„Profesia contabilă vine «la pachet» cu multă răbdare, cu multă muncă, perseverență și înțelegere pentru nevoile clienților”

„Profesia contabilă vine «la pachet» cu multă răbdare, cu multă muncă, perseverență și înțelegere pentru nevoile clienților”

Numărul 11-12, 24 mar. - 6 apr. 2020  »  Cariere. Drumul spre performanță

Interviu cu Ionuț Apan, expert contabil, membru al Filialei CECCAR Satu Mare 

Alexandra Rizea: Vă rugăm, pentru început, să vă referiți la evoluția dvs. profesională, în contextul exercitării calității de membru al CECCAR.

Ionuț Apan: Experiența mea în domeniul contabilității a debutat în anul 2008, când m-am angajat în cadrul unei societăți comerciale profilată pe producția de confecții metalice și părti componente ale acestora. Inițial, sarcinile mele de serviciu au constat în întocmirea documentelor primare, înregistrarea acestora în aplicația de contabilitate, iar, ulterior, o doamnă expert contabil verifica ceea ce făceam, întocmea balanța lunară de verificare, declarațiile fiscale, informative și situațiile financiare, după care în sarcina mea revenea înregistrarea documentelor la instituțiile responsabile cu gestionarea acestora. Începand cu anul 2010, am ocupat un post de economist în cadrul unei societăți comerciale care avea ca obiect de activitate producția de încălțăminte. Era un domeniu nou pentru mine, o societate cu mult mai mulți angajați, iar atribuțiile ce-mi reveneau au fost mult mai numeroase, printre care întocmirea balanței lunare de verificare, a declarațiilor fiscal/informative, precum și a situațiilor financiare, respectiv transmiterea acestora catre instituțiile statului. Ținând cont de faptul că trebuia să pun în aplicare modificările legislative aparute în perioada în care eram angajat al societății amintite, a fost imperios necesar să studiez foarte mult actele normative aferente, ceea ce mi-a permis să-mi îmbogățesc cunoștințele de contabilitate/fiscalitate.

Detalierile prezentate de dvs. ne oferă o imagine concludentă a raportului dintre practică și componentele teoriei contabile. În acest context, care au fost treptele următoare în afirmarea dvs. profesională?

În anul 2009 mi-am propus ca prim obiectiv profesional să mă prezint la examenul de acces la stagiu, organizat de CECCAR, examen pe care l-am promovat, după care au urmat cei trei ani de stagiu încheiați cu examenul de aptitudini. Chiar dacă nu respect strict cronologia, precizez că, începând din 2014, am devenit expert contabil. Pentru a atinge acest stadiu profesional, am beneficiat de existența mai multor factori, în centrul cărora s-a aflat dorința de a mă afirma într-o profesie frumoasă și respectabilă, de a învăța în permanență lucruri noi, determinarea de a veni în sprijinul colaboratorilor cu soluțiile cele mai bune care să respecte în același timp și cerințele legislative. Totodată, am conștientizat faptul că profesia contabilă vine „la pachet” cu multă răbdare, cu multă muncă, perseverență și înțelegere pentru nevoile clienților. Este de datoria mea să-mi exprim recunoștința față de doamna expert contabil despre care am mai vorbit, acum colegă de breaslă, sub îndrumarea căreia mi-am început cariera de contabil și, ulterior, de expert contabil. Sub îndrumarea ei am reușit să învăț, începând cu anul 2008, o mulțime de lucruri care, în final, m-au ajutat să devin expert contabil membru al CECCAR. Revenind la activitatea propriu-zisă, precizez că, în anul 2013, am început să lucrez într-o companie multinațională germană. Aici am ocupat un post de economist până la începutul lui 2015. În același an, am înfiițat societatea de expertiză contabilă pe care o administrez până în prezent.

Cum evaluați, atât prin prisma experienței personale, cât și a realizărilor Filialei CECCAR Satu Mare, locul și rolul pregătirii profesionale continue?

De-a lungul timpului, în exercitarea profesiei, în relația cu colaboratorii, inclusiv în ceea ce privește efectuarea de expertize contabile, fie ele judiciare sau extrajudiciare, m-am „lovit” în permanență de spețe pe care nu le mai întâlnisem până la acele momente. Ținând cont de faptul că eram persoana care trebuia să găsească o rezolvare corectă din punct de vedere legislativ, am fost nevoit să studiez în permanență legislația aplicabilă în materie contabilă și fiscală. În ceea ce privește experiența de până acum, menționez că organismul nostru profesional, CECCAR, a acordat o atenție cu totul deosebită procesului de pregătire profesională continuă, legat strâns de necesitățile specifice ale județului Satu Mare, prin organizarea cursurilor desfășurate sub coordonarea unor profesori/lectori universitari sau chiar a unor reprezentanți ai Ministerului Finanțelor Publice, persoane cu o vastă pregătire și experiență profesională. În acest fel, se vine în sprijinul membrilor filialei în vederea îmbogățirii cunoștințelor în pas cu cerințele clienților. La acestea se adaugă întâlnirile periodice cu reprezentanți ai instituțiilor statului, care se constituie în modalități extrem de utile în vederea inițierii de acțiuni comune menite să contribuie la succesul afacerilor în entitatea noastră administrativ-teritorială, ceea ce, evident, determină accelerarea dezvoltării economico-sociale a județului Satu Mare, ca principală pârghie de reducere a decalajelor față de alte zone ale țării.

Care sunt, potrivit opiniei dvs., cele mai eficiente căi pentru creșterea încrederii clienților în capacitățile profesioniștilor contabili de a contribui nemijlocit la succesul propriilor afaceri?

În prima fază, eforturile noastre sunt îndreptate spre înțelegerea tot mai profundă a obiectivelor pe care și le propune fiecare client în parte, astfel încât, prin fructificarea experiențelor noastre profesionale, să fie concepute și puse în aplicare cele mai eficiente mecanisme contabile/fiscale menite să ducă la un rezultat cel puțin satisfăcător pentru firmele respective. În relația client-profesionist contabil, un rol decisiv îl au demersurile noastre îndreptate spre propunerea de soluții care să maximizeze eficiența afacerii în conformitate cu cerințele legislative și, totodată, cu măsurile menite să optimizeze cheltuielile în raport cu veniturile. De aici, decurge necesitatea de a avea și o bună comunicare cu beneficiarii serviciilor noastre, fără de care nu se poate asigura acel grad de încredere reciprocă obligatoriu pentru a concepe și pune în practică planuri de afaceri realiste, ca fundament al succesului în afaceri. Toate acestea mi-au întărit convingerea că profesionistul contabil are menirea de a fi principal consilier al întreprinzătorilor și managerilor, iar rezultatele obținute în funcție de expertiza noastră calificată ne consolidează continuu pozițiile pe piața serviciilor contabile.

Ce vă propuneți și ce are programat filiala pentru perioada următoare, mai ales în ceea ce privește extinderea serviciilor integrate, potrivit exigențelor superioare determinate de evoluția erei digitale?

Era digitală în mod cert și-a pus amprenta asupra profesiei contabile. Dacă în anul 2008, pe vremea când mi-am început cariera de profesionist contabil, era nevoie de o zi întreagă pentru deplasarea cel puțin lunară la fiecare instituție a statului, azi comunicarea cu acestea se face online din biroul fiecăruia dintre noi. Programele și aplicațiile informatice cu ajutorul cărora ne desfășurăm activitatea sunt într-o continuă dezvoltare, iar acest fapt constituie și axul acțiunilor filialei care vin în întâmpinarea cerințelor economiei reale, sub impactul noilor tehnologii. Odată cu dezvoltarea acestor aplicații, categoric crește și nevoia clienților de a beneficia de servicii mai bune și mai rapide. În ceea ce privește activitatea pe care o desfășor, în consonanță cu cea a întregii filiale, îmi propun să-mi dezvolt abilitatea de a exploata cat mai eficient posibilitățile oferite de tehnologiile noi și de cele în curs de dezvoltare, astfel încât serviciile pe care le ofer clienților să satisfacă întocmai nevoile lor. Totodată, îmi propun ca, pe măsură ce vor fi disponibile, să achiziționez aplicații și programe informatice care să vină pe de o parte în sprijinul întreprinzătorilor și managerilor prin servicii integrate mai eficiente și, pe de altă parte, să-mi fie mie de folos fie prin eficientizarea timpului de lucru, fie prin creșterea portofoliului de clienți.




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.