Legislație comentată

Legislație comentată

Numărul 42, 7-13 nov. 2017  »  Curier legislativ

CECCAR
Conf. univ. dr. Radu Ciobanu

Sursa: Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 2.379/2017 pentru modificarea și completarea Precizărilor privind structura codurilor IBAN aferente conturilor de cheltuieli și venituri bugetare, precum și conturilor de disponibilități deschise la unitățile Trezoreriei Statului, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 1.271/2004, publicat în Monitorul Oficial nr. 730/11.09.2017.

Prin acest act normativ s-a introdus, printre altele, codificarea conturilor de taxă pe valoarea adăugată, la nivelul Trezoreriei Statului, în conformitate cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA. 

Sursa: Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 2.670/2017 pentru aprobarea Normelor tehnice privind autorizarea pentru amânarea plății taxelor la import datorate în legătură cu două sau mai multe operațiuni vamale, publicat în Monitorul Oficial nr. 744/15.09.2017

Prin acest ordin se aprobă Normele tehnice privind autorizarea pentru amânarea plății taxelor la import datorate în legătură cu două sau mai multe operațiuni vamale, care menționează faptul că autorizația pentru amânarea plății taxelor la import se acordă la cerere, în condițiile și în perioada prevăzute la art. 110-111 din Codul vamal al Uniunii, solicitanților care sunt titulari ai unei autorizații pentru utilizarea garanției globale emisă în temeiul art. 95 din Codul vamal al Uniunii, cu valabilitate geografică în România.

Formularea cererilor și emiterea autorizațiilor pentru amânarea plății taxelor la import, precum și gestionarea acestora se efectuează prin utilizarea Sistemului central de decizii vamale, dezvoltat la nivelul Uniunii Europene și pus la dispoziția operatorilor economici și a autorităților vamale din statele membre de către Comisia Europeană în conformitate cu dispozițiile Deciziei de punere în aplicare (UE) 2016/578 de stabilire a programului de lucru referitor la dezvoltarea şi instalarea sistemelor electronice prevăzute în Codul vamal al Uniunii. 

Sursa: Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 2.376/2017 pentru aprobarea Procedurii privind aplicarea scutirii de taxă pe valoarea adăugată, prevăzută la art. 294 alin. (1) lit. p) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicat în Monitorul Oficial nr. 745/15.09.2017

Prin acest ordin se aprobă Procedura privind aplicarea scutirii de taxă pe valoarea adăugată, prevăzută la art. 294 alin. (1) lit. p) din Codul fiscal, potrivit căruia sunt scutite de TVA livrările de bunuri către organismele recunoscute care transportă sau expediază aceste bunuri în afara Uniunii Europene, ca parte a activităților umanitare, caritabile sau educative desfășurate în afara UE. Totodată, scutirea se aplică persoanelor care nu sunt înregistrate în scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal, prin restituirea taxei pe valoarea adăugată, în condițiile prevăzute de această procedură. Persoanele prevăzute la art. 294 alin. (1) lit. p) din Codul fiscal, înregistrate în scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal, își exercită dreptul de deducere pentru achizițiile de bunuri care beneficiază de scutirea de taxă cu drept de deducere prin decontul de taxă prevăzut la art. 323 din Codul fiscal. 

Sursa: Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 2.372/2017 pentru aprobarea modelului, conținutului, precum și a instrucțiunilor de completare a formularului (700) „Declarație pentru înregistrarea/modificarea categoriilor de obligații fiscale declarative înscrise în vectorul fiscal”, cod 14.13.01.10.01, publicat în Monitorul Oficial nr. 747/18.09.2017

Acest act normativ menționează că Declarația pentru înregistrarea/modificarea categoriilor de obligații fiscale declarative înscrise în vectorul fiscal se completează și se depune ori de câte ori contribuabilii/plătitorii solicită, ulterior înregistrării fiscale, înregistrarea în vectorul fiscal a unor noi categorii de obligații fiscale sau modificarea categoriilor de obligații fiscale declarative înscrise inițial în vectorul fiscal.

Formularul se depune exclusiv prin mijloace electronice de transmitere la distanță, prin intermediul Sistemului electronic național, la termenele stabilite de legislația în vigoare. Declarația se depune prin accesarea site-ului www.e-guvernare.ro, în condițiile prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 1.085/2003 pentru aplicarea unor prevederi ale Legii nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenței în exercitarea demnităților publice, a funcțiilor publice și în mediul de afaceri, prevenirea și sancționarea corupției, referitoare la implementarea Sistemului electronic național, cu modificările și completările ulterioare. 

Sursa: Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 2.426/2017 pentru completarea Normelor metodologice privind execuția bugetelor de venituri și cheltuieli ale instituțiilor publice autonome, instituțiilor publice finanțate integral sau parțial din venituri proprii și activităților finanțate integral din venituri proprii, inclusiv a bugetelor creditelor interne, bugetelor creditelor externe, bugetelor fondurilor externe nerambursabile, bugetelor fondului de risc și bugetelor privind activitatea de privatizare, gestionate de instituțiile publice, indiferent de modalitatea de organizare și finanțare a acestora, aprobate prin Ordinul ministrului delegat pentru buget nr. 720/2014, publicat în Monitorul Oficial nr. 749/19.09.2017

Potrivit acestui ordin, instituțiile publice înregistrate în scopuri de TVA potrivit art. 316 din Codul fiscal gestionează sumele aferente activităților economice pentru care sunt astfel înregistrate potrivit următoarei proceduri:

a) sumele reprezentând contravaloarea bunurilor livrate și serviciilor prestate, exclusiv contravaloarea TVA, se încasează în următoarele conturi de disponibilități:
  • 50.22.01 „Disponibil al instituțiilor publice din sectorul buget de stat aferent activităților economice desfășurate”;
  • 50.22.02 „Disponibil al instituțiilor publice din sectorul asigurărilor sociale de stat aferent activităților economice desfășurate”;
  • 50.22.03 „Disponibil al instituțiilor publice din sectorul asigurărilor pentru șomaj aferent activităților economice desfășurate”;
  • 50.22.04 „Disponibil al instituțiilor publice din sectorul FNUASS aferent activităților economice desfășurate”;
  • 50.22.05 „Disponibil al instituțiilor publice din sectorul bugetelor locale aferent activităților economice desfășurate”, deschise pe codurile de identificare fiscală atribuite în calitate de plătitor de TVA;
b) sumele reprezentând contravaloarea TVA aferentă bunurilor livrate și serviciilor prestate se încasează în următoarele conturi de disponibilități:
  • 50.22.11 „Disponibil al instituțiilor publice din sectorul buget de stat aferent activităților economice desfășurate – contravaloare T.V.A.”;
  • 50.22.12 „Disponibil al instituțiilor publice din sectorul asigurărilor sociale de stat aferent activităților economice desfășurate – contravaloare T.V.A.”;
  • 50.22.13 „Disponibil al instituțiilor publice din sectorul asigurărilor pentru șomaj aferent activităților economice desfășurate – contravaloare T.V.A.”;
  • 50.22.14 „Disponibil al instituțiilor publice din sectorul FNUASS aferent activităților economice desfășurate – contravaloare T.V.A.”;
  • 50.22.15 „Disponibil al instituțiilor publice din sectorul bugetelor locale aferent activităților economice desfășurate – contravaloare T.V.A.”, deschise pe codurile de identificare fiscală atribuite în calitate de plătitor de TVA și ale căror coduri IBAN conțin șirul de caractere „TVA”.

Totodată, ordinul menționează că instituțiile publice înregistrate în scopuri de TVA potrivit art. 316 din Codul fiscal efectuează cheltuielile bugetare în limita bugetelor aprobate, inclusiv plata TVA datorată bugetului de stat și contravaloarea TVA aferentă achizițiilor de bunuri și servicii care se achită în conturile de TVA ale furnizorilor/prestatorilor, din conturile de cheltuieli bugetare corespunzătoare deschise pe codul de identificare fiscală atribuit pentru activitatea curentă a instituțiilor publice respective, în limita creditelor bugetare deschise în acest scop.

Sursa: Ordinul ministrului finanțelor publice şi viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale, administrației publice şi fondurilor europene, nr. 1.016/3.824/2017 privind modificarea Ordinului ministrului finanțelor publice și al viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale și administrației publice, nr. 4.031/2.067/2015 pentru aprobarea modelului și conținutului formularului 401 „Declarație informativă privind proprietățile imobiliare deținute de rezidenți ai altor state membre ale Uniunii Europene pe teritoriul României”, publicat în Monitorul Oficial nr. 752/20.09.2017

Conform ordinului, Declarația (401) se depune, în format electronic, de către organul fiscal local și cuprinde informații despre rezidenții din alte state membre ale UE care dețin proprietatea asupra bunurilor imobile din România. Declarația informativă se completează pe baza datelor și informațiilor cuprinse în declarațiile de impunere depuse de rezidenții din alte state membre ale UE, referitoare la bunurile imobile deținute de aceștia în România. Formularul se modifică în sensul introducerii în categoria „Proprietate” a posibilității de deținere cumulată de clădiri și terenuri. 

Sursa: Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 2.412/2017 pentru modificarea art. 18 din Normele metodologice pentru aplicarea de către Ministerul Finanțelor Publice a procedurilor privind stoparea/recuperarea ajutorului de stat sau de minimis, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 324/2016, publicat în Monitorul Oficial nr. 762/25.09.2017

Conform acestui ordin, deciziile de recuperare a ajutoarelor de stat se transmit, potrivit legii, organelor fiscale centrale care procedează la înregistrarea, încasarea şi recuperarea sumelor individualizate prin acestea, potrivit dispoziţiilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare. 

Sursa: Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 2.743/2017 pentru aprobarea modelului, conținutului și instrucțiunilor de completare ale formularului (086) „Notificare privind opțiunea de aplicare a mecanismului de plată defalcată a TVA”, publicat în Monitorul Oficial nr. 763/26.09.2017

Prin acest ordin se aprobă modelul, conţinutul şi instrucţiunile de completare ale formularului (086) „Notificare privind opțiunea de aplicare a mecanismului de plată defalcată a TVA”, prin intermediul căruia contribuabilii pot opta pentru aplicarea split TVA, reglementat de OG nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA, începând cu data de 1 octombrie 2017.

Conform ordonanței menţionate, persoanele care optează pentru sistemul de plată defalcată a taxei vor notifica organul fiscal competent pentru exercitarea opțiunii. În acest sens, se înființează Registrul persoanelor care aplică plata defalcată a TVA. Persoanele care au optat pentru acest sistem îl vor aplica începând cu ziua următoare celei în care au fost publicate în acest registru. Înscrierea în registru se face în maximum trei zile de la data la care depun notificarea.

Pentru contribuabilii care optează pentru plata defalcată a TVA de la 1 octombrie 2017 există facilități fiscale:
  • reducerea cu 5% a impozitului pe profit/pe veniturile microîntreprinderilor aferent trimestrului IV al anului fiscal 2017. Pentru plătitorii de impozit pe profit care au obligația de a declara și plăti impozit pe profit anual cu plăți anticipate, 5% se aplică la plata anticipată trimestrului IV al anului fiscal 2017. Pentru plătitorii care au obligația de a declara și plăti impozit pe profit anual, 5% se aplică la o pătrime din impozitul pe profit datorat pentru anul fiscal 2017. Pentru plătitorii de impozit pe profit reducerea se înscrie în mod distinct în declarația anuală de impozit pe profit;
  • anularea penalităților de întârziere aferente obligațiilor fiscale principale reprezentând TVA, restante la 30 septembrie 2017, inclusiv – în anumite condiții (stingerea obligațiilor principale și a dobânzilor stabilite prin decizii anterioare, plata TVA trimestrul IV, depunerea declarațiilor fiscale, notificarea organului fiscal până la 31 decembrie 2017).

Sursa: Legea nr. 196/2017 pentru modificarea art. 465 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial nr. 778/02.10.2017

Actul normativ are în vedere ca, de la 1 ianuarie 2018, terenurile amplasate în intravilan, înregistrate în registrul agricol la altă categorie de folosință decât cea de terenuri cu construcții, în suprafață de până la 400 m², să fie eliminate de la impozitare.

Sursa: Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 2.856/2017 privind stabilirea criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal în cazul înregistrării și anulării înregistrării în scopuri de taxă pe valoarea adăugată, pentru aprobarea Procedurii privind evaluarea riscului fiscal pentru persoanele impozabile care solicită înregistrarea în scopuri de taxă pe valoarea adăugată potrivit art. 316 alin. (1) lit. a) și c) și alin. (12) lit. e) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, pentru aprobarea Procedurii de înregistrare, la cerere, în scopuri de taxă pe valoarea adăugată potrivit art. 316 alin. (12) lit. e) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum și pentru aprobarea Procedurii de anulare, din oficiu, a înregistrării în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a persoanelor impozabile care prezintă risc fiscal ridicat potrivit art. 316 alin. (11) lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicat în Monitorul Oficial nr. 780/03.10.2017

Ordinul stabileşte criteriile pentru evaluarea riscului fiscal în cazul înregistrării și anulării înregistrării în scopuri de TVA. Reglementarea a apărut în urma modificărilor din cadrul Legii nr. 177/2017 privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 3/2017 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, care au înlocuit verificarea de către autoritățile fiscale a intenției și capacității de a desfășura operațiuni în sfera TVA cu evaluarea riscului fiscal al unui contribuabil.

Evaluarea riscului fiscal din perspectiva taxei pe valoarea adăugată se efectuează pentru:
– persoanele impozabile care solicită înregistrarea în scopuri de TVA, conform art. 316 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, în aceeași zi cu depunerea la oficiul registrului comerțului a cererii de înmatriculare în registrul comerțului;
– persoanele impozabile care, conform art. 316 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, doresc înregistrarea prin opțiune;
– persoanele impozabile care, conform art. 316 alin. (12) lit. e) din Codul fiscal, doresc înregistrarea după anularea din oficiu a înregistrării în scopuri de TVA potrivit art. 316 alin. (11) lit. h) din aceeaşi lege (reînregistrare prin opţiune).

Evaluarea riscului fiscal din perspectiva taxei pe valoarea adăugată se mai efectuează şi în cadrul procedurii de anulare din oficiu a înregistrării în scopuri de TVA, conform art. 316 alin. (11) lit. h) din Codul fiscal.

Conform ordinului există 15 criterii pentru evaluarea riscului fiscal în ceea ce privește înregistrarea în scopuri de TVA. Exemplificăm doar câteva dintre ele care presupun risc fiscal:
  • Sediu – în condițiile în care sediul societății este stabilit la sediul profesional al avocatului și este utilizat în baza unui contract de prestări servicii juridice sau sediul aparține unei persoane fizice, iar dreptul de utilizare se realizează în baza unui contract cu durata mai mică sau egală cu un an.
  • Insolvență/Faliment – istoric asociați/administratori/acționari – în cazul în care un asociat/acționar/administrator a deținut o participație mai mare de 25% la o societate aflată în insolvență sau în faliment ce înregistrează obligații fiscale principale restante la buget.
  • Inactivitate fiscală – în condițiile în care un asociat/acționar/administrator a deținut aceeași calitate la o persoană impozabilă declarată inactivă fiscal în ultimii cinci ani fiscali încheiaţi, fără a fi reactivată.
  • Respingerea/anularea înregistrării în scopuri de TVA – în situația în care asociații/administratorii unei societăți care solicită înregistrarea în scopuri de taxă pe valoarea adăugată au mai fost în ultimii cinci ani fiscali încheiați acționari/asociați/administratori la societăți la care s-a anulat codul de TVA pentru motivele prevăzute la art. 316 alin. (11) lit. c)-e) din Codul fiscal (infracțiuni în cazierul fiscal, nedepunerea decontului de taxă pentru şase luni, deconturi fără achiziții/vânzări pentru o perioadă de şase luni).
  • Obligații fiscale restante – în cazul în care asociații/administratorii societății ce solicită înregistrarea în scopuri de TVA au avut aceeași calitate de acționar/asociat/administrator, iar respectivele persoane impozabile înregistrează obligații principale restante mai mari sau egale cu 50.000 lei.
  • Contravenții și infracțiuni – în situația în care asociații/administratorii societății înregistrează în cazierul fiscal contravenții și infracțiuni prevăzute în legislația privind cazierul fiscal.
  • Deținerea unui cont bancar – dacă societatea nu deține un cont bancar sau dacă aceasta deține un cont bancar, iar persoanele autorizate asupra contului nu sunt administratori, asociați sau salariați.
  • Salariați – dacă societatea nu înregistrează contracte individuale de muncă, altele decât cele privind serviciile contabile.
Anularea înregistrării în scopuri de TVA are la bază tot analizarea riscului fiscal, însă doar prin prisma următoarelor cinci criterii:
  • Sediu – dacă sediul social este stabilit la cabinetul profesional al avocatului sau sediul social este utilizat în baza unui contract de comodat cu o perioadă mai mică sau egală cu un an, fără deţinerea unor sedii secundare.
  • Salariați – dacă media numărului de salariați este mai mică de 1. Din acest punct de vedere, prin salariați înțelegem persoanele pentru care au fost declarate minimum 20 de ore efectiv lucrate în lună, indiferent de tipul de contract de muncă.
  • Servicii contabile – dacă societatea nu are desemnată o persoană care să conducă compartimentul financiar-contabil (un economist sau o persoană membră CECCAR).
  • Neconcordanțe – dacă societatea înregistrează neconcordanțe semnificative între declarațiile fiscale depuse de aceasta, inclusiv declarațiile informative recapitulative, și informațiile regăsite în declarațiile fiscale depuse de terți, furnizori, clienți, inclusiv cele din declarațiile recapitulative informative depuse de acestea.
  • Rezidența fiscală – dacă societatea înregistrează unul sau mai mulți administratori persoane străine ce nu dețin rezidență fiscală în România, iar capitalul social al societății este mai mic de 45.000 lei.

Sursa: Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 2.853/2017 pentru modificarea şi completarea Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 3.845/2015 pentru aprobarea procedurilor de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal, precum şi pentru aprobarea modelului şi conţinutului unor formulare, publicat în Monitorul Oficial nr. 783/03.10.2017

Modificările aduse de ordin sunt următoarele:

1. Procedura de modificare a domiciliului fiscal în cazul contribuabililor persoane fizice care deţin cod numeric personal

Aceasta se aplică contribuabililor persoane fizice care deţin cod numeric personal, atribuit potrivit legii speciale, şi îşi stabilesc domiciliul fiscal la adresa unde locuiesc efectiv, dacă:
a) adresa unde locuiesc efectiv este diferită de domiciliu, stabilit potrivit legii;
b) se solicită modificarea domiciliului fiscal, cu excepţia cazului în care acesta este stabilit la domiciliul persoanei fizice.

În această situație, pentru modificarea domiciliului fiscal, contribuabilii depun, la organul fiscal în a cărui rază teritorială urmează a se stabili domiciliul fiscal, formularul 050 „Cerere de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal al contribuabilului”, însoţit de documente doveditoare ale informaţiilor înscrise în acesta.

2. Procedura de modificare a domiciliului fiscal al contribuabililor supuşi înregistrării în registrul comerţului, în cazul în care domiciliul fiscal este stabilit la sediul social

Aceasta se aplică contribuabililor persoane juridice care, potrivit legii, au obligaţia înregistrării în registrul comerţului şi care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
a) sediul social reprezintă şi domiciliul fiscal;
b) au solicitat înregistrarea menţiunilor privind modificarea sediului social în registrul comerţului.

În acest caz modificarea domiciliului fiscal se face între organele fiscale competente prin transferul dosarului fiscal. Cu alte cuvinte, dacă respectivul contribuabil nu a făcut o altă solicitare de modificare a domiciliului fiscal, organul fiscal de la ultimul domiciliu fiscal transferă dosarul fiscal al contribuabilului organului fiscal de la noul sediu social. În cazul în care contribuabilul a depus formularul 050, procedura de transfer al dosarului se sistează și se soluționează cererea depusă de contribuabil.

3. Procedura de modificare a domiciliului fiscal pentru persoanele fizice care deţin cod numeric personal, în cazul în care domiciliul fiscal este stabilit la domiciliu

Aceasta se aplică contribuabililor persoane fizice care deţin cod numeric personal, atribuit potrivit legii speciale, al căror domiciliu reprezintă şi domiciliul fiscal şi au înregistrat modificarea domiciliului în registrele în care sunt înregistraţi, potrivit legii.

La fel ca în cazul anterior, modificarea domiciliului fiscal se face între organele fiscale competente prin transferul dosarului fiscal. Dacă persoana fizică a depus formularul 050, procedura de transfer a dosarului se sistează și se soluționează cererea depusă de contribuabil.

Sursa: Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 2.540/2017 pentru completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea și utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 201/2003, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 1.235/2003, publicat în Monitorul Oficial nr. 789/05.10.2017

Conform prevederilor acestui ordin, pentru conturile de disponibil destinate încasării și plății defalcate a TVA deschise în condițiile OG nr. 23/2017 pe numele instituțiilor publice, al operatorilor economici și al altor entități la unitățile trezoreriei statului se eliberează extrase de cont în format electronic (fișier PDF cu XML atașat), semnate cu certificat digital emis de Agenția Națională de Administrare Fiscală sau cu certificat digital calificat, după caz, fără perceperea de comisioane.

Operatorii economici și alte entități care potrivit legislației în vigoare au conturi deschise la unitățile trezoreriei statului pentru încasarea și plata defalcată a TVA în condițiile OG nr. 23/2017 pot vizualiza și descărca extrasele acestor conturi în format electronic, prin intermediul persoanelor care sunt înregistrate pe baza certificatului digital calificat ca utilizatori ai serviciului „Depunere declarații on-line” existent pe site-ul Ministerului Finanțelor Publice, portalul Agenției Naționale de Administrare Fiscală. Reprezentanții legali ai acestor operatori economici și ai altor entități care nu sunt de acord cu accesul la vizualizarea și descărcarea extraselor de cont în format electronic al persoanelor înregistrate pe baza certificatului digital calificat ca utilizatori ai serviciului „Depunere declarații on-line” notifică în scris unitatea trezoreriei statului la care au deschis contul prevăzut la pct. 20.1 alin. (1) din Normele de aplicare a OUG nr. 146/2002 referitor la faptul că nu optează pentru această modalitate de primire a extrasului de cont. 

Sursa: Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 2.541/2017 privind modificarea şi completarea Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 246/2005 pentru aprobarea Normelor metodologice privind utilizarea şi completarea ordinului de plată pentru Trezoreria Statului (OPT), publicat în Monitorul Oficial nr. 789/05.10.2017

Acest act normativ aduce modificări în ceea ce privește utilizarea și completarea ordinului de plată pentru Trezoreria Statului (OPT) și a ordinului de plată multiplu electronic (OPME).

1. Ordinul de plată pentru Trezoreria Statului (OPT):
  • OPT se depune în timpul programului de lucru al unităților Trezoreriei Statului (afișat pe site-urile direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice și la sediile unităților Trezoreriei Statului și stabilit prin ordin al președintelui ANAF).
  • OPT-urile depuse după ora-limită se vor procesa și înregistra în contabilitate la nivelul unităților Trezoreriei Statului în următoarea zi lucrătoare celei în care au fost depuse. Ordinele de plată vor fi însoțite obligatoriu de un borderou centralizator (întocmit în două exemplare) care va conține cel puțin următoarele informații: denumire și CIF plătitor, număr OPT, denumire și CIF beneficiar, suma. Acest borderou poate fi generat și cu ajutorul programului de asistență pus la dispoziție de Ministerul Finanțelor Publice. Contul plătitorului se debitează în următoarea zi lucrătoare depunerii acestora.
  • OPT-urile depuse înainte de ora-limită se vor procesa și înregistra în contabilitate la nivelul unităților Trezoreriei Statului în aceeași zi lucrătoare în care au fost depuse. Și aceste ordine de plată pot fi depuse pe bază de borderou centralizator, distinct față de cel care însoțește OPT-urile depuse după ora-limită. Contul plătitorului se debitează în ziua depunerii OPT.
2. Ordinul de plată multiplu electronic (OPME):
  • OPME reprezintă un instrument de plată pentru efectuarea de plăți de la Trezoreria Statului și se supune prevederilor Regulamentului BNR nr. 2/2016 privind operațiunile de transfer credit și debitare directă (n.n. – pot fi efectuate mai multe plăți din contul de TVA utilizând un singur ordin de plată).
  • OPME se utilizează de către persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal pentru plăți din contul de disponibil deschis la unitățile Trezoreriei Statului în conturi ale căror coduri IBAN conțin șirul de caractere „TVA”, începând cu data stabilită prin procedura de funcționare a Sistemului național de raportare Forexebug și numai după înrolarea la funcționalitățile acestui sistem.

Sursa: Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 2.779/2017 pentru aprobarea modelului și conținutului formularului 110 „Declarație de regularizare/cerere de restituire privind impozitul pe venit reținut la sursă”, publicat în Monitorul Oficial nr. 793/06.10.2017

În situația în care plătitorul a reținut la sursă un impozit pe venit în cuantum mai mare decât cel legal datorat, restituirea acestuia se efectuează de către plătitor, la cererea contribuabilului, depusă în termenul de prescripție a dreptului de a cere restituirea, având în vedere prevederile art. 170 din Codul de procedură fiscală. Sumele restituite de către plătitor se regularizează de către acesta cu obligațiile fiscale de același tip datorate în perioada fiscală în care s-a efectuat restituirea prin depunerea unei declarații de regularizare/cerere de restituire.

Astfel, conform acestui ordin, formularul 110 „Declarație de regularizare/cerere de restituire privind impozitul pe venit reținut la sursă” poate fi depus de plătitorul de venit în vederea regularizării impozitului reținut inițial eronat. În situația în care în urma regularizării rezultă diferențe de recuperat de la bugetul de stat, formularul are rolul unei cereri de restituire, caz în care se va bifa rubrica prevăzută în acest scop.

Sursa: Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 2.899/2017 privind modificarea Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 2.012/2016 pentru aprobarea Procedurii de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, precum şi a modelului şi conţinutului unor formulare, publicat în Monitorul Oficial nr. 802/10.10.2017

Principala modificare adusă de acest ordin este că se abrogă procedura de anulare a codului de TVA pentru societăţile aflate în inactivitate temporară în registrul comerţului. Celelalte modificări vizează corelații cu modificarea legislației în privința înlocuirii verificării intenției și capacității de a desfășura operațiuni în sfera TVA cu riscul fiscal.

Sursa: Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 2.927/2017 privind procedura și condițiile de aprobare a transferului sumelor din contul de TVA, publicat în Monitorul Oficial nr. 813/13.10.2017

Prin acest act normativ se introduce formularul (310) „Cerere pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA”, care se completează de către persoanele impozabile înregistrate în scopuri de taxă conform art. 316 din Codul fiscal, care aplică mecanismul defalcat de TVA potrivit OG nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA pentru a transfera sumele din contul de TVA în contul curent în următoarele condiții enumerate la art. 9 din ordonanța menționată:
  • sume rezultate ca urmare a unor corecții în urma unor erori materiale în procesul de plată, pentru care restituirea se efectuează într-un alt cont decât un cont de TVA;
  • sume rezultate ca urmare a corectării facturilor sau ca urmare a ajustării bazei de impozitare a TVA conform art. 287 din Codul fiscal, pentru care restituirea se efectuează într-un alt cont decât un cont de TVA;
  • sume transferate în contul curent al titularului deschis la aceeași instituție de credit sau în contul de disponibil distinct deschis la aceeași unitate a Trezoreriei Statului;
  • sume transferate în contul curent, în cazul persoanelor care nu mai au obligația de a avea un cont de TVA și nu mai au obligații de plată privind TVA.

Formularul (310) „Cerere pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA” se depune la organul fiscal competent.




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.