MF: Proiectul de OUG privind reducerea cheltuielilor bugetare, în consultare publică

MF: Proiectul de OUG privind reducerea cheltuielilor bugetare, în consultare publică

Telex » Știri 9 mai 2023  

Instituțiile publice își vor reduce cheltuielile cu bunuri și servicii cu 10%; se suspendă ocuparea prin concurs a posturilor vacante

Ministerul Finanțelor (MF) a publicat pentru consultare, pe site-ul instituției, proiectul de Ordonanță de urgență care vizează reducerea cheltuielilor publice. Prin proiectul de OUG privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, se propune ca, în anul 2023, Guvernul să aprobe lunar limite de credite de angajament și credite bugetare, pentru ordonatorii principali de credite finanțați integral de la bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat și bugetele fondurilor speciale, în cadrul cărora ordonatorii principali de credite încheie angajamente legale respectiv deschid și repartizează credite bugetare pentru bugetul propriu și pentru instituțiile publice subordonate.

Potrivit documentului, conducătorii autorităților și instituțiilor publice, indiferent de modul de finanțare și subordonare, au obligația de a dispune măsurile necesare, în vederea reducerii cu 10% a cheltuielilor aprobate pe anul 2023 la titlul ”Bunuri și servicii”, exclusiv sumele nerepartizate, în conformitate cu prevederile art. 21 alin. (5) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice.

De la data intrării în vigoare a prevederilor acestei ordonanțe de urgență, autorităților și instituțiilor publice, indiferent de modul de finanțare și subordonare, inclusiv activităților finanțate integral din venituri proprii înființate pe lângă acestea, li se interzice achiziționarea, preluarea în leasing sau închirierea de autoturisme, mobilier și aparatură birotică.

În anul 2023, începând cu data intrării în vigoare a actului normativ, se suspendă ocuparea prin concurs sau examen a posturilor vacante sau temporar vacante, cu excepția posturilor unice. Prin excepție, în cazuri temeinic justificate, prin memorandum aprobat în ședința Guvernului, se poate aproba organizarea de concursuri sau examene pentru ocuparea posturilor vacante sau temporar vacante din instituțiile și autoritățile publice, cu justificarea necesității și cu încadrarea în cheltuielile de personal aprobate cu această destinație în buget, respectiv prin memorandum aprobat în ședința Guvernului, inițiat de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, pentru ocuparea posturilor vacante sau temporar vacante din instituțiile publice locale. Pentru posturile pentru care s-a desfășurat proba scrisă a concursurilor sau examenelor sau, după caz, proba practică, anterior intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, se pot continua procedurile de ocupare a acestora, conform prevederilor în vigoare la acea dată.

Prin derogare de la prevederile OUG nr. 57/2019 privind Codul administrativ, funcțiile publice de conducere pot fi exercitate cu caracter temporar, fără obligativitatea organizării unor concursuri, cu notificarea prealabilă a Agenției Naționale a Funcționarilor Publici cu 5 zile înainte de dispunerea măsurii.

Personalul care deține titlul științific de doctor beneficiază de o indemnizație pentru titlul științific de doctor în cuantum de 50% din nivelul salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată, care se acordă lunar numai dacă își desfășoară activitatea în domeniul pentru care deține titlul și dacă are prevăzute în fișa postului un set de atribuții obiective și cuantificabile care să permită verificarea lunară a modului în care activitatea acestuia este valorificată în mod suplimentar.

Conducătorii autorităților și instituțiilor publice, indiferent de modul de finanțare și subordonare, au obligația de a dispune modificarea fișelor de post în urma unei analize temeinice a atribuțiilor din fișa postului care să fie corelate cu domeniul în care există titlul de doctorat, astfel încât, potrivit legii, să rezulte îndeplinirea condiției desfășurării activității în domeniul pentru care persoana deține titlul.

Prin prezentul proiect se propune ca, prin derogare de la prevederile art. 23 alin. (1) din Legea responsabilității fiscal-bugetare nr. 69/2010 și ale art. 21 alin. (7) din Legea nr. 500/2002, sumele reținute în proporție de 10%, să nu fie repartizate în semestrul II, urmând ca acestea să fie anulate cu ocazia primei rectificări bugetare din anul 2023. De asemenea, se propune ca economiile înregistrate în execuția bugetară la nivelul primului trimestru pentru ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat să fie anulate cu ocazia primei rectificări bugetare.

Se propune ca, prin derogare de la prevederile art. 47 alin. (9) și (10) din Legea nr. 500/2002, în anul 2023, ordonatorii principali de credite să efectueze virări de credite bugetare și credite de angajament între programe pe tot parcursul anului, peste limita prevăzută, cu încadrarea în prevederile bugetare aprobate, cu modificarea corespunzătoare a anexei nr. 3/xx/27 "Fișa programului bugetar".

Prin proiect, se mai propune prorogarea termenului de intrare în vigoare a Legii nr. 133/2019 până la data de 1 ianuarie 2024.

Se propune ca, în anul 2023, începând cu data intrării în vigoare a prezentei OUG, prin derogare de la prevederile alin. (5) și alin. (7) ale art. 374 din OUG nr. 57/2019 privind Codul administrativ, persoanele și durata activității desfășurate în regim de telemuncă se stabilesc de către conducătorii autorităților și instituțiilor publice, indiferent de modul de finanțare și subordonare, nemaifiind necesar acordul angajaților.

Totodată, se propune ca, în situația în care fondurile asigurate din Fondul de Tranziție Energetică nu asigură plata integrală a cererilor de decontări de furnizorii de energie, Ministerul Muncii și Solidarității Sociale și Ministerul Energiei să poată aloca, din bugetul propriu, fonduri pentru plata acestora.

O altă măsură vizează prelungirea termenului prevăzut la art. III alin. (1) din OUG nr. 16/2021, până la data de 31 decembrie 2023.

De asemenea, se are în vedere ca, în anul 2023, angajații din cadrul autorităților și instituțiilor publice, indiferent de modul de subordonare și de finanțare, să poată exercita cel mult două mandate de membru al consiliului de administrație și/ sau de membru al consiliului de supraveghere în întreprinderi publice al căror sediu se află pe teritoriul României.

De asemenea, se propune ca restricțiile instituite prin proiectul de act normativ, în ceea ce privește achizițiile de mobilier, aparatură birotică și autoturisme, să se aplice și operatorilor economici prevăzuți la art. 1 din OG nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unitățile administrativ-teritoriale sunt acționari unici ori majoritari sau dețin direct ori indirect o participație majoritară, cu modificările și completările ulterioare.

O altă măsură vizează reducerea cu 50% a numărului de posturi aferente cabinetelor constituite la nivelul funcțiilor de demnitate publică din cadrul administrației publice centrale.

„Neadoptarea acestor măsuri, în regim de urgență, poate avea consecințe negative, în sensul că ar genera: un impact suplimentar asupra deficitului bugetului general consolidat, afectând sustenabilitatea finanțelor publice; riscul nerespectării recomandării Comisiei Europene stabilită în cadrul procedurii de deficit excesiv declanșată pentru România”, precizează reprezentanții MF, în Nota de fundamentare care însoțește proiectul de act normativ.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)



Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.