Strategii și tactici

Strategii și tactici

Numărul 43, 3-9 nov. 2020  »  La început a fost cuvântul...

Necesitatea promovării unor viziuni strategice, mai ales în condițiile luptei anti-COVID-19, este mereu subliniată, pe bună dreptate, în mass-media din țara noastră. Bine ar fi dacă o asemenea temă majoră ar fi abordată, în toate cazurile, cu multă grijă față de regulile lingvistice și logice. Așa, de exemplu, într-un editorial din presa economică se afirma că „în momentul de față, nimic nu este mai urgent decât elaborarea unei strategii pe termen scurt”. La rândul lui, un participant la o dezbatere televizată pleda în favoarea adoptării „unei tactici, cu largă deschidere, centrată, în principal, pe priorități”. În sfârșit, într-un jurnal de știri difuzat la un post de radio se menționa că „recente măsuri s-au focalizat în special pe obiective presante care nu suferă amânare”.

Întrucât frazele citate „se leagă” – să zicem – ideatic, să le examinăm, pe rând și... împreună. Astfel, conceptul de „strategie” nu poate viza perioade „scurte”, ci doar medii și lungi, deoarece presupune luarea în considerare a unor procese și fenomene cu o durată relativ mare. În schimb, „tactica” (de regulă, cea care decurge din „strategii”) vizează tocmai prezentul și viitorul apropiat. Apoi, când se vorbește despre acțiuni „centrate pe priorități” sau despre „focalizări” este limpede că avem de-a face cu formule pleonastice, deoarece noțiunile respective conțin organic, prin definiții, sintagmele „în principal” și „în special”. Prin urmare, dacă dorim să comunicăm inteligibil, într-o manieră utilă, fie în scris, fie verbal, nu vom reuși în acest demers în condițiile în care nu vom avea drept „strategie” respectul necondiționat față de limba română și drept „tactică” evitarea oricărei neglijențe în materie de comunicare. Pentru că, în primă și ultimă instanță, nu există gândire corectă („strategie”) fără o exprimare corectă („tactică”), după cum și reciproca este valabilă. (T.B.)

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.