CE a adoptat o versiune revizuită a Comunicării privind definirea pieței în cazurile de concurență

CE a adoptat o versiune revizuită a Comunicării privind definirea pieței în cazurile de concurență

Telex » Știri 9 februarie, 10:09  

Comisia Europeană (CE) a adoptat o comunicare revizuită privind definirea pieței, care implică identificarea limitelor concurenței dintre întreprinderi atunci când se evaluează concentrările economice și majoritatea cazurilor antitrust, se arată într-un comunicat al Executivului comunitar, citat de Agerpres. Comunicarea revizuită aliniază orientările Comisiei la noile realități ale pieței, precum și la evoluțiile practicii decizionale a Comisiei și la jurisprudența UE. Comunicarea va spori transparența și securitatea juridică pentru întreprinderi, va facilita respectarea legii și va contribui la o aplicare mai eficientă a normelor în materie de concurență.

De la adoptarea, în 1997, a Comunicării privind definirea pieței, comunicarea publicată joi este prima care aduce o revizuire. Aceasta reflectă evoluțiile semnificative din anii care s-au scurs, în special gradul ridicat de digitalizare și noile modalități de a oferi bunuri și servicii, precum și natura interconectată a schimburilor comerciale. Orientările revizuite sunt rezultatul unui proces de revizuire aprofundat și cuprinzător, lansat în aprilie 2020, care a implicat colectarea de feedback de la părțile interesate atât în etapa de evaluare, cât și în contextul consultării publice referitoare la proiectul de text.

Acestea reflectă orientările privind politicile din comunicarea Comisiei intitulată "O politică în domeniul concurenței adaptată noilor provocări" din noiembrie 2021. Revizuirea comunicării este un element central pentru ambiția Comisiei de a oferi transparență și previzibilitate în asigurarea respectării legislației în materie de concurență, inclusiv prin orientări, în toate sectoarele și la nivel sectorial, inclusiv pentru sectoarele strategice.

Comunicarea revizuită privind definirea pieței oferă orientări extinse și actualizate cu privire la abordarea urmată de Comisie pentru definirea pieței. Comunicarea este o compilație și o adaptare la circumstanțele moderne a principiilor, metodologiei, jurisprudenței și bunelor practici aplicate pentru definirea piețelor în cazurile antitrust și în cazurile de concentrări economice. În special, comunicarea revizuită include următoarele elemente-cheie: orientări mai accesibile datorită unei structuri detaliate și unor exemple concrete, care ilustrează aplicarea în practică a conceptelor de definire a pieței, o descriere a principiilor generale pentru definirea pieței și recunoașterea importanței pentru definirea pieței a parametrilor care nu sunt legați de prețuri, printre care inovarea, calitatea, aprovizionarea sigură și durabilitatea.

De asemenea, sunt orientări specifice privind aplicarea conceptelor de definire a pieței în circumstanțe specifice, printre care: piețele digitale, cum ar fi în cazul piețelor multilaterale și al "ecosistemelor digitale" (de exemplu, produsele construite în jurul unui sistem de operare mobil) și sectoarele cu un grad ridicat de inovare, în care întreprinderile concurează în domeniul inovării, inclusiv prin dezvoltarea de noi produse.

Sunt incluse clarificări privind evaluările dinamice și prospective, în special pe piețele care fac obiectul unor tranziții structurale, cum ar fi schimbări tehnologice sau de reglementare, orientări mai detaliate privind definirea pieței geografice, axate pe factorii care pot justifica definirea piețelor ca fiind globale, la nivelul SEE, naționale sau locale, precum și privind rolul importurilor atunci când se definește piața geografică relevantă.

În plus, sunt incluse clarificări referitoare la diverse tehnici cantitative utilizate la definirea piețelor, cum ar fi testul SSNIP ("small but significant and non-transitory increase in price" - creșterea ușoară, dar semnificativă și netranzitorie a prețurilor), orientări privind indicatorii alternativi relevanți pentru calcularea cotelor de piață, cum ar fi cotele bazate pe vânzări sau pe capacitate ori cotele bazate pe indicatori de utilizare, de exemplu numărul de utilizatori (activi) sau de accesări ale site-urilor web și o imagine de ansamblu cuprinzătoare a diferitelor surse de dovezi și a forței lor probante pentru analizele de definire a pieței.

Comunicarea reamintește faptul că definirea pieței constituie o etapă intermediară a evaluării generale a concurenței. Aceasta analizează toate constrângerile relevante ale întreprinderii (întreprinderilor) implicată/(e) pe piețele produsului sau geografice relevante, analiză care poate include o evaluare a barierelor la intrare sau în calea extinderii, a impactului economiilor de scară (inclusiv cele care decurg din activități din afara pieței) sau a efectele rețelelor, a accesului la active și mijloace de producție, precum și a diferențierii produselor.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)



Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.