Schimbările climatice și războiul pun în pericol comerțul internațional, avertizează ONU

Schimbările climatice și războiul pun în pericol comerțul internațional, avertizează ONU

Numărul 20, 22-28 mai 2024  »  Lumea în care trăim

Schimbările climatice și războaiele din Ucraina și Gaza pun în pericol comerțul internațional prin perturbarea transportului maritim, spune un oficial ONU. „Pe de o parte, avem geopolitica și, pe de altă parte, schimbările climatice, care afectează principalele rute maritime ale lumii", a declarat Rebeca Grynspan, secretar general al UNCTAD, agenția ONU responsabilă cu comerțul și dezvoltarea, conform AFP, preluată de Mediafax.

Aceste două conflicte provoacă „perturbări" pe Canalul Suez, în Marea Roșie și în Marea Neagră, în timp ce încălzirea globală duce la reducerea traficului pe Canalul Panama, a precizat Rebeca Grynspan.

Aceste „perturbări (...) ne afectează pe toți, ele generează blocaje foarte importante" și au un „impact asupra inflației internaționale și a prețurilor celor mai importante bunuri", a adăugat ea, subliniind că 80% din comerțul mondial se bazează pe transportul maritim.

Aproximativ 6% din comerțul maritim mondial trece prin Canalul Panama, iar zilele trecute autoritățile au crescut numărul de treceri zilnice ale navelor de la 27 la 31, o cifră mai mică decât înainte de seceta actuală din această țară (39).

Spre deosebire de Canalul Suez, Canalul Panama nu folosește apă de mare, ci apă dulce provenită din precipitații pentru a funcționa, ceea ce îl face mai vulnerabil la încălzirea globală, care ar putea duce la o reducere a precipitațiilor.

Ca răspuns la această situație, Mexicul a inaugurat în decembrie o linie de cale ferată, menită să fie o alternativă la Canalul Panama. În februarie, Honduras a prezentat un proiect de construire a unei căi ferate pentru trenurile de marfă între oceanele Pacific și Atlantic. Dar Tegucigalpa nu dispune de fonduri.

Jan Hoffmann, șeful departamentului de comerț și logistică din cadrul UNCTAD, a subliniat că, totuși, transportul maritim este mai ieftin decât cel terestru. „Suntem sceptici în ceea ce privește alternativa podurilor terestre, (un) coridor bi-oceanic", a spus el.

Canalul Panama va permite trecerea a 32 de nave începând cu 1 iunie. Precipitațiile din bazinul hidrografic al canalului asigură apă potabilă pentru 58% din populația din Panama.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.