ANAF: Modelul formularelor „Declarația informativă privind impozitul suplimentar” și „Notificare referitoare la obligația de depunere a declarației informative privind impozitul suplimentar”, în consultare publică
Telex » Știri
ieri, 15:20
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat pe site-ul instituției, pentru consultare, proiectul de Ordin privind aprobarea modelului și conținutului formularelor „Declarația informativă privind impozitul suplimentar” și „Notificare referitoare la obligația de depunere a declarației informative privind impozitul suplimentar”. ANAF menționează, în Referatul de aprobare care însoțește proiectul de act normativ, că Directiva (UE) 2022/2523 stabilește normele de depunere a Declarațiilor privind impozitul suplimentar și prezintă în linii mari categoriile de informații care trebuie raportate de grupurile de întreprinderi multinaționale și de grupurile naționale de mari dimensiuni care intră sub incidența directivei respective. „Administrațiile fiscale au nevoie de aceste Declarații privind impozitul suplimentar pentru a efectua o evaluare adecvată a riscurilor, pentru a aprecia corectitudinea obligației fiscale și pentru a monitoriza dacă grupurile de întreprinderi multinaționale și grupurile naționale de mari dimensiuni aplică în mod corect normele stabilite în Directiva (UE) 2022/2523”, se afirmă în documentul citat.
Directiva (UE) 2022/2523 introduce, totodată, o regulă de includere a veniturilor (income inclusion rule – IIR) calificată și o regulă a profiturilor subimpozitate (undertaxed profit rule – UTPR) calificată. Directiva respectivă permite, de asemenea, statelor membre să își introducă propriul impozit suplimentar național calificat (qualified domestic top-up tax – QDTT).
La nivel national, Legea nr. 431/2023 privind asigurarea unui nivel minim global de impozitare a grupurilor de întreprinderi multinaționale și naționale de mari dimensiuni a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 8/2024, întrând în vigoare la data de 8 ianuarie 2024. Legea transpune în legislația națională prevederile Directivei 2523/2022 privind asigurarea unui nivel minim de impozitare (Directiva Pilon II), Directivă care include liniile directoare din pilonul doi ale „Regulilor-model globale de combatere a erodării bazei impozabile” („regulile GloBE”) emise de Cadrul incluziv al OCDE/G20 privind BEPS, precum și Ghidurile administrative privind regulile GloBE.
„Având în vedere complexitatea acestor prevederi legale, ANAF a constituit Grupul de lucru în vederea elaborării Ordinului privind aprobarea modelului și conținutului formularului «Declarația informativă privind impozitul suplimentar» prin OPANAF nr. 1446/07.09.2023 cu modificările și completările ulterioare. Grupul de lucru este alcătuit din reprezentanți din cadrul următoarelor direcții: Direcția Generală de Proceduri pentru Administrarea Veniturilor, Direcția Generală de Management al Riscurilor, Unitatea de Management al Informației, Direcția Generală de Informații Fiscale, Direcția Generală Coordonare a Combaterii Erodării Bazei Impozabile, Direcția Generală Antifraudă Fiscală, Direcția Generală de Asistență și Servicii pentru Contribuabili, Direcția Generală de Reglementare a Colectării Creanțelor Bugetare, Direcția Prețuri de Transfer și Acorduri de Preț în Avans și Direcția Proceduri și Programare Control Fiscal. Conform art. 48 - Obligații de declarare și plată, alin. (11) din Legea nr. 431/2023, «Modelul și conținutul declarației informative privind impozitul suplimentar, declarației privind impozitul suplimentar și impozitul suplimentar național», precum și alte proceduri pentru aplicarea prevederilor prezentului articol se aprobă prin ordin al președintelui ANAF(…)”, precizează reprezentanții ANAF
Pentru a facilita schimbul de informații, la nivelul Uniunii Europene, Directiva 2011/16/UE a Consiliului s-a modificat prin Directiva 2025/872 UE a Consiliului din 14 aprilie 2025, publicată la data de 6 mai 2025 (DAC 9), a stabilit noi norme privind schimbul automat de informații cu scopul de a facilita schimbul de informații cu privire la Declarația privind impozitul suplimentar și pentru a institui astfel cadrul pentru punerea în aplicare operațională a obligațiilor de declarare prevăzute în Directiva (UE) 2022/2523.
De asemenea, în luna decembrie 2024, Comisia Europeană, prin Instrumentul de Sprijin Tehnic (TSI), a aprobat proiectul depus de ANAF cu titlul 25RO17„Improving capacity in Member States to effectively implement the Pillar 2 Directive (Directive 2022/2523)”, având ca scop sprijinirea eforturilor statelor membre Austria, Belgia, Cipru, Croația, Republica Cehă, Finlanda, Franța, Germania, Grecia, Irlanda, Polonia, România, Slovenia și Suedia, în consolidarea capacității instituționale și administrative în vederea implementării directivei Pilonul 2.
În acest context, prin acest proiect se urmărește îmbunătățirea capacității resurselor umane și tehnologice din administrațiile fiscale ale statelor membre pentru a asigura: ▪ schimbul eficace și coerent de informații colectate în declarația GIR; ▪ administrarea eficace a declarațiilor din Pilonul 2 și colectarea cuantumului corect al impozitului; ▪ aplicarea de către statele membre a unei abordări coerente bazate pe riscuri, care să reducă la minimum povara administrativă asupra companiilor multinaționale și a administrațiilor fiscale.
Deși Directiva DAC 9 nu a fost încă transpusă în legislația din Romania, prin adresa nr. 839438/193009/30.07.2025, Ministerul Finanțelor – Cabinet Secretar de Stat a menționat: „În momentul transpunerii DAC9 vom transpune sintagma «declarația privind impozitul suplimentar» din Directiva (UE) 2022/2523 prin sintagma «declarație informativă privind impozitul suplimentar», argumentând în tabelul de concordanță faptul că la nivelulul legislației naționale sunt reglementate două tipuri de declarații, una informativă și cea de a doua de impunere. Având în vedere că la momentul transpunerii Directivei (UE) 2022/2523, Comisia Europeană a fost de acord cu modalitatea de transpunere aleasă de România, considerăm că în același mod vom asigura claritate juridică textului de lege, cât și conformarea cu Directiva DAC9”, se arată în Referatul de aprobare.”
Avându-se în vederea complexitatea acestor prevederi legale, precum și dificultatea practică (în special componenta IT) a implementării acestor prevederi, ANAF a promovat acest nou proiect de Ordin.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)







Constelația artelor pe „ecranele” Institutului Cultural Român
Educația prin lectură, un obiectiv major susținut prin inițiative valoroase
Toamna teatrală: un festival național la a XXXV-a ediție
Bucureștiul, capitala celui mai așteptat festival cinematografic al acestei toamne
Galați, octombrie 2025: epicentru al comediei teatrale românești
Festivalul Internațional de Teatru Independent, sub semnul ineditului
Două mari festivaluri într-un weekend cinematografic memorabil
Septembrie 2025, luna unor recorduri cultural-artistice