Raport: Digitalizarea ar putea contribui la PIB-ul României cu 42 miliarde euro, până în 2025

Raport: Digitalizarea ar putea contribui la PIB-ul României cu 42 miliarde euro, până în 2025

Numărul 49-50, 18 dec. 2018 - 14 ian. 2019  »  Conectarea la era digitală

Beneficiile economice potenţiale ale digitalizării ar putea contribui la Produsul Intern Brut al României cu 42 miliarde euro, până în anul 2025, relevă rezultatele Raportului privind provocările digitale, prezentat de McKinsey & Company într-o conferinţă de specialitate, informează Agerpres.

Conform documentului, în ultimii 20 de ani, România a experimentat o dezvoltare rapidă, cu un PIB pe locuitor ce a crescut cu 136 de procente între anii 1996 şi 2017, alimentată de exporturi dinamice, investiţii străine, o forţă de muncă în creştere şi competitivă la nivel de costuri, precum şi de fondurile europene.

Datele centralizate în cercetarea Mc Kinsey & Company arată că, în 2016, economia digitală din România reprezenta deja 6,9% din PIB, echivalentul a 12 miliarde de euro. „Accelerarea digitalizării cu o apropiere de economiile din nordul Europei ar putea adăuga 42 miliarde euro până în 2025. În acest scenariu ambiţios, economia digitală în România ar urma să reprezinte 20% din PIB, până în 2025. Acest plus ar reprezenta un punct procentual suplimentar la creşterea anuală a PIB-ului, pe perioada menţionată. Fără această accelerare, un scenariu «business as usual» ar lua în considerare o creştere a economiei digitale din România de doar 18 miliarde euro, ajungând la o cotă de 12% din PIB până în 2025. În acest scenariu, România ar rămâne încă departe de «frontiera digitală» reprezentată de ţările din Europa de Nord”, se explică în raport.

Realizatorii raportului precizează, totodată, că România face parte dintre cele zece pieţe „Digital Challenger” din Europa Centrală şi de Est. Aceste ţări prezintă rate mai mici de digitalizare faţă de aşa-numitele ţări „Digital Frontrunners” (Belgia, Danemarca, Estonia, Finlanda, Irlanda, Luxemburg, Olanda, Norvegia şi Suedia) sau pieţele Uniunii Europene (UE) „Big 5” (Franţa, Germania, Italia, Spania şi Regatul Unit).

În viziunea experţilor, România are, însă, o fundaţie puternică pe baza căreia poate să-şi accelereze digitalizarea. Astfel, dimensiunea economiei digitale în România (6,9% din PIB în 2016) este peste media ţărilor din Europa Centrală şi de Est (CEE), de 6,5%, dar în acelaşi timp este clar decalată faţă de pieţele „Digital Frontrunners”, precum Suedia (9%).

Cu 604 euro/locuitor, România se află în urma mediei CEE, unde media este de 746 euro/locuitor, cât şi a ţărilor din „Digital Frontrunners” – cu 3.276 euro/locuitor. De asemenea, economia digitală din România a înregistrat, în perioada 2012 - 2016, o creştere de 10,8% pe an, aproape de patru ori mai rapidă faţă de UE „Big 5”.

În ceea ce priveşte pregătirea profesională în domeniu, raportul citat arată că aproape de opt ori mai mulţi români ar trebui să participe la cursuri de formare pentru a atinge nivelul „Digital Frontrunners”.

Analiza celor de la McKinsey arată, totodată, că până la 54% dintre activităţi ar putea fi automatizate, până în 2030, folosindu-se tehnologia care există deja, fapt ce va crea, pe de-o parte, o oportunitate de creştere a productivităţii, şi, pe de altă parte, provocări legate de tranziţie a pieţei muncii către noi locuri de muncă.

Raportul de specialitate a vizat perspectivele regionale în domeniul digitalizării în ţări din Europa Centrală şi de Est, precum: Cehia, Ungaria, Polonia, România şi Slovacia.




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.