Toamna cinematografică din București, mărturie a primăverii permanente a celei de-a șaptea arte
Numărul 39, 5-11 oct. 2022 » Eveniment
Nu trebuie neapărat să fii cinefil pentru a profita în aceste zile de programele deosebite de proiecții incluse în nenumărate festivaluri dedicate filmului de astăzi și dintotdeauna, fie românesc, fie străin. Din acest unghi de vedere, se poate vorbi despre o veritabilă toamnă cinematografică, marcată, înainte de toate, de promovarea unor valori excepționale ale celei de-a șaptea arte. Este imposibil să menționăm măcar titlurile acestor manifestări programate în nenumărate localități ale țării, așa că ne vom concentra asupra câtorva găzduite de diverse instituții de profil din Capitală.
Cea de-a XIII-a ediție a Bucharest International Film Festival (BIFF), prima mare competiție cinematografică de film de lungmetraje organizată la București, a adus în fața publicului, în premieră națională, pelicule câștigătoare la festivaluri internaționale de prestigiu. Este vorba, în special, despre opt filme premiate, între altele, la Cannes Film Festival și Münich Film Festival.
De asemenea, capitala țării noastre a fost cadrul de desfășurare a Festivalului Internațional de Film Experimental (BIEFF), care a oferit spectatorilor șansa de a vedea pe marele ecran multe creații reprezentative pentru peisajul cinematografic contemporan. Festivalul a programat proiecția a nu mai puțin de 70 de filme semnate de artiști din întreaga lume.
Alături de protagoniștii sosiți la festival din țară și de peste hotare, au fost prezente, la București, în zilele dedicate evenimentului, personalitățile membre ale juriilor celor trei secțiuni competiționale – regizori, producători, selecționeri și critici, cărora le-a revenit misiunea, deloc ușoară, de a desemna câștigătorii celor cinci premii oferite de această ediție a filmului experimental.
Ceea ce a atras atenția și a reprezentat opinia cvasigenerală a publicului a fost nu atât utilizarea de tehnici și tehnologii de ultimă oră în materie de cinema, ci noile abordări care se pliază pe sensibilitatea actuală a societății, pe preocupările existențiale în condițiile profundei crize care afectează întreaga umanitate.
Tabloul toamnei cinematografice a situat în prim-plan (ca să folosim un termen specific) decernarea pentru a 50-a oară a Premiilor Uniunii Cineaștilor din România (UCIN). A fost un prilej cum nu se poate mai potrivit de evocare a unei istorii de o jumătate de secol în care – în pofida vicisitudinilor vremurilor – filmul românesc a cucerit trofee internaționale de primă mărime.
Nu ne propunem să redăm tot ceea ce s-a spus, cu deplină îndreptățire, în timpul festivităților aniversare, despre drumul urmat în cele cinci decenii de filmul românesc, ci remarcăm că cinematografia noastră națională a rămas mereu tânără, plină de vigoare creativă, bucurând generații la rând de iubitori ai filmului cu pelicule remarcabile și memorabile.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Actuala „ofensivă” a cărții înregistrează noi victorii pe „frontul” lecturilor de calitate
Susținere financiară suplimentară pentru protejarea „Tezaurului Uman Viu”
ArtSafari: cinci expoziții de excepție cu opere ale marilor artiști plastici români
Istoria Teatrului, o „scenă” pentru eternitate
Cartea pentru copii, de la „Cenușăreasă” la podiumul premianților
Monumentele istorice, comori pentru eternitate
La MNAR, filmul de artă este la el acasă
România devine un hub cultural-artistic atestat și de un important festival cinematografic