„Profesionalismul serviciilor oferite asigură atât succesul clienților, cât și al nostru, în calitate de principali consilieri ai acestora”

„Profesionalismul serviciilor oferite asigură atât succesul clienților, cât și al nostru, în calitate de principali consilieri ai acestora”

Numărul 6, 16-22 feb. 2021  »  Cariere. Drumul spre performanță

Interviu cu Cristina Iuga, expert contabil, membru al Filialei CECCAR Constanța 

Alexandra Rizea: Vă rugăm să vă referiți la opțiunea dvs. pentru domeniul contabilității și la drumul parcurs până în prezent, astfel încât să identificați repere pentru tot ceea ce înseamnă profesia contabilă. 

Cristina Iuga: Drumul către profesia contabilă a început în urmă cu 13 ani, dintr-o pură întâmplare, dacă îi pot spune așa. În 2008, la trei ani după absolvirea liceului – liceu care nu era de profil economic –, la insistențele unui membru al familiei, am decis să urmez un curs de calificare, acela fiind de contabilitate. Am văzut că prind repede „tainele” acestei profesii și, ca într-un „joc de logică”, am decis să merg mai departe. Tot în acel an m-am înscris la universitate, în Constanța, unde am absolvit Facultatea de Științe Economice. Aici am întâlnit-o pe conf. univ. dr. Neluța Mitea, care mi-a „insuflat” și mai mult pasiunea pentru contabilitate, ulterior devenindu-mi mentor în formarea mea ca profesionist în domeniu. A văzut potențialul meu, m-a sfătuit să merg mai departe și să obțin calitatea de expert contabil. În anul 3 de studenție am început să practic contabilitatea la o firmă de construcții din Constanța, la departamentul de profil, moment în care am început să deprind, să înțeleg și mai bine ce înseamnă profesia noastră. Am întâlnit aici colegi dispuși să mă învețe, cu răbdare, ceea ce mi-a permis să-mi însușesc și „tainele” lucrului în echipă. După absolvirea facultății m-am angajat la acea firmă, iar în acest caz pot spune că am fost norocoasă.

În ce a constat această primă experiență?

În acumularea de cunoștințe și abilități necesare pentru a aspira la obținerea de performanțe. Pe această bază am decis să merg mai departe și am susținut examenul de acces la stagiu la Filiala CECCAR Constanța. Am trecut prin cei trei ani de stagiu, perioadă în care am întâlnit profesioniști în domeniu, de la care am învățat multe și cărora le mulțumesc pe această cale. În anul 2016 am obținut calificarea de expert contabil; ulterior am devenit administrator al unei societăți de expertiză contabilă și, apoi, expert contabil judiciar (GEJ), însă nu mă voi opri aici cu pregătirea mea profesională, deoarece mai am multe de „punctat”, iar cu răbdare, dăruire și profesionalism le voi concretiza.

În contextul evocat, ce anume ar fi de scos în evidență în privința locului și a rolului pe care l-au avut și îl au atributele calității de membru al CECCAR?

Cum este bine cunoscut, calitatea de membru al CECCAR definește nivelul cel mai înalt de pregătire și formare cerut în țara noastră pentru activitatea profesioniștilor contabili. Un rol important este acela de a ne asuma responsabilitatea față de interesul public, ceea ce presupune asigurarea unor înalte standarde în activitățile desfășurate de noi pe o arie largă, de la acționari la salariați, de la bănci la investitori, de la instituțiile publice la alte asociații profesionale. Bunăoară, ca expert contabil și administrator al unei societăți de expertiză contabilă, am fost „deschisă”, și înainte de pandemie, la posibilitatea de a presta servicii contabile la distanță, dar, bineînțeles, fără a exclude, în totalitate, contactul uman, prin întâlniri față în față cu clienții, necesare în cursul anului, în anumite perioade.

Pentru că v-ați referit la condițiile excepționale determinate de pandemie, vă rugăm să prezentați câteva elemente care definesc adaptarea la această situație fără precedent.

Odată cu criza sanitară, am avut parte, atât noi, profesioniștii contabili, cât și clienții, instituțiile publice, organismele profesionale, de o „digitalizare accelerată”, întrucât a fost necesar să găsim soluții, să ne adaptam cât mai repede la noi cerințe. După izbucnirea pandemiei a trebuit să mutăm prestarea serviciilor contabile în online, colaborând cu clienții prin e-mail, WhatsApp, chiar și întrevederi prin platforma Zoom, când era necesar. Dar schimbarea cea mai mare a fost cu instituțiile publice, deoarece, ca urmare a mutării activității în „online”, contribuabilul a rămas cumva  „pe dinafară” și a fost nevoie să ne adaptăm și la această situație fără precedent. În ceea ce mă privește, am fost și sunt foarte riguroasă în respectarea regulilor, inclusiv cele legate de manipularea de hârtii, dosare, obiectele de birotică folosite în activitatea noastră curentă, ținând seama și de faptul că reglementările în vigoare prevăd ca evidența contabilă să se realizeze numai după documente în original. Cum lucrurile sunt în continuă schimbare în aceste condiții, chiar dacă trăim vremuri complicate, toți trebuie să dăm dovadă de flexibilitate: atât noi, profesioniștii contabili, cât și mediul de afaceri, precum și instituțiile publice. Ca profesionist contabil membru al CECCAR – Filiala Constanța prestez cu precădere servicii în domeniul HoReCa, iar în acest sens subliniez că județul nostru a fost cel mai greu încercat odată cu venirea pandemiei, știut fiind că acest domeniu s-a numărat printre cele mai afectate industrii de restricțiile impuse pentru prevenirea acesteia. Este de remarcat că, în aceste condiții deosebite, clienții noștri ne-au transmis multe semnale din care a rezultat clar aprecierea lor sinceră pentru munca depusă de noi, pentru eforturile pe care le facem, prin serviciile, informațiile pe care le oferim.

În funcție de elementele pe care le-ați prezentat, care este, în opinia dvs., principala caracteristică a pieței serviciilor contabile în județul Constanța?

Evident, piața serviciilor contabile în județul nostru, și nu numai, este în continuă schimbare. Schimbările sunt atât de rapide, și nu doar în direcții diferite, ci și în domenii care atrag de la sine adaptări pe multiple planuri în materie de concepte, metodologii și tehnici. În activitatea mea, prin intermediul cabinetului de expertiză contabilă, acționez astfel încât să câștig autoritate profesională prin respect și empatie față de clienți, față de colaboratori. Îmi asum responsabilitatea pentru fiecare sfat sau decizie. Consider că cea mai importantă „rețetă” a succesului în profesie este aceea de a fi OM, iar în această situație îți poți îndeplini și responsabilitățile cerute la nivelul normelor profesionale, inclusiv cele prevăzute în Codul etic, legislație, situații extreme, precum criza sanitară. Văd astfel că misiunea mea constă în îmbunătățirea continuă a modalităților prin care le ofer sprijinul meu clienților în luarea deciziilor esențiale pentru dezvoltarea afacerii lor, pentru ridicarea serviciilor de contabilitate la un rang cât mai înalt, cât mai performant, și urmăresc să mă adaptez cerințelor lor și, cum am mai subliniat, oportunităților oferite de digitalizare. Prin urmare, profesionalismul serviciilor oferite asigură atât succesul clienților, cât și al nostru, în calitate de principali consilieri ai acestora.

Care sunt modalitățile practice de intensificare a colaborării Filialei CECCAR Constanța cu autoritățile de reglementare și mediul de afaceri din județ, în vederea accelerării procesului de dezvoltare economico-socială a acestei importante zone a țării? 

Prin acțiunile întreprinse, în mod constant, de Filiala CECCAR Constanța, acțiuni care vin în sprijinul membrilor, prin Programul Național de Dezvoltare Profesională Continuă, prin întâlnirile cu reprezentanți ai ANAF, ITM, Casei Județene de Pensii etc., s-a instituit un sistem de consultare săptămânal având diferite teme de interes comun, în scopul îmbunătățirii permanente a calității serviciilor prestate clienților, al identificării obiectivelor pe care le putem atinge împreună. Obiectivul principal al acestor acțiuni este ca afacerile clienților să devină tot mai prospere. Prin punerea la dispoziție a serviciilor profesionale de calitate și personalizate profilului activității clienților, contribuim direct la dezvoltarea economico-socială a județului nostru. Țin să mai precizez că, în condițiile actuale ale pandemiei, Filiala CECCAR Constanța organizează online cursurile de pregătire profesională continuă pentru membri, fapt ce conturează direcțiile viitoare ale acțiunilor inițiate de organismul nostru profesional pentru viitorul apropiat și mai îndepărtat.

Este exact tema pe care, în încheierea interviului, vă propunem să o detaliați.

Cum am mai menționat, sunt, cu toată convingerea, pro digitalizare. Mă bucură faptul că profesia noastră a evoluat și evoluează și din acest punct de vedere, de la contabilitatea clasică, în forma manuscrisă, la folosirea sistemelor informatice integrate. Făcând parte din „noua generație”, pot spune că și datorită acestor preocupări am „îmbrățișat” și mai mult această profesie. În opinia mea, se impune să evităm orice situație în care am putea deveni „roboței”, în care am putea să rămânem în postura celor care doar înregistrează date despre activitățile economico-sociale. Ca o schimbare în ceea ce privește digitalizarea, Filiala CECCAR Constanța a venit în sprijinul membrilor prin punerea la dispoziție a unor cursuri specifice, orientate spre concepte și tehnici caracteristice, astfel încât serviciile prestate să fie la un nivel cât mai ridicat. Țin să menționez aici informarea permanentă a membrilor, prin e-mailuri, newslettere, cu privire la acțiunile filialei și alte subiecte de interes pentru profesia noastră.

Întrucât v-ați referit la activitățile profesioniștilor contabili, ar fi interesant de consemnat punctul dvs. de vedere privind perspectivele profesiei.

Consider că principala menire a unui expert contabil este să aprofundeze balanțele, să le interpreteze, să elaboreze diverse situații pentru clienți, adaptate la cele mai înalte standarde ale profesiei noastre. Există aplicații care vin în sprijinul nostru; eu lucrez cu câteva dintre acestea. Consider că profesia noastră va lua un nou avânt și va deveni tot mai importantă, simultan cu investițiile în noile tehnologii fiind necesar să investim în noi, să fim pregătiți pentru a le utiliza în cel mai eficient mod cu putință. Nu trebuie să ne sperie gândul că, odată cu automatizarea serviciilor prestate, nu mai este nevoie de raționamentul profesional; dimpotrivă, vom avea mai mult timp la dispoziție pentru a analiza datele din programele de contabilitate, ceea ce va permite clienților noștri să ia mai repede deciziile optime. Nu în ultimul rând, digitalizarea ne permite să avem mai mult timp și pentru noi, deoarece, până la urmă, și noi, profesioniștii contabili, avem viața noastră personală. Îmi doresc ca, prin digitalizarea profesiei noastre, să dispară mitul potrivit căruia „contabilul trebuie să stea închis într-un birou și să introducă doar date, să răsfoiască dosarele foaie cu foaie, să bifeze, să fie legat de o imprimantă etc.”. Din tot ceea ce am relatat până acum cred că rezultă clar că depinde de fiecare dintre noi să dispară acel mit și să ne afirmăm tot mai puternic în societate ca participanți eficienți la accelerarea progresului economico-social al României, în contextul proceselor de integrare și globalizare care au loc în lumea în care trăim.

Comentariile vor fi publicate doar după validarea acestora de către moderator. Nu vor fi publicate comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau la ură, precum și acuzații fără acoperire. Vă mulțumim!


Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.