Paul Anghel (ANPC): Turiștii pot solicita până la 600 de euro despăgubire pentru un zbor anulat

Paul Anghel (ANPC): Turiștii pot solicita până la 600 de euro despăgubire pentru un zbor anulat

Telex » Știri 20 iunie 2022  

Turiștii pot solicita despăgubiri până la 600 de euro pentru un zbor anulat, conform reglementărilor europene, chiar dacă operatorul aerian a asigurat un zbor alternativ, a scris, pe Facebook, directorul general al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), Paul Anghel, citat de Agerpres. Acesta a postat câteva recomandări și sfaturi pentru consumatori având în vedere că în această perioadă se achiziționează mai multe pachete de servicii turistice.

„Știați că, potrivit Reglementărilor UE EC 261, puteți avea dreptul să solicitați până la 600 de euro despăgubire pentru un zbor anulat? Acest lucru este valabil chiar în condițiile în care compania aeriană a asigurat un zbor alternativ. Dacă nu rezolvați amiabil problema cu operatorii de la care ați cumpărat biletele, puteți face o sesizare la #ANPC, dar și la #eccromania”, a subliniat Paul Anghel.

Consumatorii trebuie să acorde o atenție deosebită la achiziția unui pachet de servicii turistice, respectiv să solicite toate informațiile legate de destinație, cazare, transport, serviciile de masă precum și de modalitățile de plată.

„Agenția de turism are obligația să furnizeze turiștilor, în scris, în vederea încheierii contractului, informații referitoare la: localitatea de destinație; rută de parcurs; mijlocul/mijloacele de transport utilizat/utilizate, caracteristicile și categoria acestuia/acestora; tipul unităților de cazare, adresele și categoriile de clasificare a acestora; serviciile de masă oferite și categoria de clasificare a unităților de alimentație; durata programului, cu indicarea datei sosirii și a plecării; informații generale privind regimul pașapoartelor și al vizelor, precum și al asigurărilor de sănătate necesare pentru călătorie și sejur”, susține oficialul ANPC în postarea sa.

De asemenea, agenția de turism trebuie să ofere informații privind cuantumul avansului, dacă este cazul, precum și termenul pentru achitarea restului de plată; numărul minim de persoane necesar pentru realizarea programului și termenul limită pentru informarea turistului, în caz de anulare a călătoriei turistice; posibilități de încheiere a unor asigurări facultative pentru asistență în caz de boală, accidente și altele asemenea; durata pentru care operează oferta turistică.

Potrivit sursei citate, organizatorul și/sau detailistul trebuie să comunice turistului, în scris sau prin orice altă formă corespunzătoare, înaintea încheierii contractului, informațiile de ordin general privind regimul pașapoartelor și al vizelor și formalitățile de sănătate necesare pentru călătorie și ședere.

În ceea ce privește informațiile privind călătoria, organizatorul trebuie să furnizeze în scris turistului, într-un termen stabilit prin contract, înainte de data plecării, următoarele informații: orarele, locurile escalelor și legăturile, precum și, după caz, locul ce urmează să fie ocupat de turist în fiecare dintre mijloacele de transport incluse în contract; denumirea, sediul/adresă, numerele de telefon și de fax ale reprezentanței locale a organizatorului și/sau a detailistului ori, în lipsa acesteia, cele ale autorităților locale care pot ajuta turistul în caz de nevoie. În cazul în care aceste reprezentanțe sau autorități locale nu există, turistul trebuie să dispună de un număr de apel de urgență sau de orice altă informație care să îi permită contactarea organizatorului și/sau a detailistului; pentru călătoriile și șederile minorilor, informații care să permită stabilirea unui contact direct cu copilul sau cu responsabilul de la locul șederii copilului; posibilitatea semnării unui contract de asigurare facultativă, care să acopere taxele de transfer al turistului, sau a unui contract de asistentă, care să acopere taxele de repatriere în caz de accidentare sau de boală.

Paul Anghel menționează că agenția de turism tur-operatoare sau detailistă este obligată să furnizeze turistului un bon de comandă numai în cazul solicitării unor pachete de servicii turistice care nu fac parte din oferta agenției de turism: contractul ia naștere în momentul în care turistul primește confirmarea scrisă a rezervării, ce se transmite de organizatorul sau detailistul călătoriei turistice, care acționează în numele organizatorului, în cel mult 60 de zile calendaristice de la data semnării bonului de comandă.

„În cazul în care conținutul bonului de comandă diferă de conținutul confirmării călătoriei turistice sau dacă această confirmare nu s-a făcut în termenul de 60 de zile calendaristice de la data semnării bonului de comandă, turistul poate considera că voiajul nu a fost rezervat și are dreptul la rambursarea imediată a tuturor sumelor deja plătite”, a mai scris directorul general al ANPC.

Alte recomandări sunt legate de ceea ce trebuie să cuprindă bonul de comandă, respectiv: destinația/destinațiile călătoriei turistice, durata și datele de sosire și de plecare; mijlocul/mijloacele de transport și categoria acestuia/acestora; tipul și categoria structurilor de primire; serviciile de masă(pensiune completă/demipensiune/mic dejun); programul turistic solicitat; numărul de persoane pentru care se comandă pachetul de servicii turistice, numărul de copii, vârsta și actele de identificare a acestora; alte solicitări speciale.

Legat de contract, Paul Anghel transmite că acesta trebuie să cuprindă următoarele clauze: destinația/destinațiile călătoriei turistice și, în cazul perioadelor de sejur, durata și datele de sosire și de plecare; mijlocul/mijloacele de transport utilizat/utilizate, caracteristicile și categoriile de clasificare a acestuia/acestora, datele, orele și locurile de plecare/sosire, la ducere și la întoarcere; în cazul în care pachetul de servicii turistice include și cazarea, adresa și categoria de clasificare ale structurilor de primire turistice, în conformitate cu reglementările țărilor de primire; serviciile de masă furnizate: pensiune completă, demipensiune, mic dejun; dacă realizarea pachetului de servicii turistice necesită un număr minim de persoane, data limită de informare a turistului privind anularea călătoriei turistice comandate; rută; vizitele, excursiile sau alte servicii care sunt incluse în prețul total convenit al pachetului de servicii turistice.

Nu în ultimul rând, contractul trebuie să ofere informații despre denumirea și sediul/adresa agenției/agențiilor de turism organizatoare și, după caz, ale agenției de turism detailiste și ale societății de asigurări; prețul pachetului de servicii, cu indicarea cazurilor în care acesta poate fi modificat și tarifele pentru anumite servicii: taxe de aterizare, îmbarcare/debarcare în porturi și pe aeroporturi, taxe de turist, dacă acestea nu sunt incluse în prețul pachetului de servicii turistice; termenele și modalitatea de plată; solicitările speciale ale turistului făcute cunoscute agenției de turism organizatoare sau celei detailiste în momentul efectuării comenzii și acceptate de cele două părți; termenele în care turistul trebuie să transmită o eventuală reclamație pentru neexecutarea sau executarea necorespunzătoare a contractului de călătorie turistică; condițiile de modificare și de reziliere a contractului; obligațiile agenției/agențiilor de turism în cazul anulării călătoriei, al înlocuirii sau al neasigurării unor servicii; posibilitatea de transfer al contractului de către turist unei terțe persoane și modul de realizare a acestuia.

De asemenea, eventualele modificări pe care agenția de turism le poate aduce serviciilor cumpărate trebuie incluse în contract, la fel și răspunderea agenției și despăgubirea turistului în cazul nerespectării clauzelor contractuale.

Agenția de turism are obligația să înmâneze turistului un exemplar din contract, în toate cazurile, iar acesta poate fi prezentat și sub formă unui catalog, pliant sau alt înscris, dacă turistul este informat despre aceasta și dacă documentul conține informațiile prevăzute mai sus, a punctat Paul Anghel în postarea sa.

„Agențiile de turism au obligația să încheie polițe de asigurare cu societăți de asigurare agreate de Ministerul Turismului. În contractul de comercializare a pachetelor de servicii turistice încheiat între agențiile de turism și turiști, indiferent de modul de prezentare a acestuia (catalog, pliant sau alt înscris) este obligatoriu să se consemneze faptul că turistul este asigurat pentru insolvabilitatea sau falimentul agenției de turism, precum și condițiile și termenele în care turistul poate solicita plată despăgubirilor”, a mai scris directorul general al ANPC pe rețeaua de socializare.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)



Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.