Traficul prin canalul Panama este afectat de schimbările climatice

Traficul prin canalul Panama este afectat de schimbările climatice

Numărul 44, 8-14 nov. 2023  »  Roza vânturilor

Canalul Panama nu are suficientă apă astfel că au trebuit să fie introduse cote cu privire la numărul de vase care pot trece prin acest canal vital, o decizie care va afecta tranzacțiile cu energie, bunuri de consum și alimente, pentru că transportatorii vor fi forțați să navigheze mii de mile suplimentare pentru a livra marfa, transmite Bloomberg, preluată de Agerpres. Autoritatea Canalului Panama (APC) a informat că restricțiile care au început luna aceasta vor fi menținute cel puțin până în luna februarie 2024. Atunci numărul navelor care vor fi autorizate să treacă prin Canalul Panama ar urma să fie limitat la 18 pe zi, o scădere de 50% comparativ cu situația din urmă cu un an. Navele excluse vor modifica cursul spre canalul Suez, ceea ce ar aduga cel puțin o săptămâna la durata unei curse între SUA și China, sau vor ocoli pe la capătul Americii de Sud. Însă astfel de călătorii vor însemna mai mult un consum de combustibil mai mare și costuri mai mari pentru transportatori.

PUBLICITATE
"Este un dezastru care se derulează cu încetinitorul. Ne așteptăm ca situația să persiste timp de cel puțin un an", a declarat Peter Sand, analist-șef la firma Xeneta, care analizează piețele de transport maritim și aerian.

Criza este una comparabilă cu ceea ce s-a întâmplat cu râurile din Europa în timpul secetei record din 2022. Atunci nivelul apelor Rinului și Dunării s-a redus atât de mult încât schimburi comerciale evaluate la 80 de miliarde de dolari pe an au fost perturbate. Evaporarea apelor Rinului și Dunării a afectat rafinarea petrolului, producția de electricitate și cultivarea de porumb.

Luna octombrie 2023 a fost cea mai secetoasă lună înregistrată în Panama de la debutul colectării datelor statistice în 1950. Nivelul lacului Gatun, un lac artificial de apa dulce prin care vasele navighează în drum spre canal, a scăzut la un nivel fără precedent.

Comerțul prin Canalul Panama a generat anul trecut venituri de 4,3 miliarde de dolari, potrivit APC. Principalii utilizatori ai Canalului sunt tancurile petroliere care transportă produse petroliere de la rafinăriile din SUA până în Asia, navele port-container care livrează produse made-in-China pe coasta de est a SUA și vrachiere care transportă milioane de tone de cereale și alte produse agricole.

Restricțiile de trafic par să fie o provocare deosebită pentru traderii de propan. Stocurile americane de propan și propilenă sunt la cel mai ridicat nivel înregistrat vreodată pentru acest sezon, iar cererea din Asia continuă să crească. Potrivit unor estimări oficiale, SUA ar urma să exporte cu 12% mai mult propan în această iarnă comparativ cu cea de anul trecut. O mare parte din aceste exporturi vor fi nevoite să treacă prin Canalul Panama, iar întârzierile pot fi costisitoare pentru transportatori și consumatori.

Autoritatea Canalului Panama (APC) estimează că 38,4 milioane de tone de cereale, marea majoritate din est spre vest, au trecut prin Canalul Panama în 2022.

Dacă perioadele de așteptare vor fi prea mari, unii traderi vor analiza redirecționarea traficului prin Canalul Suez, spune Jan Rindbo, director la firma D/S Norden A/S, care operează o flotă de tancuri petroliere și vrachiere. Potrivit acestuia, este posibil ca și livrările de cereale din Europa spre coasta de vest a Americii de Sud să fie înlocuite cu livrări din Asia.

"Sunt provocări mari cu canalul și seceta cu care se confruntă. Aceste provocări nu vor dispărea", a spus Rindbo.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.