Românii călătoresc mai puțin, dar mai bine
Numărul 27-28, 16-29 iul. 2025 » Roza vânturilor
Vânzările la nivel național în sezonul estival 2025 au crescut în luna iunie cu 3%, în timp ce numărul total al turiștilor a înregistrat o scădere de 7% față de aceeași perioadă a anului trecut, conform datelor furnizate de un tur-operator specializat pe vacanțe în România, citate de Agerpres. Conform sursei citate, evoluția aparent contradictorie reflectă o piață în transformare: turiștii sunt mai selectivi și preferă pachete turistice, orientate către confort, cu facilități diverse, experiențe și servicii complete personalizate. Durata medie a sejurului s-a menținut constantă, la 4 nopți, indicând stabilitate în comportamentul de consum turistic.
Printre factorii care au influențat scăderea numărului de turiști se numără micșorarea valorii voucherelor de vacanță, de la 1.600 de lei la 800 de lei, o măsură resimțită puternic de angajații din sectorul public.
La nivel național, pentru luna iunie, valoarea medie a unui sejur a fost de 1.040 lei, cu 9,5% mai mare față de iunie 2024, când aceasta era de 950 lei. Creșterea este influențată atât de majorarea tarifelor cu 10-15%, cât și de preferința turiștilor pentru servicii superioare calitativ.
În Topul destinațiilor interne în luna iunie s-au numărat: Mamaia, Eforie Nord, Jupiter, Sinaia, Poiana Brașov, Predeal, Băile Felix, Băile Herculane, Călimănești-Căciulata, Mahmudia, Crișan, Sulina.
„În luna iunie, însorită, cu mai multe sărbători și zile libere am avut cifre de vânzări în creștere. Noile măsuri fiscale se pare că afectează mai puțin turismul decât ne temeam. TVA-ul la cazare crește cu doar 2% față de amenințarea creșterii cu 10-12%. ANAT și celelalte patronate și asociații din turism au reușit să limiteze impactul devastator al iminenței creșteri peste noapte a TVA. Totuși, anul este extrem de dificil în continuare, practic fără vouchere de vacanță și cu bugete drămuite. Unii dintre turiști renunță la vacanță în timp ce alții aleg să plece în afară, profitând de intrarea României în Schengen. Luna iulie este determinantă pentru sezonul estival actual”, a declarat Adrian Voican, președinte Bibi Group4travel, citat în comunicatul tur-operatorului. Conform acestuia, creșterea valorică a vânzărilor și preferința pentru servicii de calitate arată o maturizare a comportamentului turiștilor români, în timp ce scăderea numerică a acestora reflectă impactul direct al măsurilor fiscale și al reducerii sprijinului guvernamental prin voucherele de vacanță. „Turismul românesc nu mai este o piață de volum, ci una de valoare, experiență și adaptabilitate”, se mai arată în comunicatul companiei BIBI Touroperator.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)





Educația prin lectură, un obiectiv major susținut prin inițiative valoroase
Toamna teatrală: un festival național la a XXXV-a ediție
Bucureștiul, capitala celui mai așteptat festival cinematografic al acestei toamne
Galați, octombrie 2025: epicentru al comediei teatrale românești
Festivalul Internațional de Teatru Independent, sub semnul ineditului
Două mari festivaluri într-un weekend cinematografic memorabil
Septembrie 2025, luna unor recorduri cultural-artistice
BIAS 2025, un show aviatic la superlativ