Șapte din zece români percep produsele bio ca fiind benefice pentru sănătate
Numărul 24, 25 iun. - 1 iul. 2025 » Roza vânturilor
Șapte din zece români (71%) consideră că produsele bio sunt benefice pentru sănătate, iar peste jumătate dintre consumatori au declarat că achiziționează astfel de produse cel puțin o dată pe săptămână, reiese din cea de-a patra ediție anuală a Barometrului Național despre percepțiile și comportamentele românilor legate de sustenabilitate și modul în care acestea au evoluat în perioada 2022-2025, relatează Agerpres. Conform cercetării, aproape trei sferturi (72%) dintre români consideră că acțiunile lor contează cel mai mult, iar 80% își doresc ca produsele sustenabile să le aducă beneficii clare și imediate, precum impactul pozitiv asupra sănătății, în timp ce 78% au menționat ca beneficiu satisfacerea nevoilor.
Produsele bio continuă să fie aspiraționale pentru români, care le percep tot mai mult ca fiind benefice pentru sănătate (71% în 2025, față de 66% în 2024), prietenoase cu mediul înconjurător (67% față de 62%, în 2024) și de calitate superioară (60% față de 54%). Peste jumătate dintre români (53%) cumpără produse bio cel puțin o dată pe săptămână, în special tinerii din generația Z (62%) și maturii fără partener (60%). Principalele motivații pentru alegerea acestor produse sunt beneficiile pentru sănătate (66%), siguranța pentru familie și copii (42%) și gustul mai bun (37%). În context, inițiativele sustenabile sunt cel mai des asociate cu sectorul energetic (37%), alimente și băuturi (37%) și retail (25%). În același timp, utilizarea responsabilă a resurselor (29%) și reciclarea (24%) reprezintă principalele caracteristici asociate sustenabilității.
Potrivit sursei citate, protecția mediului este primul cuvânt pe care românii îl asociază spontan cu sustenabilitatea (20%), procentul înregistrând o creștere semnificativă față de anul 2024 (14%) și asemănător procentelor din anii 2022 (17%) și 2023 (22%).
În ceea ce privește principalele atribute asociate sustenabilității, utilizarea responsabilă a resurselor se menține în topul percepțiilor românilor, fiind menționată de 29% dintre respondenți. De asemenea, reciclarea rămâne un element important în această definiție, acest segment fiind indicat de 24% dintre participanți, procentajul fiind similar cu cel înregistrat în anul precedent.
„Spre deosebire de anul trecut, inovația în tehnologie capătă o importanță tot mai mare în acest proces, procentul celor care o consideră un factor-cheie crescând de la 47% la 64%. În viziunea românilor, principalele motivații pentru adoptarea unui model sustenabil la nivelul societății sunt protejarea mediului înconjurător (42%) și reducerea risipei (41%, în creștere cu 6% comparativ cu 2024). Principalele bariere în adoptarea unor practici și comportamente responsabile față de mediu rămân costurile ridicate ale produselor sustenabile (47%) și neîncrederea consumatorilor cu privire la caracterul sustenabil al produselor și serviciilor (46%)”, se menționează în studiul de specialitate.
Referitor la atributele sustenabile ale produselor, se observă o schimbare semnificativă în prioritățile românilor în 2025, care pun un accent mult mai mare pe beneficiile concrete și imediate ale produselor. Astfel, cele mai importante caracteristici sustenabile pentru ei sunt ca produsul să fie benefic pentru sănătate (80%, față de 56% în 2024) și să fie eficient în satisfacerea nevoilor consumatorilor (78%, față de 36% în 2024).
Raportat la frecvența comportamentelor sustenabile, majoritatea românilor adoptă obiceiuri, cum ar fi colectarea separată a deșeurilor reciclabile și depozitarea lor în containerele dedicate (76%) și utilizarea pungilor reutilizabile (75%), iar 65% aleg produse cu ambalaje reciclabile.
În topul ambalajelor considerate cele mai sustenabile se află hârtia reciclată (47%), plasticul reciclabil (46%) și sticla (32%).
Totodată, cei mai mulți dintre români (55%) spun că le pasă de sustenabilitatea produselor, dar țin cont și de preț. Astfel, 41% dintre ei ar fi dispuși să plătească pentru un produs sustenabil cu până la 10% mai mult, iar 18% cu 11% - 20% în plus.
Întrebați dacă au auzit de inițiative sau măsuri legate de sustenabilitate, luate în ultima perioadă, doar 10% dintre români au răspuns afirmativ. Cu toate acestea, 73% afirmă că, în ultimul an, au consumat sau utilizat produse sustenabile, în special alimente (51%) și îmbrăcăminte sau încălțăminte (26%).
„Privind viitorul, românii își doresc ca organizațiile și companiile să sprijine inițiative eco-friendly în principal prin adoptarea de tehnologii și procese mai ecologice (40%, în creștere cu 4% față de 2024), dezvoltarea și lansarea de produse sustenabile (39%) și susținerea financiară a proiectelor eco-friendly și inovatoare (37%). În această direcție, în 2025, românii cred într-o măsură mai mare decât anul trecut că tehnologiile inovatoare pot contribui semnificativ la protejarea mediului și dezvoltarea durabilă, în special prin soluții pentru reciclarea și valorificarea deșeurilor (75%, față de 71% în 2024) și prin reducerea consumului de energie și resurse (74%, față de 70% în 2024)”, relevă rezultatele centralizate în studiul citat.
Studiul Reveal Marketing Research s-a desfășurat online, în colaborare cu Kaufland România și Pro TV, pe un eșantion de 1.004 respondenți, la o eroare maximă de eșantionare de +/-3,1% și un nivel de încredere de 95%.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Într-un turneu memorabil, Orchestra Simfonică București reinterpretează capodopere ale muzicii clasice
Constelația artelor pe „ecranele” Institutului Cultural Român
Educația prin lectură, un obiectiv major susținut prin inițiative valoroase
Toamna teatrală: un festival național la a XXXV-a ediție
Bucureștiul, capitala celui mai așteptat festival cinematografic al acestei toamne
Galați, octombrie 2025: epicentru al comediei teatrale românești
Festivalul Internațional de Teatru Independent, sub semnul ineditului
Două mari festivaluri într-un weekend cinematografic memorabil