Plan de acțiune privind facilitarea creării pieței unice a serviciilor financiare

Numărul 11, 28 martie - 3 aprilie 2017  »  Conectarea la era digitală

Prețuri mai mici și o calitate mai bună, inclusiv prin utilizarea mijloacelor IT

Comisia Europeană (CE) a prezentat săptămâna trecută un plan de acțiune care propune diverse modalități de a oferi consumatorilor o alegere mai variată și un acces mai bun la servicii financiare peste tot în UE. Accentul s-a pus pe tehnologie, dat fiind faptul că progresul către o piață mai integrată a serviciilor financiare depinde în mare măsură de serviciile online inovatoare.

CE s-a angajat să dezvolte o piață unică mai aprofundată și mai echitabilă, inclusiv prin mijloace digitale. În sectorul serviciilor financiare, aceasta înseamnă creșterea concurenței și diversificarea ofertei, astfel încât consumatorii să poată beneficia de prețuri mai mici și de o calitate mai bună pentru serviciile financiare achiziționate în țară sau în străinătate (cont bancar, asigurare auto, transfer de bani etc.).

„Planul de acțiune își propune să elimine barierele naționale în condițiile în care doar 7% din consumatori achiziționează în prezent servicii financiare din alt stat membru. Toți consumatorii ar trebui să aibă posibilitatea de a alege dintr-o multitudine de servicii financiare disponibile în UE și de a-și valorifica banii cât mai bine, păstrându-și totodată certitudinea că vor beneficia de protecție. Pe o piață unică reală, distincția dintre furnizorii naționali și cei străini nu ar trebui să mai existe. Furnizorii de servicii financiare ar urma să beneficieze și ei de toate avantajele oferite de piața unică”, se precizează într-un comunicat al CE.

„Deși dreptul la liberă circulație în UE continuă să fie dreptul cel mai prețios al cetățenilor europeni, consumatorii se confruntă totuși cu prea multe obstacole în viața de zi cu zi. Fie că este vorba despre deschiderea unui cont bancar, încheierea unei asigurări auto sau contractarea unui credit, de îndată ce apare o componentă transfrontalieră, lucrurile se complică. Acum propunem un plan destinat să le ofere consumatorilor produse mai bune și o ofertă mai variată și să îmbunătățească transparența și protecția în domeniul serviciilor financiare”, a declarat Věra Jourová, comisar pentru justiție, consumatori și egalitatea de gen.

Diminuarea obstacolelor juridice și de reglementare aflate în calea întreprinderilor
Comisia a identificat trei direcții principale ale acțiunilor viitoare menite să faciliteze crearea unei piețe unice a serviciilor financiare: 
  • Creșterea încrederii consumatorilor și punerea la dispoziția acestora a instrumentelor necesare pentru a achiziționa servicii financiare în țară sau în alt stat membru. De exemplu, se dorește sprijinirea conducătorilor auto să își transfere în străinătate clasa de bonus (sistemul „bonus-malus”, legat de istoricul de daune). De asemenea, se intenționează reducerea taxelor pentru tranzacțiile transfrontaliere în care sunt implicate alte monede decât euro și o mai mare transparență în tarifarea asigurării pentru închirierea de mașini;
  • Reducerea obstacolelor juridice și de reglementare aflate în calea întreprinderilor care încearcă să se extindă în străinătate. În acest scop, se vor elabora, de exemplu, criterii comune pentru evaluarea solvabilității și se va facilita schimbul de date între registrele de credit;
  • Sprijinirea dezvoltării unui sector digital inovator care să poată depăși barierele existente în calea pieței unice. De exemplu, se dorește găsirea, împreună cu sectorul privat, de modalități de a verifica identitatea clienților cu ajutorul identificării electronice și al serviciilor de încredere. De asemenea, se vor monitoriza practicile furnizorilor digitali pentru a stabili dacă se impune actualizarea normelor privind vânzarea la distanță a serviciilor financiare (de exemplu, online sau prin telefon).

Datorită rolului care îi revine în elaborarea legislației UE, Comisia a abordat deja o mare parte din obstacolele în materie de reglementare care îngreunează crearea unei piețe unice a serviciilor financiare. Noul plan de acțiune stabilește o foaie de parcurs pentru acțiunile viitoare. Multe dintre acestea vor necesita implicarea părților interesate – autorități naționale de supraveghere, furnizori de servicii, organizații ale consumatorilor.

FinTech: noua frontieră în domeniul serviciilor financiare

Evoluția rapidă a sectorului european al serviciilor financiare – FinTech le oferă noi oportunități consumatorilor și întreprinderilor. El are potențialul de a îmbunătăți accesul consumatorilor la servicii financiare în cadrul pieței unice, de a îndepărta barierele naționale și de a crește eficiența.

Pentru ca acest sector să poată funcționa liber la nivelul UE și să fie competitiv, Comisia intenționează să pună accent pe trei principii fundamentale: neutralitatea tehnologică, astfel încât normele care se aplică produselor și serviciilor comercializate în mod tradițional (de exemplu, prin intermediul sucursalelor) să se aplice și în cazul produselor și serviciilor comercializate pe cale digitală; în acest mod se va garanta inovarea și se vor asigura condiții echitabile; proporționalitatea, pentru ca normele să fie adaptate în funcție de modelul economic, mărimea și activitățile entităților reglementate; creșterea integrității, pentru a garanta transparența, confidențialitatea și protecția consumatorilor. (Sursa: Comisia Europeană)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.