Prezent și viitor
Numărul 25-26, 28 iun. - 11 iul. 2023 » La început a fost cuvântul...
Ideile valoroase abordate în mass-media, mai ales în ceea ce privește actualitatea economico-socială, ar câștiga în claritate și substanță dacă la toate „produsele” publicistice s-ar respecta și regulile lingvistico-logice. Bunăoară, într-un editorial din presa săptămânală s-a afirmat că „predicțiile privind viitorul oferă o perspectivă limpede asupra a ceea ce este previzibil pentru ziua de mâine”. În fața acestei fraze suntem îndreptățiți să ne întrebăm: oare, „predicțiile” pot să se refere la... „trecut”, iar „ceea ce este previzibil” ar putea să vizeze altceva decât conținutul sintagmei „ziua de mâine”?
Într-o intervenție televizată, un invitat a spus, printre altele: „Până în prezent, observăm că nu s-a făcut suficient și nici până la capăt din ceea ce s-a prevăzut în programele multor firme”. În acest caz, nedumerirea ar fi următoarea: ar putea să fie „suficient” ceea ce „nu se duce până la capăt”?
Mai reținem ceea ce s-a remarcat într-un reportaj radiofonic: „Posibilitatea îndeplinirii planurilor de viitor depinde nu numai de rațiune și luciditate, ci și de responsabilitatea celor care le-au elaborat și aprobat”. Din nou, apar întrebări: pot fi dovezi de „responsabilitate” activitățile... „neraționale”? Apoi, „luciditatea” nu este ea însăși o componentă organică a „raționalității”? De fapt, în noțiunea de „responsabilitate” este inclusă obligatoriu și „luciditatea”. Este o remarcă valabilă și pentru cei care se exprimă în spațiul public, obligați să aprecieze „lucid” și propria prestație. În acest mod, și noțiunile de „prezent” și de „viitor” pot deveni repere ale unui parcurs publicistic racordat la exigențele minimale ale cititorilor, radioascultătorilor și telespectatorilor de „astăzi” și de „mâine”. (T.B.)
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
O istorie a banilor românești, reconstituită „vizual” într-un celebru muzeu
Actuala „ofensivă” a cărții înregistrează noi victorii pe „frontul” lecturilor de calitate
Susținere financiară suplimentară pentru protejarea „Tezaurului Uman Viu”
ArtSafari: cinci expoziții de excepție cu opere ale marilor artiști plastici români
Istoria Teatrului, o „scenă” pentru eternitate
Cartea pentru copii, de la „Cenușăreasă” la podiumul premianților
Monumentele istorice, comori pentru eternitate
La MNAR, filmul de artă este la el acasă