Ritmul de creștere a comerțului electronic se va reduce în următorii cinci ani, dar va fi de peste 10%, anual

Ritmul de creștere a comerțului electronic se va reduce în următorii cinci ani, dar va fi de peste 10%, anual

Numărul 47-48, 29 nov. - 13 dec. 2022  »  Conectarea la era digitală

Ritmul de creștere a comerțului electronic atins în pandemie se va reduce în următorii cinci ani, dar se vor înregistra în continuare rate pozitive anuale, evaluate la peste 10%, conform Raportului "Evoluția concurenței în sectoare cheie", realizat de Consiliul Concurenței, relatează Agerpres. Referitor la așteptările privind structura viitoare a pieței, un scenariu plauzibil invocat de respondenții chestionarului transmis de Consiliul Concurenței este consolidarea pieței de servicii de procesare online din România, prin achiziția jucătorilor cu pondere redusă în volumul total procesat.

"Trebuie, însă, ținut cont de faptul că Europa este puternic expusă războiului din Ucraina, care are deja un impact major asupra piețelor, atât la nivel european, cât și global, cu consecințe asupra economiei și, implicit, asupra comerțului electronic și a activității de procesare a plăților online. Deși oficial nu suntem încă în recesiune, previziunile pentru acest an arată un declin al economiei. Inflația din România a atins în luna septembrie cel mai înalt nivel din ultimii 19 ani (rată anuală de 15,9%), afectând deja puterea de cumpărare a românilor și cu impact asupra cererii de bunuri și servicii, în general", se menționează în raport.

Astfel, deși datele din 2022 arată o stabilizare a ritmului de creștere a comerțului electronic, în jurul valorii de 10%, în acest context economic incert, previziunile de menținere a creșterii par greu de atins. Acest fapt va încetini ritmul de creștere a valorii tranzacțiilor online, cu impact asupra evoluției activității de procesarea plăților online.

"Cu toate acestea, ponderea scăzută a consumatorilor români ce achiziționează produse/servicii online ne arată potențialul considerabil de dezvoltare a segmentului de piață a procesărilor de plăți online, încă permisiv și atractiv, atât pentru jucătorii locali, cât și pentru cei internaționali", semnalează sursa citată.

Conform răspunsurilor primite la chestionarul transmis de Consiliul Concurenței, pandemia COVID-19 a generat o creștere semnificativă a comerțului electronic, ceea ce a condus la efectul scontat de dezvoltare a segmentului de procesare a plăților online.

Au fost identificate 22 de entități active pe segmentul de piață al procesărilor de plăți online din România, dintre care cinci sunt procesatori străini care au decis să presteze servicii de procesare a plăților online și în România. Dintre cei 22 de facilitatori de plăți activi pe piața românească, 77% sunt autorizați ca instituții de plată și dețin licență de acceptare la plata cu cardul de la organizațiile de plată. Din informațiile disponibile, în ultimii 5 ani (2018-2022), procentul de intrări pe piață a fost de 22%, neînregistrându-se, în schimb, nicio ieșire, evoluție ce întărește caracterul dinamic și de creștere al acestei piețe.

Estimarea GPeC (Gala Premiilor eCommerce - n. r.) pentru anul 2022, de creștere ușoară, cu 10% față de anul anterior, coroborată cu evoluția din perioada 2018 - 2021, arată o consolidare și o dezvoltare stabilă a sectorului, cu excepția saltului semnificativ al vânzărilor online din anul 2020, cauzat de pandemie.

"Comercianții cu amănuntul, restaurantele, fast-food-urile și serviciile de catering au început să utilizeze componenta digitală, oferind diverse combinații de interacțiuni online și offline. Stabilizarea vânzărilor online din ultimii doi ani a avut loc pe fondul ridicării blocajelor și a posibilității consumatorilor de a vizita din nou magazinele fizice. Atenuarea creșterii a fost generată de factori precum: reducerea stocurilor, perturbarea lanțurilor globale de aprovizionare, inflația și alte efecte ale războiului din Ucraina. În pofida tuturor piedicilor, comerțul electronic înregistrează până în prezent doar o mică scădere față de nivelul atins în pandemie, ceea ce sugerează faptul că sectorul comerțului digital a devenit indispensabil și rezilient", subliniază raportul.

Valoarea tranzacțiilor de plată online cu carduri din anul 2021 a depășit 50 miliarde lei, ceea ce reprezintă aproximativ 5% din PIB-ul estimat al anului 2021. Dinamica valorilor tranzacțiilor online cu carduri ale rezidenților din perioada 2018-2022 a indicat o creștere susținută. Ritmul anual accelerat de creștere se reflectă în valoarea ratei de creștere anuală compusă, care, pentru perioada 2018-2022, a fost de 42%. Analiza trimestrială a tranzacțiilor online evidențiază o creștere mai accentuată, atât ca număr, cât și ca volum al tranzacțiilor, în trimestrul 4 comparativ cu trimestrul 3, cauzată de promoțiile de Black Friday și de cumpărăturile pentru sărbătorile de iarnă, mai arată sursa citată.

În topul categoriilor de produse și servicii pentru care românii au făcut cel mai des plăți online în primul semestru din 2022 s-au numărat: e-tail (produse fizice cumpărate prin internet), pariurile, loteria, jocurile de noroc, turismul și serviciile de transport, TV cu plată și echipamente/servicii de telecomunicații, IT&C, utilitățile (energie, gaze, apă, salubritate, telefonie), taxele și impozitele. Cu privire la ultima categorie, se preconizează o creștere a ponderii acesteia, având în vedere eligibilitatea investițiilor în platformele de plăți online a taxelor și impozitelor, prin PNRR, componenta aferentă implementării conceptului de Smart city/Smart village, în raport cu dezvoltarea tehnologiilor, precizează raportul Consiliul Concurenței.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.