Incubatoarele de afaceri. Oportunități și facilități fiscale
Numărul 29, 18-24 octombrie 2016 » Expertiza și auditul afacerilor
Termeni-cheie: afaceri de tip start-up, sectorul IMM, incubatoare de afaceri, rezidenți ai incubatoarelor de afaceri
Clasificare JEL: H20, H25, M13
Este bine cunoscut faptul că IMM-urile au cea mai importantă contribuție la formarea PIB-ului. În România, întreprinderile mici și mijlocii au generat în anul 2015 peste 60% din locurile de muncă de la nivelul întreprinderilor și aproximativ 100,8 miliarde lei din valoarea adăugată brută la costul factorilor de producție din economie. Conform unor analize detaliate, întreprinderile mici și mijlocii realizează 28% (34,4 miliarde lei) din totalul exporturilor directe din România și peste 59% (48,5 miliarde lei) din cifra de afaceri în rândul tuturor întreprinderilor.
Dacă ar fi să facem o paralelă cu Uniunea Europeană, în România, numărul mediu de întreprinderi mici și mijlocii la 1.000 de locuitori este de doar 25, în timp ce media europeană este de 43. Statisticile duc la concluzia că dezvoltarea acestui sector în țara noastră este foarte importantă pentru viitor.
Antreprenoriatul are o distribuție relativ echilibrată pe vârste în România. Din fiecare 100 de societăți cu asociat unic, 25 aparțin tinerilor cu vârsta de până la 35 de ani, 33 – antreprenorilor care au între 36 și 45 de ani, 22 – celor cu vârsta între 46 și 55 de ani și 20 – persoanelor care au peste 56 de ani. Totuși, considerăm că la nivelul societăților cu acționar unic se regăsesc în principal companii mici, la început de drum, care, pentru a pătrunde pe piață și a se dezvolta, trebuie să pună un accent deosebit pe inovare.
Pe lângă impedimentul reprezentat de lipsa posibilităților de finanțare, societățile de tip start-up se confruntă și cu lipsa unui suport tehnic permanent din partea unor specialiști care să fie alături de tinerii antreprenori în desfășurarea incipientă a businessului. Din acest motiv incubatoarele de afaceri reprezintă un sprijin, venind în ajutorul start-upurilor cu soluții.
Pe o piață competitivă și în continuă dezvoltare, o prioritate la nivelul Uniunii Europene, dar și o componentă esențială a strategiei naționale o constituie sprijinirea dezvoltării mediului de afaceri. Din acest motiv considerăm că este nevoie de un cadru legislativ adecvat și stimulativ pentru persoanele care investesc în sectorul întreprinderilor mici și mijlocii în România. În acest sens, suntem de părere că Legea nr. 102/2016 privind incubatoarele de afaceri, publicată în Monitorul Oficial nr. 393 din 23 mai 2016, vine în sprijinul tinerilor antreprenori în realizarea ideilor lor și totodată creează un mediu prielnic pentru investitorii care doresc să dezvolte un centru de business care să devină suport pentru idei inovatoare. Din punctul nostru de vedere, această lege este o urmare benefică a Legii nr. 120/2015 privind stimularea investitorilor individuali-business angels și sperăm să apară noi reglementări în această direcție în viitorul apropiat.
Dintr-un studiu realizat de EY România privind afacerile de tip start-up din țara noastră (EY România, 2016) reiese că, pentru antreprenori, principalele impedimente în începerea și dezvoltarea unei afaceri sunt, în ordine, nivelul birocrației, accesul la finanțare, educația precară (financiară, economică și juridică) și fiscalitatea. Astfel, antreprenorii de start-up indică aspecte care stau în sfera de decizie a statului ca fiind cel mai mare obstacol pentru dezvoltarea antreprenorială. În ceea ce privește fiscalitatea, principalele probleme amintite sunt impozitele asociate forței de muncă, impredictibilitatea legislației și inconsecvența autorităților din domeniu. Totuși, putem spune că Legea nr. 102/2016 vine să rezolve o parte dintre aceste probleme, pentru că odată cu formarea incubatoarelor de afaceri putem vorbi despre suport financiar, economic și juridic permanent pentru antreprenori, precum și despre posibilitatea accesării de fonduri naționale și europene pentru dezvoltarea afacerilor.
Din același studiu rezultă ca unele dintre cele mai importante activități de sprijinire a antreprenorilor organizate de asociații specializate care sunt accesate de aceștia sunt întâlnirile și workshopurile. Cluburile, huburile și apartenența la o asociație cu specific antreprenorial au fost accesate într-o mai mică măsură, la fel ca incubatoarele și acceleratoarele de afaceri. Cu toate acestea, workshopurile pot fi organizate ușor în cadrul incubatoarelor de afaceri, deci dezvoltarea acestora din urmă este necesară.
Mulți antreprenori înțeleg importanța construirii de relații pentru succesul antreprenorial. Același studiu arată că 64% dintre respondenți participă la cel puțin un eveniment de networking în medie într-o săptămână, față de 29% dintre aceștia, care nu participă la niciun astfel de eveniment. Indiferent că este vorba despre construirea de parteneriate de business, de vânzări și marketing sau de identificarea de furnizori de servicii pentru start-upuri ori de mentori care să inspire, dezvoltarea de relații de business este vitală pentru creșterea afacerii.
Conform definiției, incubatorul de afaceri este o structură de sprijin al afacerilor, organizată în infrastructura incubatorului de afaceri într-un spațiu adecvat, în care sunt localizați rezidenții incubatorului, gestionată de un administrator, care urmărește crearea unui mediu favorabil, sustenabil pentru întreprinderile mici și mijlocii nou-înființate, stimulându-le potențialul de dezvoltare și de viabilitate, ajutându-le să se dezvolte în perioada de început, prin asigurarea unor facilitați comune și a suportului managerial necesar. Rezident al unui astfel de centru poate fi orice operator economic, întreprindere mică sau mijlocie, persoană juridică română și/sau străină, care funcționează conform legii și desfășoară activități economice în interiorul incubatorului de afaceri, beneficiind de acest statut pentru o perioadă de până la trei ani.
- consilierea managerială și cooperarea constantă a companiilor rezidente;
- acces la servicii de formare profesională pentru nevoile actuale și viitoare ale pieței;
- servicii profesionale juridice și de contabilitate;
- cumpărare colectivă de servicii și produse;
- acces la fonduri nonguvernamentale pentru dezvoltarea economică;
- acces la surse de finanțare, investiții și capital de lucru;
- contacte cu investitori individuali, fonduri cu capital de risc;
- transferul și comercializarea de tehnologie, precum și contacte cu universități și institute de cercetare și dezvoltare;
- servicii privind internaționalizarea întreprinderilor mici și mijlocii;
- servicii privind managementul general al spațiului incubatorului de afaceri;
- alte servicii.
➔ Incubatoarele de afaceri
Astfel, incubatoarele de afaceri sunt, conform prevederilor Legii nr. 102/2016, structuri pentru sprijinirea afacerilor care urmăresc în permanență crearea unui mediu favorabil și sustenabil pentru IMM-urile nou-înființate. În acest fel, întreprinderilor le va fi stimulat potențialul de creștere și viabilitate, ajutându-le să se dezvolte în perioada de început, prin asigurarea unor facilități comune și a suportului managerial necesar. Fondatorii unor astfel de structuri pot să fie atât persoane juridice de drept privat, cât și autorități publice locale, instituții/consorții de instituții de învățământ superior, institute, centre și stațiuni de cercetare-dezvoltare și camere de comerț.
- incubator de afaceri cu portofoliu mixt (vizează IMM-urile cu potențial de creștere dintr-o gamă largă de sectoare);
- incubator de afaceri tehnologic (vizează IMM-urile cu potențial de creștere tehnologic);
- incubator de afaceri academic (vizează IMM-urile a căror activitate rezidă în aplicarea sau folosirea rezultatelor activității de cercetare-dezvoltare din cadrul unei universități ori al unui institut de cercetare sau dezvoltă inițiativa antreprenorială din mediul universitar, având ca obiectiv reținerea tinerilor în comunitate și comercializarea tehnologiilor elaborate și dezvoltate de studenți sau de facultate);
- agroincubator de afaceri (vizează IMM-urile sau societățile agricole);
- incubator de afaceri social (folosește spiritul antreprenorial și inovația pentru a crea impact social);
- incubator specific unui sector (oferă toată gama de servicii necesare celor care au o idee fezabilă, aplicabilă într-un anumit sector, expresie a potențialului endogen existent în acel teritoriu);
- incubator virtual (oferă servicii de incubare prin internet, sub forma portalurilor de afaceri);
- incubator pentru activități nonagricole în mediul rural.
După cum se poate observa, există o gamă largă de tipologii de incubatoare de afaceri. Salutăm accentul care se pune pe domeniul agricol, un domeniu uitat parcă în ultima perioadă în România. Sperăm că prin aceste centre va exista o atractivitate mai mare pentru tineri de a se implica în acest domeniu, mai ales în contextul modificărilor aduse la Legea nr. 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare, prin care s-a creat obligativitatea ca 51% din produsele alimentare din supermarketuri să fie românești. Din punctul nostru de vedere, acest cadru legislativ nou reprezintă o oportunitate pentru toți cei care doresc să își deschidă un business în agricultură, având acum și o piață de desfacere relativ mare.
➔ Facilități fiscale
- scutirea de la plata impozitului pe teren, corespunzător terenului aferent incubatorului de afaceri, cu aprobarea autorităților locale;
- scutirea de la plata impozitului pe clădiri, corespunzător clădirilor care fac parte din incubatorul de afaceri, cu aprobarea autorităților locale;
- scutiri de la plata oricăror taxe datorate pentru eliberarea certificatelor de urbanism, autorizațiilor de construire și/sau desființare de construcții pentru terenurile și clădirile aferente incubatorului de afaceri, cu aprobarea autorităților locale.
Toate aceste facilități trebuie inițiate de autoritățile publice locale, în limitele bugetului alocat anual. De asemenea, pentru a încuraja dezvoltarea unor astfel de centre de afaceri pot fi acordate și alte facilități, potrivit legislației în vigoare, de către autoritățile aflate sub jurisdicția Administrației Publice.
➔ Precizări suplimentare și concluzii
Părerea noastră este că Legea nr. 102/2016 era absolut necesară pentru dezvoltarea domeniului start-upurilor în România. Cu toate acestea, mai trebuie realizate multe lucruri până când antreprenorii români vor putea concura de la egal la egal cu cei străini. Chiar dacă numărul lor este în creștere, incubatoarele de afaceri nu oferă, de obicei, oportunități de finanțare, de aceea următorul pas ar trebui făcut în direcția sprijinului financiar.
În momentul de față, finanțarea incubatoarelor de afaceri se poate face din fonduri private, din fonduri publice ale bugetelor consiliilor locale sau județene, în limita sumelor aprobate cu această destinație, sau din fonduri externe nerambursabile. Totuși, considerăm că trebuie acordate anumite facilități la accesarea unor astfel de fonduri pentru societățile care se încadrează și dobândesc statutul de incubator de afaceri. Crearea unor fonduri speciale pe plan național dedicate unor astfel de structuri ar fi de dorit pentru că de la incubatoare finanțarea va putea fi direcționată ușor către rezidenții acestora.
Menționăm aici și programul START 2016, gestionat de Direcția Politici Antreprenoriale din subordinea Ministerului Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri, prin care IMM-urile pot accesa maximum 120.000 lei (circa 26.000 euro, la cursul actual), reprezentând cel mult 90% din investiția totală pe care trebuie să o realizeze în cadrul programului. Antreprenorul trebuie să participe cu restul de minimum 10% din investiție. Astfel, la un ajutor nerambursabil maxim, antreprenorul beneficiar va trebui să vină cu o contribuție proprie de 13.300 lei (circa 2.900 euro), pentru ca valoarea totală a investiției să ajungă la 133.300 lei. Programul pentru dezvoltarea abilităților antreprenoriale în rândul tinerilor și facilitarea accesului acestora la finanțare START va funcționa și în anul 2016, cu un buget total de 17 milioane lei. Guvernul estimează că va ajuta cel puțin 144 de start-upuri cu acești bani în anul în curs.
În concluzie, putem spune că Legea nr. 102/ 2016 privind incubatoarele de afaceri deschide noi perspective în sectorul întreprinderilor mici și mijlocii și apropie legislația românească de noile cerințe europene în domeniu. Sperăm ca acesta să fie punctul de plecare și pentru alte inițiative legislative.
- EY România (2016), Barometrul afacerilor de tip start-up din România, disponibil la adresa www.eyromania.ro
- Legea nr. 102/2016 privind incubatoarele de afaceri, publicată în Monitorul Oficial nr. 393/23.05.2016.
Sub egida UNESCO, valorile culturii româneşti se bucură în lume de o tot mai largă recunoaştere
Capodopere ale lui Picasso şi Dali strălucesc pe firmamentul cultural românesc
Radiodifuziunea Română la a 95-a aniversare; un serviciu public pentru milioane de ascultători
Un Barometru „oglindă” al dinamicii consumului cultural
Bani pentru cultură, generatori de valoare adăugată la scară locală şi naţională
Săptămâna Teatrului Tânăr, o probă de „anduranţă” a tradiţiei şi inovaţiei artistice
KINOdiseea de la Bucureşti, o „călătorie” fascinantă în lumea filmului
Festivalul „George Enescu”, un brand naţional consacrat absolut la scară mondială