MOL Group Cards - adaptat nevoilor tale
MF: În proiect, noi modificări la Codul de procedură fiscală; sunt vizați furnizorii de servicii de criptoactive

MF: În proiect, noi modificări la Codul de procedură fiscală; sunt vizați furnizorii de servicii de criptoactive

Telex » Știri ieri, 16:32  

Ministerul Finanțelor (MF) elaborat și publicat în consultare publică un proiect de Ordonanță de Urgență pentru modificarea și completarea Legii nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, amendamentele propuse vizându-i în principal pe furnizorii de servicii de criptoactive.

Proiectul a fost promovat, printre altele, în contextul în care, în prezent, legislația națională din România nu cuprinde dispoziții privind obligația furnizorilor de servicii de criptoactive de a transmite informații către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). „Această lipsă afectează negativ capacitatea autorităților fiscale de a identifica, verifica și impozita corect veniturile obținute din tranzacții cu criptoactive, ceea ce conduce la pierderi bugetare semnificative și la distorsiuni în echitatea sistemului fiscal, în defavoarea contribuabililor care își declară corect veniturile. În plus, în forma actuală, mecanismele existente de soluționare amiabilă a cazurilor de dublă impunere nu acoperă în mod explicit tipologii moderne de venituri, cum sunt cele obținute din tranzacții cu active digitale. În lipsa unui cadru legislativ clar și interoperabil, contribuabilii rezidenți în România care investesc în astfel de instrumente se pot confrunta cu incertitudini fiscale, riscuri de dublă impozitare și dificultăți de conformare voluntară”, se menționează în Nota de fundamentare care însoțește proiectul de act normativ.

În documentul citat se arată că adoptarea Directivei (UE) 2023/2226 (DAC8) răspunde provocărilor privind obligația furnizorilor de servicii de criptoactive de a transmite informații către ANAF extinzându-se, astfel, sfera cooperării administrative și a schimbului automat de informații fiscale prin introducerea cerințelor armonizate de raportare pentru aceștia. De asemenea, DAC8 prevede raportarea deciziilor fiscale anticipate aplicabile persoanelor cu avere mare, măsuri consolidate de asigurare a conformității, o cooperare bilaterală mai eficientă în cazurile de dublă impunere, fiind aduse, totodată și completări menite a îmbunătăți schimbul automat de informații în privința Operatorilor de platformă (DAC7).

În egală măsură, având în vedere adoptarea la nivelul OCDE a Standardelor internaționale pentru schimbul automat de informații în materie fiscală, România și-a asumat implementarea acestora concomitent cu reglementările unionale. Astfel, în timp ce CARF oferă standardul global privind criptoactivele, DAC8 îl adaptează la realitățile pieței interne a Uniunii Europene, oferind un cadru coerent de raportare fiscală în toate statele membre. În același timp, armonizarea cu SCR revizuit permite integrarea raportărilor privind conturile tradiționale și digitale într-un sistem unic de analiză fiscală și conformitate. Această aliniere este esențială pentru a evita dublarea eforturilor de raportare, a facilita cooperarea transfrontalieră și a preveni fragmentarea legislativă în domeniul fiscal. Transpunerea DAC8 în legislația națională și alinierea acesteia cu prevederile instrumentelor juridice internaționale, precum și cu actele de punere în aplicare ale acestora creează cadrul legal util furnizorilor de servicii de criptoactive pentru a-și duce la îndeplinire obligația de raportare a informațiilor începând cu anul 2026, astfel încât schimbul automat de informații să se realizeze începând cu anul 2027. „Așadar, implementarea concomitentă a DAC8 și a Standardelor internaționale pentru schimbul automat de informații în materie fiscală elaborate la nivelul OCDE ce cuprind Cadrul de raportare privind criptoactivele (CARF) și Standardul comun de raportare actualizat în anul 2023(SCR) va permite României să reducă riscurile de evaziune fiscală asociate tranzacțiilor cu criptoactive, să asigure o impozitare echitabilă și să sporească încrederea în sistemul fiscal”, precizează inițiatorii proiectului.

Astfel, prin prezenta ordonanță de urgență, se aduc modificări art. 71 alin.(4) în vederea cuprinderii termenelor prevăzute la art. 291^6 în mecanismul de colaborare interstatală dintre autoritățile publice. Art. 286 lit. i) pct. 1 și 3 se va modifica în vederea redefinirii noțiunii de comunicare sistematică a informațiilor fiscale între statele membre ale Uniunii Europene, precum și pentru extinderea sferei de aplicare a termenilor utilizați în contextul schimbului automat de informații, precizând intervalele, sursele și documentele accesibile. Potrivit Notei de fundamentare, modificarea art. 286 lit. n) pct. 4 clarifică sfera de aplicare a noțiunii de tranzacție transfrontalieră în contextul sediilor permanente și al rezidenței fiscale.

De asemenea, se va completa art. 286 cu patru noi litere, respectiv lit. bb)–ee) în vederea introducerii unor termeni specifici, precum venituri din dividende vărsate prin intermediul unor conturi altele decât cele de custodie, produse de asigurări de viață neacoperite de alte instrumente juridice ale Uniunii Europene privind schimbul de informații și de alte măsuri similare, adresă a registrului distribuit și client, în scopul transpunerii corecte a DAC8.

Modificarea propusă la art. 291 alin. (1) și (2) extinde categoriile de venituri și capital raportabile și obligația ANAF de a selecta cel puțin 5 categorii de venituri pentru schimbul automat de informații până la 1 ianuarie 2026.

Totodată, se propune modificarea art. 291 alin. (7) în vederea consolidării cadrului de control asupra instituțiilor financiare și conturilor excluse prin stabilirea, în mod expres, a obligației autorității competente din România de a verifica că statutul de instituție financiară non-raportoare sau cont exclus este justificat în mod obiectiv, conform cerințelor din secțiunea VIII a anexei 1, stabilindu-se, astfel, că aceste excepții nu pot fi recunoscute dacă ar compromite obiectivele generale ale capitolului privind cooperarea administrativă, evitându-se în acest fel utilizarea abuzivă a derogărilor.

La art. 291, urmează a fi introdus un nou alineat, alin. (9) ce reglementează obligația instituțiilor financiare raportoare de a include în raportări informațiile privind rolurile titularilor (de exemplu, persoane care exercită controlul sau deținători de participații) doar dacă aceste date sunt disponibile în format electronic accesibil, pentru conturile existente la data de 31 decembrie 2025, asigurându-se o implementare realistă și etapizată a noilor cerințe pentru evitarea sarcinilor administrative disproporționate.

Prin proiect, se propune modificarea art. 291^1 prin completarea alin. (6) în vederea extinderii obligațiilor de raportare asupra deciziilor fiscale anticipate transfrontaliere aplicabile afacerilor fiscale ale persoanelor fizice în cazul tranzacțiilor care depășesc 1.500.000 euro, precum și modificarea alin. (8) lit. a) și k) în sensul introducerii obligației de a raporta identitatea oricărei persoane (alta decât o persoană fizică) din alte state membre care poate fi afectată de decizia fiscală anticipată cu aplicare transfrontalieră sau de un acord de preț de transfer, cu menționarea statelor membre implicate.

Se propune, de asemenea, completarea art. 291^5 alin. (2) cu o nouă literă, respectiv lit. m) ce prevede obligația de raportare a identificatorului Serviciului de Identificare utilizat de Operatorul de Platformă care are obligația de raportare, precum și a statului membru emitent al acelui identificator. Această completare este aplicabilă atunci când operatorul utilizează un mijloc electronic recunoscut oficial pentru a stabili identitatea și rezidența fiscală a vânzătorului. În astfel de cazuri, pentru a reduce sarcina administrativă, nu mai este necesară comunicarea informațiilor detaliate prevăzute la lit. c)–g) (cum ar fi adresa, NIF, statul de rezidență, informații privind plata). „Măsura are rolul de a promova digitalizarea și standardizarea verificării identității în cadrul raportărilor efectuate de platformele digitale în conformitate cu DAC 7 și DAC 8”, se menționează în Nota de fundamentare.

Totodată, se modifică teza introductivă a alineatului 19 care reglementează posibilitatea autorității competente de a elimina un operator de platformă din registrul central, în anumite situații. Se propune introducerea unui nou articol, respectiv art. 291^6 care reglementează în mod detaliat obligațiile de diligență fiscală și de raportare ale furnizorilor de servicii de criptoactive raportori, având în vedere faptul că aceștia sunt cei mai în măsură să colecteze și să verifice informațiile necesare cu privire la utilizatorii săi. În acest sens, furnizorii de servicii de criptoactive raportori au obligația comunicării autorității competente informații corecte și complete despre utilizatorii lor de criptoactive, respectiv: adrese, date de naștere, NIF, tipologiile de criptoactive, contravaloarea tranzacțiilor în monedă fiat și numărul de unități cripto transferate. Informațiile astfel raportate vor face obiectul schimbului automat de informații între autoritățile competente.

De asemenea, urmează a fi modificat și art. 308 alin. (2), în vederea extinderii cadrului legal privind protecția datelor cu caracter personal, noile dispoziții stabilind operatorii de date în sensul Regulamentului (UE) 2016/679, după cum urmează: - instituțiile financiare raportoare - intermediarii - operatorii de platforme cu obligația de raportare - furnizorii de servicii de criptoactive raportori - autoritatea competentă din România. Totodată, calitatea de operator poate fi exercitată individual sau în comun, în funcție de modalitatea în care sunt stabilite scopurile și mijloacele de prelucrare, această modificare reflectând necesitatea adaptării sistemului fiscal la exigențele Regulamentului GDPR și clarificând responsabilitățile actorilor implicați în procesul de raportare.

Cei interesați pot consulta proiectul de OUG și documentele însoțitoare pe site-ul MF, la rubrica Transparență decizională.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)



Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.