Proiecte comune de infrastructură România - Republica Moldova

Proiecte comune de infrastructură România - Republica Moldova

Telex » Știri 8 septembrie 2023  

Importanța construirii a două sectoare de cale ferată cu ecartament european, care să conecteze capitala Republicii Moldova cu România și, implicit, cu Europa de Vest, prin legătura PFT Ungheni - Iași - Pașcani, a fost susținută în cadrul discuțiilor pe care le-au avut joi secretarul de stat în Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI), Bogdan Mîndrescu, și ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale din țara vecină, Andrei Spînu, informează Agerpres. „Am avut o întâlnire de lucru cu ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale din Republica Moldova, Andrei Spînu, în contextul colaborării foarte bune dintre cele două ministere ale infrastructurii din România și Moldova, dar și din perspectiva situației actuale de la granițele țării. Discuțiile au vizat interesele comune de conectivitate între țările noastre, dar și nevoile de mobilitate transfrontalieră", a scris, pe pagina sa de Facebook, Mîndrescu.

Potrivit acestuia, cei doi oficiali au convenit crearea unui grup de lucru România - Republica Moldova, care să coordoneze următoarele teme prioritare: elaborarea unei strategii naționale pentru dezvoltarea mobilității mărfurilor și a persoanelor în concordanță cu Regulamentul TEN-T; elaborarea unui model național multimodal de transport care să identifice și să fundamenteze proiectele de infrastructură de transport, cu date locale și naționale, în concordanță cu modelul național de transport al României; acordarea de asistență tehnică pentru implementarea rapidă și sustenabilă a proiectelor de infrastructură de transport din Republica Moldova, utilizând fonduri europene de preaderare, pe baza experienței țării noastre în utilizarea acestor instrumente; stabilirea domeniilor prioritare de asistență tehnică pe baza experienței României în relație cu Comisia Europeană și cu Mecanismele de finanțare nerambursabile și interoperabilitatea unor sisteme pentru stimularea mobilității și stabilirea unui pachet de proiecte prioritare de transport din Republica Moldova.

De asemenea, discuțiile s-au concentrat și pe identificarea nevoilor transfrontaliere dintre România și Republica Moldova, care să fie în acord cu dezvoltarea coridoarelor europene de transport pe teritoriul Republicii Moldova.

Proiectele transfrontaliere rutiere, pentru care s-a subliniat o importanță deosebită de dezvoltare, sunt identificate în punctele de trecere a frontierei Galați - Giurgiulești, Oancea - Cahul, Albița - Leușești, Ungheni (RO) - Ungheni (MD), Sculeni (RO) - Sculeni (MD), Stânca - Costești, Rădăuți Prut - Lipscani, Bumbăta - Leova și Fălciu - Leca.

Nevoia de finanțare pentru implementarea investițiilor în infrastructura de transport și în creșterea capacității punctelor de trecere ale frontierei este în valoare de 284 milioane de euro, a precizat secretarul de stat.

În ceea ce privește domeniul feroviar, discuțiile au vizat nevoia de finanțare a punctelor transfrontaliere: Galați - Giurgiulești, Fălciu - Cantemir, Socola - Ungheni în valoare de 65,2 milioane de euro.

"În cadrul discuțiilor s-a susținut importanța construirii a două sectoare de cale ferată cu ecartament european (1435 mm) care să conecteze capitala Republicii Moldova cu România și implicit cu Europa de Vest prin legătura PFT Ungheni - Iași - Pașcani. Cel de al doilea sector de cale ferată cu ecartament european propus conectează granița Republicii Moldova cu Ucraina, în zona Basarabeasca, cu punctul de trecere al frontierei Galați - Giurgiulești și coridorul Galați - Brăila - Buzău. În esență, proiectele identificate pe teritoriul României trebuie să fie continuate în oglindă pe teritoriul Republicii Moldova pentru o implementare integrată, eficientă și coerentă. Am punctat importanța cooperării strategice dintre cele două țări în contextul actual al conflictului armat din Ucraina, care urgentează necesitatea implementării proiectelor de infrastructură de transport într-un mod strategic", a mai notat Bogdan Mîndrescu.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)



Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.