Premise și concluzii
Numărul 44, 8-14 nov. 2023 » La început a fost cuvântul...
Mass-media ne oferă permanent prilejul de a releva, pe lângă merite considerabile în informarea și formarea opiniei publice, exemple nedorite de comunicare inadecvată. Astfel, într-o dezbatere radiofonică, unul dintre participanți a afirmat că „pornind de la premisa că toate pregătirile de dinainte au fost bine gândite, avem garanția sigură a succesului firmei X”. Se impune a observa că „premisa” este, prin definiție, un punct de „plecare”, așa că în fraza citată avem de-a face cu un pleonasm pur. După cum, o „garanție” nu poate fi decât „sigură”, iar „pregătirea” unei acțiuni nu se poate face după consumarea acesteia.
Referindu-se la pregătirea de negocieri comerciale, un cotidian bucureștean consemna că „tratativele și discuțiile s-au prelungit datorită complexității și multitudinii de aspecte aflate în curs de examinare”. Or, „tratativele” se derulează tocmai prin „discuții”, „complexitatea” rezultă obligatoriu dintr-o multitudine „de aspecte”, care fac obiectul acelor negocieri, iar acel „datorită” se cerea înlocuit cu „din cauza”, dat fiind sensul respectivului context.
Mai reținem o știre televizată, care viza o reuniune a oamenilor de afaceri, știre care conținea următoarea frază: „Raportul prezentat de organizatori a reprezentat o amplă dare de seamă despre rezultatele înregistrate de protagoniștii principali, ceea ce permite să se formuleze concluzii rezultate din faptele și datele conținute în respectivul document”. Păi, cum altfel? Ce fel de „concluzii” pot fi formulate într-un „raport” fără să țină seama de ceea ce se consemnează în respectivul „document”? Apoi, nu există „protagoniști principali”, întrucât noțiunea respectivă indică, neîndoios, că este vorba despre persoane „principale”. Dacă ar fi să emitem, la rândul nostru, o „concluzie” la exemplele prezentate, o „premisă” certă constă în respectarea a ceea ce subliniem mereu în această rubrică: comunicarea publică este obligată să aibă drept „premisă” obligatorie cel puțin cunoașterea proprietății termenilor. (T.B.)
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Actuala „ofensivă” a cărții înregistrează noi victorii pe „frontul” lecturilor de calitate
Susținere financiară suplimentară pentru protejarea „Tezaurului Uman Viu”
ArtSafari: cinci expoziții de excepție cu opere ale marilor artiști plastici români
Istoria Teatrului, o „scenă” pentru eternitate
Cartea pentru copii, de la „Cenușăreasă” la podiumul premianților
Monumentele istorice, comori pentru eternitate
La MNAR, filmul de artă este la el acasă
România devine un hub cultural-artistic atestat și de un important festival cinematografic