Informare și comunicare
Numărul 29-30, 11-24 aug. 2021 » La început a fost cuvântul...
Într-o enumerare a surselor de cunoaștere, o publicație săptămânală bucureșteană a inclus următoarele, atribuindu-le înțelesuri diferite: „datele”, „informațiile”, „sinteze statistice”, „veștile”, „știrile”, „elementele faptice”, „documentarele”. S-a precizat că sunt și alte noțiuni referitoare la modalitățile de comunicare prin presă, corespondență oficială, acte normative, lucrări științifice, dicționare etc. Observăm lesne din toate acestea că avem de-a face ori cu sinonime ori cu termeni prezentați separat, „de sine stătător”, în condițiile în care între ei există relația dintre parte și întreg.
Oare ce deosebește „o informație” de „o știre”? Sau, în cazul noțiunilor de „informație” și „documentar”, nu avem de-a face cu un termen mai cuprinzător și cu un element component al acestuia? O remarcă asemănătoare se justifică și în legătură cu raportul dintre „știre” și „veste”; ca, de altfel, și cu alți termeni enumerați de respectiva publicație. O temă subsecventă vizează și derivatele noțiunii de „informație”, cum ar fi, de exemplu „a informatiza”, „informațional”, „informatică”, fără să mai vorbim despre englezescul „infotainment” (emisiune care combină informația cu divertismentul).
Tocmai pentru că trăim în epoca în care „informația”, în cele mai diferite ipostaze, domină spațiul public, folosirea corectă, atât sub aspect lingvistic, cât și din punct de vedere logic, a acestei noțiuni extrem de vaste, impune cunoașterea aprofundată a specificității fiecărui element component și derivat. În caz contrar, apar și proliferează confuzii care sunt opusul până și conceptului de om… „informat”. (T.B.)
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Actuala „ofensivă” a cărții înregistrează noi victorii pe „frontul” lecturilor de calitate
Susținere financiară suplimentară pentru protejarea „Tezaurului Uman Viu”
ArtSafari: cinci expoziții de excepție cu opere ale marilor artiști plastici români
Istoria Teatrului, o „scenă” pentru eternitate
Cartea pentru copii, de la „Cenușăreasă” la podiumul premianților
Monumentele istorice, comori pentru eternitate
La MNAR, filmul de artă este la el acasă
România devine un hub cultural-artistic atestat și de un important festival cinematografic