Unitate și diversitate
Numărul 39, 5-11 oct. 2022 » La început a fost cuvântul...
Făcându-se ecoul interesului public, mass-media autohtonă ar avea mult de câștigat dacă ar asigura, odată cu un conținut adecvat, acuratețea necesară unei comunicări corecte. Avem în vedere eliminarea unor erori de exprimare care înregistrează o frecvență tot mai mare. Între acestea, abundența de pleonasme. Astfel, într-un editorial din presa tipărită, s-a afirmat că „prejudecățile false obturează capacitatea populației de a înțelege semnificațiile diversității opiniilor emise în spațiul public”. Păi, definiția „prejudecăților” indică, fără dubiu, caracterul lor „fals”, iar noțiunea de „diversitate” vizează tocmai emiterea unor „opinii”... diferite.
La rândul ei, o intervenție a unui participant la dezbateri televizate pleda în favoarea „confruntărilor care permit, prin susținerea unor argumente contrare, să se ajungă la conturarea unei unități a punctelor de vedere comune”. În acest caz, se impune a remarca faptul că n-ar exista niciun fel de „confruntare” dacă nu s-ar emite „argumente contrare”, după cum esența „unității” de idei constă în adoptarea de „puncte de vedere comune”.
Același tip de eroare s-a regăsit într-un reportaj radiofonic: „Predicțiile pentru viitor capătă substanță numai în măsura în care se fundamentează pe baza realităților din prezentul perceput corect și firesc de masele de cetățeni”. Trebuie constatat că „predicțiile” vizează numai „viitorul”, că „fundamentul” este sinonim cu „baza” și că „prezentul” nu poate fi decât... „actual”. Așa că, până la urmă, dacă vrem să ajungem la „puncte de vedere comune”, drumul cel mai scurt și mai fertil trece, obligatoriu, prin respectarea regulilor lingvistico-logice, respectiv singura abordare „corectă”. (T.B.)
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Actuala „ofensivă” a cărții înregistrează noi victorii pe „frontul” lecturilor de calitate
Susținere financiară suplimentară pentru protejarea „Tezaurului Uman Viu”
ArtSafari: cinci expoziții de excepție cu opere ale marilor artiști plastici români
Istoria Teatrului, o „scenă” pentru eternitate
Cartea pentru copii, de la „Cenușăreasă” la podiumul premianților
Monumentele istorice, comori pentru eternitate
La MNAR, filmul de artă este la el acasă
România devine un hub cultural-artistic atestat și de un important festival cinematografic