MOL Group Cards - adaptat nevoilor tale
Sectorul european de lux trage un semnal de alarmă cu privire la tarife, competențe și competitivitate

Sectorul european de lux trage un semnal de alarmă cu privire la tarife, competențe și competitivitate

Numărul 27-28, 16-29 iul. 2025  »  Analize și sinteze

Sectorul european al bunurilor de lux reprezintă 5% din PIB-ul Europei și continuă să stimuleze creșterea economică, să păstreze patrimoniul cultural și să promoveze excelența mult dincolo de continent, arată un raport publicat zilele trecute de Alianța Europeană a Industriilor Culturale și Creative (ECCIA), relatează Agerpres. Raportul, elaborat împreună cu firma de consultanță Bain & Company, arată, de asemenea, că statutul de lider global al sectorului, cu o cotă de piață de 70%, este „încețoșat” din cauza provocărilor externe, cum ar fi tarifele vamale și incertitudinea comercială globală emergentă. Sectorul, despre care cele mai recente cifre arată că are 2 milioane de angajați în întreaga Europă, se luptă cu atragerea și păstrarea următoarei generații de artizani calificați.

„Bunurile de lux europene continuă să domine piețele globale, cele mai recente cifre demonstrând o performanță puternică în ultimii cinci ani și o poziție solidă pentru creștere pe piața globală de produse de lux și high-end - înrădăcinată în rezistența unică a sectorului și în capacitatea sa de a se adapta și de a profita de oportunitățile de pe piețele emergente”, a declarat Claudia D'Arpizio de la Bain & Company.

Deși aceste noi descoperiri arată că sectorul reprezintă 11,5% din totalul exporturilor europene, bunurile de lux și high-end sunt mult mai mult decât motoare economice.

„Mărcile, prin produsele și experiențele lor, reprezintă, de asemenea, expresia supremă a puterii non-tehnice pe care Europa o exercită prin creativitate, inovație și măiestrie. Acest sector este o forță creativă care investește până la 5% din venituri în educație și formare profesională și până la 3% în sustenabilitate și inovare, ceea ce contribuie la prosperitatea socială, conservarea culturii și creșterea economică în clusterele de excelență ale Europei”, a adăugat Claudia D'Arpizio.

Cele mai recente analize arată că povestea de succes a sectorului se confruntă cu provocări, pe măsură ce lumea privește spre un viitor incert. Escaladarea tensiunilor geopolitice, creșterea tarifelor și politicile comerciale protecționiste, în special între SUA și China, care reprezintă 35%-45% din veniturile globale ale sectorului, injectează incertitudini nedorite.

„Mărcile europene de lux și de înaltă calitate au susținut 2 milioane de locuri de muncă în 2024, cu 160.000 de noi locuri de muncă create din 2019, depășind creșterea generală a pieței muncii din UE. Măsurile tarifare amenință să perturbe cererea globală, să crească costurile și să oblige companiile să reconsidere lanțurile de aprovizionare, pe măsură ce ne concentrăm pe profitabilitate și solicităm o mai mare stabilitate”, a declarat președintele ECCIA, Michael Ward.

În acest context, ECCIA a prezentat o serie de recomandări de politică pentru UE, menite să sprijine creșterea durabilă pe termen lung a sectorului și capacitatea acestuia de a continua să sprijine economia și reputația europeană. Printre recomandări se numără: consolidarea drepturilor de proprietate intelectuală (DPI) și combaterea contrafacerii, păstrarea încrederii și a experienței consumatorilor, promovarea sustenabilității în bunuri și servicii de top, sprijinirea dezvoltării măiestriei și a competențelor, precum și îmbunătățirea comerțului și a turismului.

Alianța Europeană a Industriilor Culturale și Creative (ECCIA), înființată în 2010, este compusă din șapte organizații europene ale industriilor culturale și creative - Altagamma (Italia), Circulo Fortuny (Spania), Comite Colbert (Franța), Gustaf III Kommitte (Suedia), Laurel (Portugalia), Meisterkreis (Germania) și Walpole (Regatul Unit) - care reprezintă împreună 750 de mărci și instituții culturale.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.