ANPC solicită furnizorilor de energie să informeze consumatorii ce înseamnă consum de referință

ANPC solicită furnizorilor de energie să informeze consumatorii ce înseamnă consum de referință

Telex » Știri 1 februarie 2022  

Consumatorii de energie trebuie să înțeleagă ce înseamnă un consum de referință, iar în acest sens furnizorii ar trebui să transmită informații, prin intermediul primei facturi, a declarat președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), Horia Constantinescu, în cadrul unei întâlniri organizată cu companiile de energie electrică și gaze naturale din România, relatează Agerpres. „Consumatorii au nevoie să înțeleagă ce înseamnă un consum de referință. Trebuie să transmitem, prin intermediul primei facturi, modalitatea în care consumatorii să înțeleagă că depinde exclusiv de ei modul în care consumul de referință poate fi calculat. În alte intervenții din presă am numit asta un consum util. Va trebui să educăm consumatorii să învețe să poată închide lumina în camera în care aceștia nu-și mai desfășoară activitatea, să poată să evalueze corespunzător modul în care își încălzesc locuința, pentru a fi siguri că nu vor apărea costuri mai mari decât cele estimate de aceștia. Mai mult, vreau să aveți amabilitatea și, într-un termen rezonabil, să purtăm o discuție legată de modalitatea de evaluare a consumului acestuia de referință și în modul acesta vom putea transmite consumatorilor că aceștia au depășit consumul. Îmi doresc să fie o abordare unitară la nivelul întregului spectru al activității de furnizare de utilități. Nu cred în varianta de transmitere prin SMS, ci în momentul primirii facturii să poți să transmiți tocmai pentru a lăsa consumatorului posibilitatea să conteste la nivelul aparatului de specialitate al furnizorului de utilități aceste măsuri. Ne-ar plăcea ca implementarea acestei măsuri să se facă în cel mai scurt timp. Mi-aș dori undeva în zece zile să găsim formula de transmitere către consumatori a acestor informații. Consumul util apare atât în Ordonanța 118, cât și în Ordonanța 3, ca recomandare conform mediei zilnice și lunare a consumurilor din perioada precedentă”, a menționat Horia Constantinescu.

Președintele ANPC a transmis furnizorilor de energie din România să găsescă o modalitate ca facturile emise să fie „pe înțelesul tuturor”. „Avem de evaluat toate situațiile cu care ne-am confruntat în teritoriu atât dumneavoastră, cei care ați fost sancționați, cât și noi, raportat la activitatea colegilor comisari. La acest moment, Autoritatea va elabora o modalitate a actelor de control pentru a fi siguri că avem de data aceasta o abordare unitară. Vom sta de vorbă cu fiecare dintre furnizori și de a fi sigur că încă de la 1 februarie, lucrurile prevăzute de Ordonanța 3/2022 vor fi implementate corespunzător. Există o parte dintre consumatori neavizați și care nu știu să parcurgă nici astăzi o factură emisă în noile condiții, motiv pentru care vom ruga operatorii economici să găsească o modalitate ca, odată cu emiterea noilor facturilor, să poată transmite consumatorilor o modalitate clară de citire pe înțelesul tuturor. Consumatorii medii sunt aceia care nu neapărat au pregătirea necesară pentru a putea parcurge din perspectivă fiscală un document și am convingerea că au nevoie să înțeleagă foarte bine de pe factură unde a fost aplicată compensarea, unde a fost aplicată plafonarea”, a subliniat Horia Constantinescu.

O altă solicitare a oficialului vizează elaborarea unui document din care să reiasă că obligativitatea de citire a contoarelor revine, în primul rând, consumatorului, dar și mențiunea că există situații în care acest lucru nu poate fi realizat „fie din rațiuni date de vârstă, fie de pregătire”.

„Ne-am confruntat în întreaga țară cu facturi total disproporționate atât financiar, cât și la nivel de consumatori ce până atunci reușeau să fie într-o zonă de confort. Va trebui să depuneți diligențe ca le nivelul fiecăruia dintre operatorii economici ca, în momentul în care vă confruntați cu astfel de situații, date de disfuncționalitatea unui aparat de măsură sau de faptul că nu a fost citit corespunzător contorul să vedem cum putem, prin soft, să naștem un sistem de alarmare înaintea facturilor. Nu au fost puține situațiile în care persoane vârstnice sau persoane cu venituri reduse să primească facturi ce au condus la o stare de agitație și disproporționată total de momentul în care știi că iei în calcul să achiți o factură, pentru să sumele menționate în acestea reprezentau efectiv un șoc pentru cei care le-au primit. Va trebui să elaborați și un document clar din care să reiasă că obligativitatea de citire a cifrelor menționate pe blocul de măsură revine în primul rând consumatorilor, dar să luați în calcul că mulți dintre aceștia nu pot să ajungă că citească contorul fie din rațiuni date de vârstă, fie de pregătirea acestora. Citirea contoarelor trebuie să se facă, totuși, cu o frecvență cel puțin trimestrială, motiv pentru care va trebui să ne asigurăm că aceste lucruri sunt duse la îndeplinire”, a spus președintele ANPC.

La rândul său, Mihai Culeafă, vicepreședintele ANPC, a punctat faptul că, până la momentul actual, doar la un singur operator economic din energie au fost stornate peste 2,239 milioane de facturi. „După cum bine știți, au fost identificați mai mulți operatori economici care nu au aplicat prevederile Ordonanței 118 în ceea ce privește compensarea și plafonarea (la prețurile la energie, n.r.). Au fost stornate foarte multe facturi și când spun foarte multe, doar la un singur operator au fost stornate peste 2,239 milioane de facturi. M-ar interesa situația la zi a facturilor pentru fiecare furnizor de energie electrică și gaze referitoare la lunile noiembrie și decembrie. De asemenea, aș vrea să aduc în discuție faptul că de la 1 februarie 2022 intră în vigoare Ordonanța 3 și aș vrea să știu dacă ați adaptat softul pentru noile măsuri ale Ordonanței, să nu ne trezim să mai avem nevoie de timp pentru adaptare”, le-a transmis Mihai Culeafă companiilor de electricitate și gaze naturale.

După cum am mai informat, zilele trecute au fost adoptate noile măsuri pentru plafonarea prețurilor și compensarea facturilor la energie electrică și gaze naturale, respectiv 80 bani/kWh pentru energie electrică și 31 bani/kWh pentru gaze, de la 1 februarie.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)



Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.