Evaluare
Numărul 7, 10-16 mai 2016 » La început a fost cuvântul...
Ce nu se „evaluează” în zilele noastre? Aproape totul, de la pregătirea elevilor până la modul în care demnitarii (parlamentari, miniștri, prefecți, primari etc.) își îndeplinesc mandatul. Din pricina ariei largi de persoane și activități supuse evaluării, cuvântul cu pricina are o circulație deosebită în primul rând în mijloacele de comunicare în masă. De aici, numărul relativ mare de utilizări inadecvate (să-i zicem doar așa). Bunăoară, cel mai des întâlnim sintagma „test de evaluare”. Or, această formulă este un pleonasm... curat. Testul, precum proba, examenul, include obligatoriu și evaluare, adică acțiunea de a verifica modul în care, sub aspect valoric, cantitativ, se înfățișează un fenomen, un proces, un individ în raport cu anumite criterii.
În strânsă legătură cu eroarea pe care o semnalăm se află diverse alte formulări (desprinse din presa cotidiană): „Studiul supus atenției cititorului constituie un demers care are ca tentativă un scop precis, acela de a încerca rezistența la șocuri emoționale și sentimentele cele mai puternice”. În afară de exprimarea oarecum prețioasă (în sens de prețiozitate, și nu de prețios), fraza citată păcătuiește prin cumularea a nu mai puțin de trei formulări cu iz pleonastic. Orice „tentativă” este, evident, un „demers”, la fel, orice „încercare” reprezintă o „tentativă”, iar sentimentele includ și „șocurile emoționale”.
În consecință, notațiile noastre sunt un „demers” menit să ne scutească, pe cât posibil, de „șocuri emoționale”, întrucât nimic nu s-ar cuveni să fie – ca să spunem așa – „mai normal” decât o vorbire și scriere corecte în limba maternă. Pentru că – nu-i așa – corectitudinea în exprimare este produsul direct al unei gândiri corecte. Aici nu-și mai au locul dilemele: corect nu are decât un singur „oponent”: „incorect”. (T.B.)
Susținere financiară suplimentară pentru protejarea „Tezaurului Uman Viu”
ArtSafari: cinci expoziții de excepție cu opere ale marilor artiști plastici români
Istoria Teatrului, o „scenă” pentru eternitate
Cartea pentru copii, de la „Cenușăreasă” la podiumul premianților
Monumentele istorice, comori pentru eternitate
La MNAR, filmul de artă este la el acasă
România devine un hub cultural-artistic atestat și de un important festival cinematografic
Lectura, ca mod de viață atestat și de o stație de metrou