Performanțe și contraperformanțe
Numărul 8, 28 feb. - 5 mar. 2024 » La început a fost cuvântul...
Multe „producții publicistice” sunt o sursă de reflecții, de învățătură, chiar și atunci când oferă exemple de exprimare eronată. Astfel, într-un reportaj radiofonic se afirma, între altele: „Performanța și creșterea eficienței economice sunt dovezi ale unei activități impecabile și, totodată, ferite de greșeli manageriale”. Păi, „creșterea eficienței” nu înseamnă „performanță”? Iar „impecabilul” poate fi atins în condițiile în care se comit „greșeli”?
Un derapaj lingvistico-logic asemănător găsim și în următoarea frază dintr-un editorial apărut în presa tipărită: „De regulă, contraperformanțele sunt atestate de rezultatele slabe ale unei activități deficitare din multe puncte de vedere”. Oare „contraperformanțele” nu echivalează cu noțiunea de „rezultate slabe”? Apoi, o „activitate deficitară” poate să genereze „performanțe”?
Întrebări de aceeași natură se „nasc” și când auzim o astfel de aserțiune precum cea emisă la o dezbatere televizată: „Este totdeauna oportună și necesară scoaterea în evidență a factorilor care au determinat obținerea de performanțe, deoarece un astfel de demers ne permite să stabilim până și în detalii concrete raportul dintre cauză și efect în situația dată”. Or, tocmai analiza raportului dintre cauză și efect are drept scop identificarea amintiților factori. Aceștia reprezintă exact cauza, pe când ceea ce este „necesar” este neîndoios și „oportun”. Totodată, apelul la detalii reprezintă o modalitate de concretizare a ideilor, a acțiunilor. Așa că avem temeiul să considerăm că riscul de a comite „greșeli” în comunicarea publică poate fi diminuat prin mai buna cunoaștere a proprietății termenilor. Soluția corectă este facilă: apelul la dicționare ne scutește de orice alt „efort”, iar „efectul” garantat va fi totdeauna pozitiv. (T.B.)
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
O istorie a banilor românești, reconstituită „vizual” într-un celebru muzeu
Actuala „ofensivă” a cărții înregistrează noi victorii pe „frontul” lecturilor de calitate
Susținere financiară suplimentară pentru protejarea „Tezaurului Uman Viu”
ArtSafari: cinci expoziții de excepție cu opere ale marilor artiști plastici români
Istoria Teatrului, o „scenă” pentru eternitate
Cartea pentru copii, de la „Cenușăreasă” la podiumul premianților
Monumentele istorice, comori pentru eternitate
La MNAR, filmul de artă este la el acasă