UNTRR: România, printre țările europene cele mai afectate de criza șoferilor profesioniști

UNTRR: România, printre țările europene cele mai afectate de criza șoferilor profesioniști

Telex » Știri 31 martie 2023  

România este printre țările europene cele mai afectate de criza șoferilor profesioniști, având un deficit estimat de 71.000 posturi neocupate în 2022, iar lipsa tot mai mare de șoferi reprezintă o amenințare reală pentru mobilitatea și lanțurile de aprovizionare din România și din UE, susțin reprezentanții Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), citați de Agerpres. Organizația transportatorilor salută propunerea Comisiei Europene (CE) de modernizare a normelor privind permisele de conducere prezentată pe 1 martie 2023, însă solicită prevederi clare pentru revizuirea Directivei permiselor de conducere referitoare la reducerea vârstei minime a șoferilor de camion și facilitarea angajării șoferilor extra comunitari.

PUBLICITATE

"Deși CE propune ca tinerii să obțină permisul și să poată conduce acompaniat camioane de la 17 ani, cu toate acestea menține vârsta minimă de 21 ani pentru permisul C+E și numai prin derogare permite reducerea vârstei minime la 18 ani. UNTRR solicită Comisiei Europene stabilirea fără echivoc a vârstei minime de 18 ani pentru șoferii profesioniști de camion (permis C+E) complet pregătiți, atât pentru transportul rutier național, cât și internațional", se arată într-un comunicat al UNTRR.

Potrivit sursei citate, România este printre țările europene cele mai afectate de criza șoferilor profesioniști, având un deficit estimat de 71.000 posturi neocupate în 2022. La nivel global, deficitul estimat de IRU (Uniunea Internațională a Transportatorilor) în 2022 este de peste 2,6 milioane de șoferi profesioniști. Totodată, rata șomajului în rândul tinerilor români (15-24 ani) a atins cel mai ridicat nivel în septembrie 2022 (21,3%), cu mult peste rata medie a șomajului în rândul tinerilor de 14,5% în UE.

"Lipsa tot mai mare de șoferi reprezintă o amenințare reală pentru mobilitatea și lanțurile de aprovizionare din România și din UE, iar principalele soluții solicitate de UNTRR sunt: angajarea tinerilor de la vârsta de 18 ani ca șoferi de camion și angajarea șoferilor profesioniști extracomunitari, oferind o soluție imediată transportatorilor rutieri care au nevoie de forță de muncă deja calificată", se menționează în comunicat. În acest context, UNTRR consideră că Directiva UE privind permisele de conducere trebuie să stabilească clar vârsta minimă de 18 ani pentru obținerea permiselor categoria C, CE și nu prin derogare, pentru a se putea asigura o aplicare armonizată la nivel european care să ofere o soluție reală de reducere a crizei șoferilor profesioniști în România și în UE.

"Propunerea CE ar trebui să aibă în vedere și faptul că 18 state europene au stabilit deja vârsta minimă de 18 ani pentru șoferii profesioniști de camioane, printre care și România alături de Austria, Cehia, Germania, Danemarca, Estonia, Franța, Grecia, Croația, Ungaria, Irlanda, Lituania, Olanda, Polonia, Portugalia, Slovenia, Suedia și Marea Britanie. Reamintim că România a adoptat recent Legea care permite tinerilor sa obțină permisul de conducere pentru categoriile C și CE la vârsta de 18 ani, la solicitarea UNTRR", se arată în comunicat.

În ceea ce privește propunerea recentă a CE de revizuire a directivei privind permisele de conducere, aceasta are potențialul de a facilita accesul șoferilor din țări terțe pe piața UE, răspunzând numeroaselor demersuri ale UNTRR de sprijinire a angajării de șoferi profesioniști nerezidenți în UE.

Astfel, propunerea CE deschide o nouă cale pentru armonizarea cerințelor privind recunoașterea permiselor de conducere din afara UE, însă lista țărilor și condițiile concrete trebuie să fie determinată în continuare pe baza unor criterii clare, consideră transportatorii.

UNTRR solicită CE să prevadă măsuri concrete de facilitare a preschimbării permiselor de conducere și a angajării rapide a șoferilor profesioniști nerezidenți care au experiență de operare a transporturilor rutiere în UE, provenind din țări extracomunitare care sunt membre ale organizațiilor Acordurilor și Convențiilor internaționale privind transporturile rutiere.

UNTRR este o organizație profesională și patronală care promovează și apără interesele transportatorilor rutieri pe plan intern și internațional, înregistrând de la înființare până în prezent peste 16.000 de firme înscrise - operatori care efectuează transporturi interne și internaționale de marfă și persoane.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)



Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.