Curtea de Conturi a efectuat 949 de misiuni de audit de conformitate cu privire la gestionarea resurselor în perioada stării de urgenţă

Curtea de Conturi a efectuat 949 de misiuni de audit de conformitate cu privire la gestionarea resurselor în perioada stării de urgență

Telex » Știri 20 noiembrie, 9:10  

Curtea de Conturi a efectuat 949 de misiuni de audit de conformitate cu privire la gestionarea resurselor în perioada stării de urgență, fiind identificate peste 800 de cazuri de abateri de la legalitate sau nereguli, a declarat Cristina Breden, director în Direcția de control al achizițiilor publice, elaborare a metodologiei în acest domeniu și pregătire a personalului de specialitate la Curtea de Conturi. „În ceea ce privește cheltuirea banilor publici în perioada pandemiei, doresc să menționez de la bun început că noi deținem informații referitor la utilizarea fondurilor publice strict referitor la perioada stării de urgență. Pentru că, după cum știți, în mod special în domenii care reprezintă entități publice care au calitate de autoritate contractantă controalele Curții de Conturi sunt ulterioare, se referă la exerciții bugetare încheiate astfel că noi din anul 2020 am făcut verificarea exercițiului bugetar al anului 2019. Însă, deoarece Parlamentul României a solicitat Curții de Conturi prin Hotărârea 4 din 16 aprilie 2020 ca în termen de 60 de zile de la încetarea stării de urgență care a avut loc în perioada 16 martie - 15 mai să efectuăm un control al modului de gestionare a resurselor publice în perioada stării de urgență, au fost efectuate 949 de misiuni de audit de conformitate la tot atâtea entități publice cu privire la strict modul în care acestea au utilizat fondurile publice în perioada stării de urgență, care a fost marcată de o serie acte normative începând de la cele două decrete ale președintelui României privind instituirea, respectiv prelungirea stării de urgență, precum și ordonanțele militare, hotărâri de guvern, ordonanțe de urgență care s-au succedat într-un ritm extrem de rapid”, a spus Cristina Breden, la dezbaterea online „Banii publici în pandemie și planurile bugetare pentru 2021”. Ea a menționat că au fost verificați 412 ordonatori principali de credite, 55 de ordonatori secundari de credite, 454 de ordonatori terțiari de credite, 8 companii naționale și 9 societăți naționale, 8 societăți comerciale și o singură regie autonomă.

„În perioada stării de urgență s-a constatat că fondurile publice destinate combaterii infecției cu Covid au fost de circa 5 miliarde de lei. Cea mai mare pondere, 3,7 miliarde de lei, au reprezentat-o fondurile utilizate pentru plata indemnizațiilor acordate pe perioada suspendării contractelor individuale de muncă din inițiativa angajatorului. 13,12%, 662 de milioane de lei au reprezentat indemnizații acordate altor categorii de personal. La acestea se adaugă donații și sponsorizări din care cele mai multe au fost primite de administrația publică locală. Urmare a acestor acțiuni de verificare au fost identificate peste 800 de cazuri de abateri de la legalitate sau nereguli, erori, din care cele mai multe au fost în legătură cu calitatea gestiunii economico-financiare 382, 200 de cazuri cu privire la exactitatea și realitatea datelor reflectate în situațiile financiare și doar 147 de cazuri în ceea ce privește achizițiile publice”, a afirmat Cristina Breden.

Ea a declarat că impactul financiar al constatărilor a fost de 647.000 de lei venituri suplimentare, 38 de milioane de lei prejudicii, din care aproape 90% au afectat bugetul de stat, de asemenea 659 de milioane de lei valoarea abaterilor cu caracter financiar-contabil. Acestea nu au generat nici venituri, nici prejudicii, fiind doar abateri cu caracter financiar-contabil.

„Obținerea unui tablou complet referitor la modul de utilizare a fondurilor publice în perioada pandemiei care a afectat cea mai mare partea anului 2020 o vom obține abia la sfârșitul anului următor când se va termina verificarea execuției bugetare a acestui an și se vor verifica toate cheltuielile la entitățile care intră în programul de activitate pe perioada anului 2020. Astfel că nu aș putea să vă ofer o concluzie la această dată referitor la modul de respectare a prevederilor legale în perioada pandemiei. Doar în starea de urgență care s-a întins pe doar două luni de zile”, a spus Cristina Breden.

Reprezentantul Curții de Conturi a precizat că principalele constatări atât în administrația publică centrală, cât și în cea locală, se pot găsi în raportul care a fost întocmit de instituție și care este postat încă din luna august pe pagina sa de internet. În ceea ce privește concluzia generală a acestui raport referitor la administrația publică centrală, este aceea că Guvernul, cel puțin în perioada stării de urgență, a acționat rapid și a luat din timp măsuri pentru limitarea răspândirii coronavirusului, astfel că declararea stării de urgență a făcut ca numărul de cazuri în România, în perioada respectivă, să fie unul destul de scăzut comparativ cu cel din alte state europene, iar sistemul de sănătate la vremea respectivă a fost în măsură să facă față îmbolnăvirilor.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)

Comentariile vor fi publicate doar după validarea acestora de către moderator. Nu vor fi publicate comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau la ură, precum și acuzații fără acoperire. Vă mulțumim!


Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.