Viziune și previziune
Numărul 43, 6-12 nov. 2018 » La început a fost cuvântul...
Publicarea în presa print şi în cea audiovizuală a mai multor texte cu caracter programatic a prilejuit, în ultimele zile, apariţia unor comentarii şi analize interesante. Nu ne vom referi la fondul acestor abordări, ci vom semnala câteva erori dintr-o perspectivă lingvistică şi logică.
În primul rând, atrage atenţia frecvenţa cu care se foloseşte sintagma „planuri de viitor”. Oare elaborarea, în prezent, a unor asemenea „planuri” nu priveşte… „viitorul”? Pleonasmul este evident, ca şi în alte cazuri cum ar fi, de pildă, „planuri dinainte elaborate”, „scenarii prestabilite”, „anticipări prospective”.
Nu mai puţin interesante sunt formulările de genul „se concentrează, cu precădere, asupra…” sau „pilonii principali ai argumentării privesc…”. Orice „concentrare” asupra unui subiect sau obiect indică o ţintă precisă, strict limitată. La fel, noţiunea de „pilon” implică obligatoriu caracteristica de… „principal”. „Piloni” secundari nu există.
Să mai reţinem un exemplu: „Viziunea originară iniţială a autorilor proiectului era, de la bun început, o previziune cu mari şanse de a se confirma”. Conceptul de „viziune” are, în esenţa lui, ideea de proiecţie asupra unui segment al realităţilor, într-un moment ce se constituie într-un „început”, într-un act „iniţial”, „fără precedent”. Adică, este o deschidere spre lume, de regulă, originală şi, totodată, „originară”. Aşa că, să ne gândim şi la înţelesul cuvântului „vizionar” pentru a conchide că erori de exprimare de tipul celor evocate aici sunt premise sigure ale unui deficit de „viziune” în materie de eficienţă a comunicării, mai ales în spaţiul public. (T.B.)
Actuala „ofensivă” a cărții înregistrează noi victorii pe „frontul” lecturilor de calitate
Susținere financiară suplimentară pentru protejarea „Tezaurului Uman Viu”
ArtSafari: cinci expoziții de excepție cu opere ale marilor artiști plastici români
Istoria Teatrului, o „scenă” pentru eternitate
Cartea pentru copii, de la „Cenușăreasă” la podiumul premianților
Monumentele istorice, comori pentru eternitate
La MNAR, filmul de artă este la el acasă
România devine un hub cultural-artistic atestat și de un important festival cinematografic