Studiu: Șapte din zece români se tem că ar putea cădea victime fraudelor online

Studiu: Șapte din zece români se tem că ar putea cădea victime fraudelor online

Numărul 42, 25-31 oct. 2023  »  Conectarea la era digitală

Patru din zece români declară că au întâmpinat mai multe fraude sau tentative de fraudă online în ultimele 12 luni, comparativ cu trecutul, iar 75,8%, se tem că ar putea deveni victime ale escrocilor online în viitor, conform unui studiu realizat de o companie de AI și analytics, citat de Agerpres. Potrivit analizei, 32% dintre români afirmă că nu au căzut niciodată victime ale unor fraude online și 19% dintre respondenți au fost fraudați de trei sau mai multe ori.

"Aproape la unison, românii (9 din 10) consideră că organizațiile, companiile sau instituțiile cu care aceștia interacționează ar trebui să facă mai multe pentru a-i proteja de tentative de fraudă. Tot la fel de mulți români consideră că sunt mult mai conștienți în prezent de posibile amenințări cibernetice decât erau în trecut. Aproape 8 din 10 români afirmă că instituțiile financiare cu care colaborează le-au pus la dispoziție informații despre măsurile pe care le iau pentru a preveni frauda. 5 din 10 români acordă beneficiul îndoielii dacă primesc un apel necunoscut și încearcă să determine dacă e vorba de un apel legitim", se menționează într-un comunicat al SAS.

Studiul mai semnalează că cele mai întâlnite tipuri de fraudă online de către români sunt: încercarea de a obține detalii bancare - 57,9%; încercarea de a obține date personale - 54,4%; asumarea identității unor organizații reputabile sau a unor autorități oficiale - 21%; pretexte că persoana contactată este datoare cu sume de bani - 10,5%; afirmații că persoana contactată a câștigat bani/ un premiu - 45,5%; bani extrași fraudulos din contul bancar - 12,1%; pretexte că persoana contactată este eligibilă pentru returnarea unor bani/ taxe - 12,8%; pretexte că victima nu a plătit o sumă completă, pentru o livrare, de exemplu - 8,5%; încercarea de câștiga încrederea victimei înainte de a cere bani - 18,7%; altele - 3,4%.

Cele mai folosite canale pentru încercarea de a frauda clienții au fost telefonul fix (17,6%), telefonul mobil (67,1%), email ( 64,8%), SMS/ WhatsApp (48,6%), poștă (4,6%), social media (43,1%) etc.

Pe de altă parte, studiul subliniază că opt din zece români intervievați afirmă că sunt dispuși să folosească metode biometrice de autentificare (recunoaștere facială, a amprentei etc.) pentru a-și securiza mai bine plățile și tranzacțiile online. În paralel, patru din zece persoane preferă o parolă statică pentru logarea în conturile aferente plăților online, în vreme ce 6 din 10 vor să se bazeze pe sisteme biometrice.

De asemenea, opt din zece români sunt de acord ca plățile și tranzacțiile online pe care le efectuează să se desfășoare mai lent, pe fondul unor posibile verificări suplimentare, pentru a avea mai multe garanții de securitate în fața posibilelor fraude. Aproape șapte din zece români ar fi dispuși să renunțe la colaborarea cu un serviciu financiar dacă ar fi victimele unei fraude, sau dacă ar exista o alternativă mai sigură pentru ei. La nivel global, studiul a fost efectuat pe 13.500 de clienți din 16 țări, și acesta arată că, per total, fraudele online reprezintă o problemă la nivel global, având în vedere că 70% dintre respondenți au experimentat frauda cel puțin o dată, iar patru din zece oameni au căzut victime ale fraudelor de două sau mai multe ori. Aproape jumătate dintre participanți (47%) au experimentat mai multe tentative de fraudă în 2022 decât în anii anteriori și 86% dintre respondenți declară că sunt mai conștienți cu privire la pericolul fraudelor online decât erau în trecut.

Cele mai folosite strategii de fraudă sunt tentativele de a obține detalii ale conturilor bancare sau date personale. Telefoanele mobile și email-urile reprezintă canalele de comunicație folosite cel mai des de atacatori pentru a realiza un contact inițial.

"Când infractorii online reușesc să-și ducă la bun sfârșit planurile, organizațiile din sectoarele bancar, al asigurărilor, guvernamental, de retail și telecomunicații, cele mai expuse la atacuri, devin fără voia lor canale de desfășurare a fraudelor. Având în vedere că două treimi dintre consumatorii intervievați afirmă că și-ar schimba furnizorul de servicii pe fondul fraudelor, sau dacă un competitor ar oferi protecție mai bună, consecințele potențiale ale inacțiunii sunt substanțiale și nu ar trebui ignorate", a declarat Stu Bradley, senior vice president of Risk, Fraud and Compliance în cadrul SAS.

SAS a colaborat cu 3Gem Research and Insights pentru a desfășura studiul global cu privire la trendurile din sfera fraudei împotriva consumatorilor. Rezultatele au fost obținute pe baza unui eșantion de 13.500 de persoane, împărțit egal între bărbați și femei. În România, rezultatele studiului se bazează pe un eșantion de 1.000 de persoane.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.