Studiu: Piața de mașini second-hand din România, printre cele mai puțin transparente din Europa

Studiu: Piața de mașini second-hand din România, printre cele mai puțin transparente din Europa

Numărul 48, 6-12 dec. 2023  »  Analize și sinteze

Piața de mașini second-hand din România este una dintre cele mai puțin transparente din Europa, iar peste 59% dintre autovehicule prezintă avarii în istoric, cu o valoare medie a daunelor de 3.879 de euro, reiese dintr-un studiu de specialitate, citat de Agerpres. Astfel, conform datelor centralizate de platforma carVertical în "Indexul de Transparență”, țările în care există un nivel ridicat de transparență pe piața auto rulate sunt: Marea Britanie, Germania, Elveția, Danemarca și Franța. În acest context, România ocupă locul 21 din cele 25 de țări incluse în studiu, regăsindu-se pe lista celor mai puțin transparente piețe de mașini second-hand din Europa. Astfel, aproape 66% dintre mașinile analizate sunt importate din alte țări, în timp ce peste 59% dintre mașini prezintă avarii în istoric, cu o valoare medie a daunelor de 3.879 euro.

De altfel, majoritatea țărilor care oferă mai puțină transparență în piața auto au o medie scăzută a valorii daunelor, iar România nu face excepție, ocupând locul 6 în clasament, iar pe poziția următoare se află Polonia (65,79%).

Potrivit sursei citate, România se prezintă mai bine la vârsta mașinilor second-hand, cu o vechime puțin mai mare de nouă ani (9,44 ani), situația care ne plasează pe locul 12 din 25 în clasamentul piețelor auto analizate.

Din totalul mașinilor analizate de autorii studiului în România, 7,8% au avut kilometrajul dat înapoi. Valoarea medie ștearsă de pe odometru a crescut față de anul trecut, de la 48.000 km la 85.186 km.

"Cele mai recente cercetări efectuate de carVertical au arătat că o mașină cu kilometrajul dat înapoi poate fi vândută cu un preț cu 20% mai ridicat decât valoarea sa reală. Așadar, mulți români pot plăti o sumă mai ridicată pentru un vehicul fără să fie conștienți că a existat o fraudă la mijloc. Totuși, comparativ cu alte țări din Europa, dacă analizăm valoarea medie a daunelor, România se află sub nivelul standard al pagubelor financiare. De asemenea, vechimea mașinilor cu kilometrajul dat înapoi este strâns legată de impactul financiar potențial asupra unui cumpărător. Spre exemplu, vânzarea unei mașini cu o vechime de 15 ani, care are kilometrajul manipulat, poate crește artificial valoarea vehiculului cu o medie de 27%. Pentru fiecare 100.000 de kilometri dați înapoi, cumpărătorul ar putea cheltui pe mașină, fără să știe detaliile reale, cu aproximativ 2.000 de euro în plus", precizează specialiștii.

În topul țărilor cu cele mai puțin transparente piețe de auto rulate se află: Estonia, Lituania, Letonia și Ucraina. Țara care prezintă cel mai mare număr de mașini cu kilometraj falsificat este Letonia (12,92%), în timp ce Ucraina se află printre țările cu cele mai mari ponderi de mașini importate din Europa (82,4%).

De asemenea, în Regatul Unit, ratele de import sunt foarte scăzute (2,2%), ceea ce se corelează direct cu numărul mic de fraude de pe piața de mașini second-hand. În plus, țările din top prezintă un procentaj redus de mașini cu kilometrajul falsificat: Elveția (2,4%), Regatul Unit (2,7%), Franța (3,3%), Germania (3,4%) și Danemarca (4,1%).

Indexul de Transparență al pieței auto a fost realizat pe un eșantion de 24 de țări din Europa și SUA, pe o perioadă de 12 luni. Cercetarea se bazează pe date din rapoartele reale ale mașinilor cumpărate de către clienții carVertical și a avut la bază șase criterii: procentajul mașinilor cu kilometrajul dat înapoi; valoarea medie a kilometrilor șterși de pe odometru; procentajul mașinilor avariate; media valorii daunelor; procentajul de mașini second-hand importate; vârsta medie a mașinilor verificate.

Pentru studiul privind frauda de kilometraj, au fost analizate 11 țări: Ucraina, Polonia, România, Ungaria, Slovacia, Letonia, Republica Cehă, Serbia, Lituania, Italia și Marea Britanie.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.