Sub semnul urgențelor
Numărul 17-18, 5-18 mai 2020 » La început a fost cuvântul...
În mass-media tipărite și audio-vizuale, precum și pe internet, substantivul „urgență”, însoțit de verbele și adjectivele derivate, ocupă un loc central. Sigur, cea dintâi remarcă se cuvine să vizeze viabilitatea urgenței, cunoscut fiind faptul că mai avem de-a face chiar cu unele farse impardonabile. Dar nu la acestea ne referim aici. Bunăoară, într-un cotidian bucureștean a apărut următoarea frază: „În cazurile urgente și chiar de maximă urgență este obligatoriu să se țină seama și de zicala «graba strică treaba»”. Or, sensul corect al cuvântului „grabă” din respectiva zicală este cel de „pripeală”, de act insuficient cugetat, de improvizație de neacceptat și nicidecum de necesitatea de a se acționa „fără amânare”, „rapid”, „neîntârziat” (se poate recurge la orice sinonim al „urgenței”). La fel, o intervenție televizată se cere și ea amendată. Astfel, un participant la o dezbatere TV a spus: „Nu este același lucru să fii rapid în intervenții, chiar și în situații de neamânat, deoarece nu tot ceea ce este presant constituie și o prioritate.” Distincția operată de respectivul participant la dezbatere este eronată „deoarece” (vorba sa) oriunde când se impune „o intervenție rapidă” este vizată „o situație de neamânat”, iar ceea ce reprezintă ceva „presant” se înscrie, neîndoios, în rândurile „priorităților.”
În consecință, dacă intervin dileme în privința sinonimelor, care, nefolosite corect, duc, inevitabil, la formularea de pleonasme, putem să facem „rapid” apel la dicționare și ne vom clarifica „grabnic”, „rapid”, „imediat”, „iute” etc. Ceea ce – trebuie să recunoaștem – reprezintă exact o „urgență” în toate demersurile comunicaționale, mai ales în cele „de neamânat”. (T.B.)
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Actuala „ofensivă” a cărții înregistrează noi victorii pe „frontul” lecturilor de calitate
Susținere financiară suplimentară pentru protejarea „Tezaurului Uman Viu”
ArtSafari: cinci expoziții de excepție cu opere ale marilor artiști plastici români
Istoria Teatrului, o „scenă” pentru eternitate
Cartea pentru copii, de la „Cenușăreasă” la podiumul premianților
Monumentele istorice, comori pentru eternitate
La MNAR, filmul de artă este la el acasă
România devine un hub cultural-artistic atestat și de un important festival cinematografic