Proiect de modificare a Codului fiscal: majorarea plafonului de scutire pentru întreprinderile mici

Proiect de modificare a Codului fiscal: majorarea plafonului de scutire pentru întreprinderile mici

Numărul 7, 28 feb. - 6 mar. 2017  »  Curier legislativ

Micile întreprinderi ar urma să beneficieze de majorarea plafonului de scutire până la care acestea pot efectua operațiuni fără obligația de a plăti TVA, potrivit unei inițiative legislative de modificare a Codului fiscal, depusă, săptămâna trecută, la Senat. Conform prevederilor proiectului normativ, plafonul pentru care se poate aplica regimul special de scutire pentru întreprinderile mici ar urma să fie majorat de la 220.000 lei (65.000 euro la cursul de schimb comunicat de BNR la data aderării) la 300.000 lei (88.500 euro – curs BNR la data aderării). Prezentăm, în cele ce urmează, prevederile proiectului legislativ, precum și expunerea de motive ce îl însoțește.

Astfel, conform inițiativei legislative, articolul 310 alin. (1) din Codul fiscal ar urma să aibă următorul cuprins: „Persoana impozabilă stabilită în România conform art. 266 alin. (2) lit. a), a cărei cifră de afaceri anuală, declarată sau realizată, este inferioară plafonului de 88.500 euro, al cărui echivalent în lei se stabilește la cursul de schimb comunicat de Banca Națională a României la data aderării și se rotunjește la următoarea mie, respectiv 300.000 lei, poate aplica scutirea de taxă, denumită în continuare regim special de scutire, pentru operațiunile prevăzute la art. 268 alin. (1), cu excepția livrărilor intracomunitare de mijloace de transport noi, scutite conform art. 294 alin. (2) lit. b)”.

După cum se precizează în expunerea de motive ce însoțește inițiativa legislativă, majorarea plafonului va conduce la „posibilitatea unei categorii mai mari de contribuabili să opteze pentru a nu se înregistra ca plătitori de TVA, în condițiile în care calitatea de plătitor implică o serie de obligații care conduc la creșterea sarcinilor administrative a contribuabililor, precum și a costurilor acestora”.

De asemenea, proiectul legislativ prevede și reguli referitoare la aplicarea regimului special de scutire prevăzut la articolul 310 din Codul fiscal. Astfel, potrivit documentului citat, persoanele impozabile înființate anterior anului 2017 ar urma să fie obligate să solicite înregistrarea în scopuri de TVA dacă depășesc plafonul de 220.000 lei în perioada 1 ianuarie – 28 februarie 2017. În cazul în care nu vor depăși plafonul amintit în această perioadă, acestea trebuie să solicite înregistrarea în scopuri de TVA dacă depășesc plafonul de 300.000 lei până la 31 decembrie 2017. La determinarea acestui plafon se va lua în calcul și cifra de afaceri realizată în primele două luni ale anului 2017.

Pentru persoanele impozabile înregistrate între 1 ianuarie și 28 februarie 2017, proiectul legislativ prevede că acestea „au obligația solicitării înregistrării în scopuri de TVA (…) dacă depășesc în perioada 1 ianuarie – 28 februarie 2017 plafonul de 220.000 lei”. În cazul în care nu au depășit în această perioadă plafonul de 220.000 lei, aceste firme vor fi obligate să solicite înregistrarea în scopuri de TVA dacă depășesc plafonul de 300.000 lei până la 31 decembrie 2017, conform documentului amintit. De asemenea, persoanele impozabile înființate începând cu 1 martie 2017 vor avea obligația solicitării înregistrării în scopuri de TVA dacă depășesc plafonul de 300.000 lei în perioada martie-decembrie 2017.

Proiectul legislativ introduce și o excepție de la aceste prevederi, pentru persoanele impozabile pentru care obligația solicitării înregistrării în scopuri de TVA ar interveni începând cu data de 1 martie 2017. Acestea nu trebuie să solicite înregistrarea în scopuri de TVA decât în situația în care vor depăși plafonul de 300.000 lei până la 31 decembrie 2017.

Totodată, în proiectul amintit se prevede că persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA în lunile ianuarie-februarie 2017, ca urmare a depășirii plafonului de scutire, pot solicita, începând cu 1 martie, scoaterea din evidența persoanelor înregistrate în scopuri de TVA, în vederea aplicării regimului special de scutire, cu condiția ca la data solicitării să nu fi depășit plafonul de 300.000 lei.

Persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA anterior anului 2017 pot solicita scoaterea din evidența plătitorilor de TVA, se arată în proiectul legislativ, dacă nu au depășit, în anul precedent (2016), plafonul de 220.000 lei și pe cel de 300.000 lei, până la data solicitării scoaterii din evidență. Acestea vor putea solicita scoaterea din evidență începând cu 1 martie 2017.

Totodată, proiectul legislativ prevede aplicarea unei cote de TVA de 0% pentru livrările de bunuri și prestările de servicii precum cele din domeniul serviciilor sociale și agriculturii, serviciile de difuzare a publicității prin mass-media. Potrivit prevederilor documentului citat, articolul 291 din Codul fiscal ar urma să fie completat cu un nou alineat, (31), având următorul cuprins:

„Cota redusă de 0% se aplică asupra bazei de impozitare pentru următoarele livrări de bunuri și prestări de servicii:
  1. livrarea locuințelor, inclusiv a terenului pe care sunt construite, către persoane fizice. Terenul pe care este construită locuința include și amprenta la sol a locuinței;
  2. livrarea de clădiri, inclusiv a terenului pe care sunt construite, destinate a fi utilizate drept cămine de bătrâni și pensionari;
  3. livrarea de clădiri, inclusiv a terenului pe care sunt construite, destinate a fi utilizate drept case de copii și centre de recuperare și reabilitare pentru minori cu handicap;
  4. livrarea de clădiri, inclusiv a terenului pe care sunt construite, către primării în vederea atribuirii de către acestea cu chirie subvenționată unor persoane sau familii a căror situație economică nu le permite accesul la o locuință în proprietate sau închirierea unei locuințe în condițiiile pieței;
  5. serviciile de difuzare de publicitate prin mass-media;
  6. livrarea de îngrășăminte și de pesticide utilizate în agricultură, semințe și alte produse agricole destinate însămânțării sau plantării, precum și prestările de servicii de tipul celor specifice utilizate în sectorul agricol, prevăzute prin ordin comun al ministrului finanțelor publice și al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale.”

Astfel, prin proiectul legislativ, se urmărește „sprijinirea sectorului serviciilor sociale, prin reducerea cotei de TVA de la 5% la 0% pentru clădirile utilizate în scopuri sociale, precum și facilitarea accesului populației la o locuință fără suportarea TVA”, se arată în expunerea de motive ce însoțește proiectul. În ceea ce privește reducerea TVA pentru livrarea de îngrășăminte și de pesticide utilizate în agricultură, precum și prestările de servicii specifice sectorului agricol, aceasta este motivată prin faptul că va contribui „la reducerea rambursărilor de TVA datorate în principal aplicării taxării inverse pentru livrarea unor produse agricole și îmbunătățirea fluxurilor financiare în acest sector”.

Reamintim că în prezent se aplică o cotă redusă de TVA de 9% pentru serviciile din sectorul agricol menționate mai sus, iar pentru difuzarea de publicitate prin mass-media este valabilă cota standard de 19%. Inițiativa legislativă va fi dezbătută la Senat, ca primă Cameră sesizată.

Comentariile vor fi publicate doar după validarea acestora de către moderator. Nu vor fi publicate comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau la ură, precum și acuzații fără acoperire. Vă mulțumim!


Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.