Noi măsuri referitoare la garanțiile de bună execuție

Noi măsuri referitoare la garanțiile de bună execuție

Telex » Știri 3 martie 2022  

Guvernul a adoptat o OUG privind unele măsuri referitoare la garanțiile de bună execuție constituite în cadrul contractelor de achiziție publică și al contractelor sectoriale. Potrivit unui comunicat al Agenției Naționale pentru Achiziții Publice (ANAP), pentru contractele de lucrări/servicii/furnizare aflate în derulare la data curentă, actul normativ reglementează, pe o perioadă determinată, constituirea noilor garanții de bună execuție, prin oricare dintre modalitățile prevăzute de lege, inclusiv prin rețineri succesive din sumele datorate pentru facturi parțiale, fără a fi necesară verificarea condiției ca această posibilitate să fi fost prevăzută la nivelul documentației de atribuire, precum și prin combinarea a două sau mai multe dintre modalitățile de constituire a garanției de bună execuție prevăzute de lege.

Suplimentar față de modalitățile prevăzute expres de lege, noul act normativ reglementează următoarele posibilități de constituire a acestor garanții, care se aplică doar în situațiile în care ambele părți contractante convin: prin rețineri succesive din sumele datorate pentru facturi parțiale, în cazurile în care această posibilitate nu a fost prevăzută la nivelul documentației de atribuire; prin combinarea a două sau mai multe dintre modalitățile de constituire prevăzute de lege (de exemplu, prin virament bancar pentru o parte din sumă, rețineri succesive din sumele datorate pentru facturi parțiale pentru o altă parte din sumă și, respectiv, instrument de garantare emis de o societate de asigurări pentru cea de-a treia parte din sumă).

ANAP precizează că, în situația retragerii autorizației de funcționare a societății de asigurări care a emis instrumentul de garantare inițial, operatorii economici au obligația, la solicitarea autorităților/entităților contractante, de a constitui o nouă garanție de bună execuție în termen de 90 de zile de la data pronunțării hotărârii de deschidere a procedurii de faliment, dar nu mai târziu de 31 ianuarie 2023. Noua garanție poate fi constituită prin oricare dintre modalitățile prevăzute de lege, respectiv: virament bancar, instrument de garantare emis în condițiile legii de o societate de asigurări sau de o instituție de credit, sau rețineri succesive din sumele datorate pentru facturi parțiale, cu condiția ca această posibilitate să fi fost prevăzută în documentația de atribuire.

Necesitatea adoptării unor astfel de măsuri vine în contextul retragerii autorizației de funcționare, urmată de deschiderea procedurii de faliment, împotriva unei societăți de asigurare, ce deținea în portofoliu polițe de asigurare aferente contractelor de achiziție publică/contractelor sectoriale în valoare de aproximativ 6 miliarde lei. „Neadoptarea acestei ordonanțe de urgență ar fi putut duce la blocarea implementării unor proiecte majore de investiții, afectând gradul de absorbție a fondurilor europene”, subliniază ANAP.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)



Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.