Proiect ANAF: Formularul 394 va include date privind tranzacțiile cu persoanele afiliate

Proiect ANAF: Formularul 394 va include date privind tranzacțiile cu persoanele afiliate

Numărul 4, 4-10 feb. 2020  »  Curier legislativ

Formularul 394 Declarație informativă privind livrările/prestările și achizițiile efectuate pe teritoriul național de persoanele înregistrate în scopuri de TVA va include date referitoare la tranzacțiile derulate pe teritoriul național între persoane afiliate, potrivit unui proiect de ordin lansat în dezbatere publică de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF).

Proiectul de ordin derivă din necesitatea cunoașterii tranzacțiilor pe teritoriul național între persoanele afiliate, având în vedere că acestea reprezintă un procent semnificativ în totalul tranzacțiilor derulate de companiile multinaționale pe teritoriul României, explică inițiatorii proiectului, în referatul de aprobare ce îl însoțește.

Totodată, ca urmare a analizei acțiunilor de inspecție fiscală efectuate de ANAF, în care s-au constatat cazuri în care tranzacțiile efectuate între persoane afiliate sunt realizate la un preț inferior celui de piață, în detrimentul afiliaților români și, implicit, a bugetului general consolidat, în vederea extinderii analizei de risc asupra companiilor multinaționale, s-a impus necesitatea modificării declarației informative D394 în sensul identificării acestor tipuri de tranzacții.

Potrivit documentului citat, modificările propuse se referă la cartușele C-F din Formularul 394, unde se va preciza calitatea de „Persoană afiliată”, definită conform art. 7 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, prin bifarea casetelor corespunzătoare pentru fiecare furnizor / beneficiar al persoanei impozabile înregistrate în scopuri de TVA care depune declarația informativă.

În vederea realizării unor corelații între datele declarate în decontul de TVA și cele din Formularul D394, au fost introduse și informații privind achizițiile de la agricultorii înscriși în Registrul agricultorilor, care aplică regimul special, precum și compensația în cotă forfetară aferentă, conform prevederilor Codului fiscal.

Alte modificări vizează cartușul I Alte informații, unde se va introduce punctul 8 Date aferente operațiunilor taxabile cu persoane afiliate – numărul total de persoane afiliate, cu precizarea că, în situația în care persoana impozabilă a desfășurat în perioada de raportare operațiuni taxabile de la persoane afiliate, se vor completa în mod automat, pe baza informațiilor cuprinse în listele de detaliu din cartușele C-F, următoarele:

  • numărul total de persoane afiliate (CUI-uri/CNP-uri unice);
  • valoarea totală a bazei impozabile aferentă livrărilor de bunuri/prestărilor de servicii taxabile efectuate către persoane afiliate, valoarea totală a bazei impozabile aferentă achizițiilor de bunuri și servicii de la persoane afiliate (cu excepția operațiunilor de tip N sau NA) și valoarea totală a TVA aferente acestora, defalcată pe cote de TVA (24%, 20%, 19%, 9%, 5%);
  • valoarea totală a bazei impozabile aferentă achizițiilor de bunuri și servicii de la persoane afiliate neînregistrate în scopuri de TVA (lit. D – tip operațiune N), cu excepția achizițiilor de bunuri și servicii de la persoane afiliate neînregistrate în scopuri de TVA care aplică regimul special pentru agricultori;
  • valoarea totală a bazei impozabile aferentă achizițiilor de bunuri și servicii de la persoane afiliate neînregistrate în scopuri de TVA care aplică regimul special pentru agricultori (lit. D – tip operațiune NA).

Pe lângă proiectul normativ menționat mai sus, Agenția Națională de Administrare Fiscală a supus dezbaterii publice și o inițiativă de actualizare a nomenclatorului existent în structura XML a aparatelor de marcat electronice fiscale utilizate în activitățile de schimb valutar. Proiectul de ordin de modificare a OPANAF nr. 146/2018 (pentru descrierea profilurilor prevăzute la art. 22 pct. J lit. a) din Normele metodologice pentru aplicarea OUG nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin HG nr. 479/2003) vine ca urmare a analizei efectuate de ANAF, în cadrul căreia s-a observat că nomenclatorul din cadrul OPANAF nr. 146/2018 cuprinde 30 de coduri corespunzătoare unor monede scoase din circulație/înlocuite sau redenumite, în timp ce 41 de coduri din ultima ediție a standardului internațional pentru codurile valutare (ISO 4217) nu sunt incluse.

Soluția propusă de inițiatorii proiectului constă în înlocuirea nomenclatorului din cadrul Anexei nr. 2, Secțiunea II.14 din OPANAF nr. 146/2018 cu referința la nomenclatorul ISO 4217, întrucât beneficiază de monitorizare și actualizarea periodică realizată de către Organizația Internațională de Standardizare și conferă un grad ridicat de credibilitate, recunoaștere și autoritate.

Proiectele legislative puse în dezbatere publică de Agenția Națională de Administrare Fiscală pot fi consultate pe site-ul instituției, secțiunea Transparență decizională.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)

Comentariile vor fi publicate doar după validarea acestora de către moderator. Nu vor fi publicate comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau la ură, precum și acuzații fără acoperire. Vă mulțumim!


Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.