea cererii de chemare în judecată, cu citarea părților, în camera de consiliu. Încheierea se redactează în termen de 48 h de la pronunțare. Împotriva încheierii se poate declara apel în termen de 24 h de la pronunțare. Apelul se soluționează de urgență.
„Sancțiunile pe care ANPC le poate da, potrivit acestui proiect, sunt cuprinse între 0,5% – 10% din cifra de afaceri a întreprinzătorilor. Majoritatea firmelor nu realizează un profit de asemenea anvergură! Sancțiunile complementare sunt de tipul închiderii temporare de până la 6-12 luni a companiei sau închiderii permanente. CNIPMMR a propus 21 de amendamente asupra legii în care vizăm aceste atribuții și drepturi exagerate ale ANPC. Senatul trebuie să respingă această lege sau să adopte legea cu amendamentele pe care noi le-am menționat. Nu este normal ca autoritățile statului să se transforme în autorități eminamente de control”, a precizat Florin Jianu, președintele CNIPMMR.
Ediția aniversară a Târgului „Gaudeamus”, o memorabilă întâlnire între oferta și cererea de carte
Sub egida UNESCO, valorile culturii românești se bucură în lume de o tot mai largă recunoaștere
Capodopere ale lui Picasso și Dali strălucesc pe firmamentul cultural românesc
Radiodifuziunea Română la a 95-a aniversare; un serviciu public pentru milioane de ascultători
Un Barometru „oglindă” al dinamicii consumului cultural
Bani pentru cultură, generatori de valoare adăugată la scară locală și națională
Săptămâna Teatrului Tânăr, o probă de „anduranță” a tradiției și inovației artistice
KINOdiseea de la București, o „călătorie” fascinantă în lumea filmului