Românii cheltuiesc mai mult ca turiști în străinătate decât cheltuiesc turiștii străini în România

Românii cheltuiesc mai mult ca turiști în străinătate decât cheltuiesc turiștii străini în România

Numărul 33-34, 23 aug. - 6 sep. 2023  »  Roza vânturilor

Încasările din turismul internațional sunt prevăzute să urce constant în următorii 12 ani, de la 1,59 miliarde de lei în 2025 la 2,99 miliarde euro în 2035, în condițiile în care românii cheltuiesc mai mult ca turiști în străinătate decât cheltuiesc turiștii străini în România, potrivit Strategiei naționale a României pentru dezvoltarea turismului, lansată joi în consultare publică, relatează Agerpres. Numărul sosirilor turiștilor internaționali este estimat să crească la 2,8 milioane în 2025, pentru ca, în 2030 să ajungă la 3,6 milioane, iar în 2035 la 4,6 milioane, de la 843.000 în 2021.

Potrivit datelor de la Institutul Național de Statistică, citate în Strategie, în anul 2021, încasările din turismul internațional s-au ridicat la aproximativ 400 milioane euro, cu 72,5% mai puțin decât în anul 2019. Suma medie cheltuită de un turist străin s-a menținut relativ constantă în perioada 2019-2020, dar a scăzut cu 11,5% în 2021 comparativ cu anul 2019.

Pe de altă parte, în document se arată că românii cheltuiesc mai mult ca turiști în străinătate decât cheltuiesc turiștii străini în România. În anul 2021, conform datelor furnizate de Banca Națională a României, diferența s-a ridicat la 1,67 miliarde euro, reprezentând 9,9% din deficitul balanței de plăți a României.

"Creșterea sosirilor de turiști străini în perioada (2022-2025) este prognozată la 35% pe an (perioada de revenire de după Pandemie), iar pentru fiecare dintre anii următori (2026-2035) s-a estimat o creștere de 5%. În medie, 14 turiști generează un loc de muncă în România. La estimarea creșterii forței de muncă a fost respectat acest raport. S-a dovedit că o creștere a cheltuielilor nu este dublată întotdeauna de creșterea numărului de turiști, deoarece, la un număr mai mare de sosiri, în țară sosesc grupuri mai diverse, iar dacă există facilități mai bune și accesibilitate crescută, mai mulți turiști interni călătoresc în interiorul țării. La estimarea proiecțiilor de cheltuieli, s-a anticipat o creștere moderată a cheltuielii medii per turist", se arată în Strategie.

Conform analizei care a stat la baza fundamentării Strategiei, în anul 2021 sejurul mediu a fost de 2,2 zile, atât în cazul sosirilor internaționale, cât și pentru turiștii interni. "O durată atât de scurtă arată că România are o nevoie acută de a-și dezvolta serviciile și produsele pentru a permite turiștilor să petreacă mai mult timp la destinație și astfel să contribuie semnificativ la economie. Sejurul mediu s-a aflat într-un proces de depreciere în ultimul deceniu. Această involuție este determinată de schimbarea comportamentului de consum, pentru că tot mai mulți români își petrec vacanțe mai lungi în străinătate și mai scurte în țară. Scăderea sejurului mediu petrecut la destinație are drept rezultat atragerea unor cheltuieli mai mici din partea turiștilor interni. Mai mult decât atât, peste jumătate dintre aceștia își petrec vacanțele în zone litorale sau montane și, de aceea, este importantă diversificarea ofertelor pentru a putea răspunde nevoii crescânde a pieței locale de a reține cheltuielile generate de turiști în țară, în vederea asigurării unei balanțe naționale de plăți pozitive", precizează sursa citată.

După analiza datelor din Indicele de Competitivitate pentru Turism și Călătorii și a domeniilor în care România are un avantaj competitiv și potențial de dezvoltare în comparație cu alte țări concurente, și având în vedere și tendințele actuale de dezvoltare a industriei turismului și a "experiențelor de vizitare", autorii Strategiei susțin că România trebuie să se concentreze pe patru segmente principale pentru a putea atrage în continuare cheltuielile mai mari din partea turiștilor străini și pentru a putea determina creșterea duratei medii a sejurului acestora în România. Este vorba despre Patrimoniu cultural, turism cultural și istoric (împreună cu gastronomia), Natură și aventură, cuprinzând ecoturismul și turismul rural, Sănătate și wellness, cu accent pe resursele balneare bogate ale României, MICE (Meetings, Incentives, Conferences, Exhibitions) - turismul de întâlniri, stimulente, conferințe, expoziții.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.