Cheltuielile românilor pentru vacanțe în străinătate și turism de afaceri vor depăși 11 miliarde de euro, în 2025

Cheltuielile românilor pentru vacanțe în străinătate și turism de afaceri vor depăși 11 miliarde de euro, în 2025

Numărul 29-30, 30 iul. - 12 aug. 2025  »  Roza vânturilor

Românii au cheltuit, în primele patru luni din 2025, peste trei miliarde de euro în călătorii externe, cu 15% mai mult decât în aceeași perioadă din 2024, și există potențial să depășească un nivel-record de 11 miliarde de euro în tot anul, potrivit unei analize se specialitate, bazată pe datele Băncii Naționale a României (BNR). Datele Colliers, citate de Agerpres, arată că și turismul intern este pe un trend ascendent: numărul de nopți petrecute în hoteluri și alte unități de cazare a crescut cu 1%, iar dacă această tendință continuă, 2025 ar putea deveni cel mai bun an pentru turismul local din ultimele trei decenii, depășind recordul din 2024.

Dacă ritmul actual se menține, cheltuielile românilor pentru vacanțe în străinătate și turism de afaceri vor depăși 11 miliarde de euro până la finalul anului - un nou record, după cele 9,6 miliarde de euro din 2024, cele 8,6 miliarde de euro, în 2023, și 5,4 miliarde de euro, în 2019, înainte de pandemie.

În 2024, românii au cheltuit cele mai mari sume în Germania și Italia - fiecare cu peste un miliard de euro, conform datelor Eurostat privind balanța de plăți la capitolul călătorii. Pe următoarele locuri se află Țările de Jos (aproape 700 de milioane de euro), Spania și Franța (aproximativ 600 de milioane de euro, fiecare).

„Ne aflăm într-un moment de transformare, în care românii nu doar că își doresc să călătorească mai mult, ci își schimbă complet comportamentul în vacanță, devenind consumatori activi, care cumpără, descoperă locuri noi și investesc în experiențe. Vedem această tendință și în turismul intern, unde, în primele patru luni din 2024, românii au petrecut peste 5 milioane de nopți în unități de cazare - o continuare a recordului atins în 2023, cel mai bun an din ultimele trei decenii. Acest nou tip de comportament transformă centrele comerciale din orașele turistice în adevărate zone de lifestyle, iar investitorii imobiliari încep să mizeze tot mai mult pe sinergia dintre retail, turism și experiență”, susține Liana Dumitru, director Retail Agency la Colliers.

Potrivit sursei citate, tendința că retailul de destinație se dezvoltă tot mai mult se vede clar și în România, în special în orașele cu centru istoric, zone pietonale sau promenade recent reamenajate. Exemple precum Piața Sfatului din Brașov, Piața Unirii din Oradea sau centrul istoric din Sibiu arată că traficul turistic generează constant cerere pentru branduri internaționale, restaurante tematice și magazine concept, un loc unde brandurile își spun povestea și creează un univers în jurul produselor, adesea combinând modă, artă, design și oferind o experiență unică.

În viziunea consultanților Colliers, cele mai mari oportunități de creștere provin din proiectele de regenerare urbană, care aduc împreună retailul, turismul și cultura.

Estimările specialiștilor relevă că, în 2025, ar putea fi livrați peste 190.000 de metri pătrați de spații comerciale moderne în România, ce includ proiectele finalizate în prima jumătate a anului. „O mare parte dintre acestea se află în orașe turistice, ceea ce reflectă o creștere de cel puțin 10% față de anul precedent. Tot mai mulți dezvoltatori integrează în noile proiecte zone pietonale dedicate vizitatorilor, cu restaurante, cafenele, spații culturale și magazine de branduri artizanale, adaptate cererii pentru experiențe locale autentice”, se menționează în analiza de specialitate.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.